Friday, October 12, 2007

The sticker chart!

Vi kör lite serious american parenting sedan några dagar tillbaka. Vi är så sjukt trötta på att våra barn är så pinsamma i sin kosthållning och inställning till ny mat, ytterst medvetna om vems fel det är. Så vi har infört ett litet enkelt schema hemma. Barnen fick själva komma på 10 livsmedel som de behövde träna på. Mimi sprang fram och tillbaka till kylskåpet och kom med grejor som "jordgubbssylt" mm. Vi enades till slut om 10 grejor var (typ soppa, lax, broccoli....inte jordgubbssylt även om de inte gillar det heller...). Nu får de en stjärna på det fina schemat som är uppsatt på kylskåpet var enda gång de äter av sina 10 grejor. Hittills har det resulterat i superkul middagar och glada miner men också några kväljningar, många nersköljningar och tusen tuggningar - fast de har i alla fall provat, inte bara en liten bit. Och allt för några små futtiga klistermärken. Vad gör man inte?

Nu har jag skickat iväg Steffo och barnen på dagisutflykt till ett pumpafält. Jag var med förra året och det är faktiskt superkul! Verkligen något som man inte gjort själv med skolan. Ikväll blir det väl till att karva ut innehållet och fixa läskiga gubbar.

Men först ska jag ut och luncha med en kompis!

Trevlig helg!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home