Tuesday, November 14, 2006

Världens bästa helg!

Nu är Mimi firad med besked! En långhelg dessutom, härligt. Det var dock måndagen och inte fredagen som var helgdag, fast det spelade ju verkligen inte någon roll för oss. Jo, i fredags kväll när barnen somnat fixade Stefan och jag födelsedagsfint. Hängde upp girlang med svenska flaggor i fönstret, blåste massor av ballonger som vi spred ut på golvet och la sen fram alla paket mitt på golvet i vardagsrummet. Vår största present, ett Dora-kök, monterades upp och sen la vi en filt över. Var himla nöjda!

På födelsedagsmorgonen vaknade vi 6.20 bägge två, det brukar ju alltid vara Mimi som väcker resten av familjen så vi bestämde oss för att göra tvärtom. Vi gick upp och sjöng direkt. Allt var ju ändå preppat för det! Vi fick sjunga två verser för att hon skulle vakna. Strax därpå kom vi på att det kanske inte var så värst intelligent. Klockan var 6.35 och hela familjen var uppe! Fast då började paketutdelning. Läste noga på alla paket vem det var ifrån osv och Mimi tittade noga på alla fina saker. Hon gillar faktiskt att få kläder (hon är ju tjej) och det fick hon en massa superfina! Ja, sen åt vi långfrulle och lekte med alla presenter. Telefonen ringde och Mimi pratade glatt med alla. Ett tag hade vi både videosamtal med Hammar och telefon med Vellinge...busy busy :-D Sen åkte vi ner på stan. Ösregn! Åkte ner till Gastown (äldre kvarter) och gick på "the old spagetti factory", en familjevänligt ställe med en tågvagn stående mitt i restaurangen. Passade oss perfekt! Vi åt god pasta, trots att Malte hela tiden frågade servitrisen "do you have pizza?" (vår lilla förvirrade servitris sa först att Mimi endast kunde äta fettucinin, men ändrade sig sedan till att det var bara den hon INTE kunda äta), drack vin och barnen åt två limpor av gott surdegsbröd...Det var faktiskt supermysigt trots att det kanske är en turistfälla och inte världens mest fantastiska mat. Men ändå, en perfekt 3-årsmiddag! På tal om det skulle Stefan hålla ett litet tal för Mimi och skåla och han säger "Mimi, du är världens bästa dotter" varpå Mimi svarar "jag är inte någon dator!". Vi gick en sväng i några fina affärer längs gatan och åkte sen hemåt. På kvällen såg Stefan och jag halva Capote (vissa orkade inte mer) och drack vin.

I söndags var det sen dags för barnkalas! Vi vaknade tidigt (har väl ALDRIG varit med om att vintertiden påverkar en familj på detta vis tidigare...det är helt crazy att alla vill lägga sig 8 och vaknar 5!). Jag stod i köket halva förmiddagen för att försöka baka godistårta utan ägg! Den första, blev som ett sittunderlägg! Jag kunde hålla hela tårtan i handen och så stod den rätt ut! Jag frågade Stefan om det var för mycket begärt att barnen fick en såg att skära tårtan med. Min analys är för mycket smör och andra orsaker som jag helst inte nämner här...Sen fick jag googla för att hitta nytt recept på äggfri tårta. Det fanns på ica.se! Redan smeten kändes typ ill-mycket bättre och den blev faktiskt både fin och god! Så det blev vanlijkräm, banan och jordgubbar i mitten och sen grädde och massor av ros&rött godis uppe på (hade gjort ett M i geléhallon, men det syntes inte alls för allt det andra godiset enligt min peppande make). Före kalaset hade vi lyckats klämma in en hårklippning av barnen....hrm. Fast barnens frisör ligger liksom i samma lokal som partyt, så det var så lämpligt i alla fall på planeringsstadiet. När vi sen skulle stressa och köra bil med tårta och förflytta oss med den i ösregnet kändes hela arrangemanget lite mer osmidigt, fast det gick bra ändå. Barnen har slutat att gråta när de klipper sig - framsteg!! De blev supersöta (Mimi fick glitter i håret dagen till ära och Malte fick lite Mohikan-stuk på luggen). Ja, sen fick vi vårt lilla kalasrum och vi fixade en massa ballonger och fyllde rummet med. Sen kom alla barn! Det blev först porslinsmålning. Efter att ha sprunigt rundor och boxats med ballonger satt alla barnen tysta och målade helt koncentrerat. Sen sprang alla till the adventure zone, en labyrint med rutschkanor, bollhav, tunnlar att krypa i mm. Där lekte de i ca en timme innan det var dax för mat och sen tårta! Vi sjöng och Mimi blåste ut ljusen! Alla gillade tårtan (Stefan mest!), förutom Malte som tvingade Emmas pappa Ragnar att skrapa av all grädde på hans godisbitar och jordgubbar.....Ja, sen lekte de lite till, öppnade mer fina paket och sen var det godispåsar (med ficklampor från IKEA, det var faktiskt en väldigt bra idé på ett kalas i november, det var beckmörkt ute när vi gick hem), ballonger och hemfärd. Nöjda och glada! Skönt att komma hem! Barnen somnade supertidigt och vi vuxna drack mer vin och kollade klart på Capote.
Gårdagen gick åt till att leka med alla leksaker, läsa deckare, dricka kaffe....tills vi tröttnade på allt slöande och tog oss ner till Milestone's och åt en sen lunch. Härligt! Kom till bilen en sekund innan en p-vakt slog tänderna i oss (lucky) och åkte hem och lekte ännu mer.
Nu är det hemmafru&jobbsvängen som gäller ett tag till, fast det är mindre än 4 veckor tills vi kommer till Sverige!
Bye bye så länge

0 Comments:

Post a Comment

<< Home