Friday, June 01, 2007

1 Juni!






Idag vaknade vi kl 7.45! Efter lite mini-jetlag i några dagar (somna tidigt och vakna tidigt typ) så har vi tydligen hamnat rätt igen. Det blir ju dessbättre inte någon stress i vår familj för en sådan liten petitess som att försova sig. Vi har vanan inne ;-)
Kom på att det är juni idag! Årets bästa månad (jag fyller ju år!) med nypotatis och syrén och midsommar och ja...det blir ju inte bättre än så (fast det är ju inte riktigt sant för alla månader har ju sin charm, de flesta i alla fall...).

Florida var toppen! Det är lite som med Melodifestivalen - det är glittrigt och tacky - men man måste älska det ändå! På slutet kom vi dock på att en två-veckors bilsemester med två barn är....lång! Fast å andra sidan körde vi några hundra mil och bodde på sex olika hotell så vi hann ju med plenty och det var värt allt! Det är dock bara att inse att barnen helst av allt är i hotellpoolen alternativt på rummet HELA dagen och vill inte alls se sig omkring och vidga vyerna, ens puttelite, som deras föräldrar vill. De skiter fullständigt om stranden ligger i Miami eller inte. Även om man är på väg längs den vackra vägen ut till Key West, ser de en läcker lekplats, glömmer de snabbt utsikten om man säger så. Men ändå måste det berömmas, barnen är fantastiska på att åka långt i både bil och flyg! Och de är väldigt roliga att resa med! Och shit vad underbart vi har haft det.


En summering av tripen:

1. Malte kallas numera Bergman sedan han konstant regisserar alla i familjen och delar ut repliker. Så här kan det gå till. Malte säger: "jag orkar inte mer mat, mamma". Sen fortsätter han direkt: "mamma, säg: det gör inget, min son, du kan gå från bordet nu". Och det håller på i det oändliga!
2. Stränderna i Florida är fantastiska!
3. Key West var bäst!
4. Fast coolaste upplevelsen var Everglades. Vi trodde att det var ett skämt att det går krokodiler längs vägen genom nationalparken, men det gör det! Vi såg säkert 20 stycken på väg mellan Miami och Naples! Och att åka ut med airboat rakt ut i träskmarken och se krokodiler ligga i vassen, huuuur tufft som helst!
5. Barnen har en extrem mängd med leksaker från McDonald's, Wendys, BK.......de fick hela Shrek samlingen, need I say more? Stefan ska inte äta en hamburgare denna sidan jul.
6. Ursäkta oss, men vi skulle nästan kunna tänka oss att skippa Provence som pensioneringsplats till förmån för ett litet nätt mansion vid de venetianska kanalerna i Ft Lauderdale eller Miami! Med tillhörande båt och vita brallor såklart!
7. Disney world var great! Mimi ville flytta till Magic Kingdom! Vi spenderade 10 svettiga timmar där, men OJ va kul vi hade! Skeptikern Stefan cavade totalt när han kom innanför grinden och var nog den som hade kuligast till slut! Vi klarade oss från värsta köplusten (varför tycker man att ugns-musse-vantar verkar dööösnyggt när man är där? nej vi köpte inte), men herregud och stackars till alla föräldrar för jiiiz vad utbudet är MEGA.
8. Rainforest café i Downtown Disney var en höjdare. En restaurang gjord som en regnskog med apor hängande i taket, gorillor och elefanter på vakt vid borden. Var 20e minut kom ett åskväder med tillhörande regn som gjorde djuren levande och helt spattiga av glädje (och Malte var livrädd de första två oväderna, vid det tredje sa han "nu är jag inte rädd".
9. Hela dagen på Disney debatterade barnen vilt om karaktärerna de träffade var levande eller dödande.
10. Gudmor Cissis hus i Boca Raton letade vi vilt efter, men fick konstatera att det låg innan för en hög mur med vakt, så tyvärr fick vi inte se det.
11. Familjen Solfors i the sunshine state = en klar hit!

Nä nu ska jag städa lägenheten, tycker att det luktar gamla fågelfrö i hallen (uärk) och sen ut i det finfina vädret med Mimsan! Malte ska på utflykt till en vattenlekplats med dagis i em. Gissa om de hade sina musseöron på när de gick till dagis i onsdags!

Kraaaam!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home