Varldens basta helg!




Tillbaka i Van igen. Sicken underbar helg vi har haft! Allt flot pa sa bra, massor av upplevelser...Resan dit tog 5 h, vard varenda sekund tack vare alla fantastiska naturupplevelser. Det blev manga foton genom bilrutan! Ungefar halvvags slog vadret om fran knallbla himmel och sol till disigt, mulet och en mycket marklig kvallssol. Det borjade dessutom lukta valdigt konstigt. Till slut insag vi: vi ar nara en skogsbrand! Malte blev for forsta gangen illamaende i bilen, pga lukten forstod vi. Oroliga-honsmamman undrade om vi var pa vag mitt in i branden, om hela bilen och familjen skulle ga upp i lagor liksom...ska vi vanda? Men vi korde pa och narmare Okanagan-dalen, dvs resans mal blev det sol och bla himmel igen, valdigt skont.(fick reda pa senare att den harjat hela sommaren i Washington state i USA, man later det brinna...sista morgonen nar vi skulle ga in i bilen sag vi att det var massa aska pa bilen, hua!). Vart resmal ar valkant har och "alla" sager att det liknar Toscana och ar sa OTROLIGT fint. Sjalv var jag lite skeptisk. Alla nordamerikaner ar lite val oversvallande ibland. Well, I was wrong. Okanagan-dalen ser ut som Provence, medelhavslanderna, vad ni vill. Det ar extremt vackert!!! Vi bara gapade, sa fantastiskt lackert.
Fredag: Kom fram till var lilla by Penticton kl 5. Stannade direkt vid en liqor store for att handla champagne till vart firande. Sen vidare till vart lilla B&B. Det lag med fantastisk utsikt over sjon och bergen och stan. Blev mottagna av agarnas overforfriskade tradgardsmastare...hihi. Nar vi kom in i vart rum, som vi ju sett pa internet (det ar svart att boka pa internet, men det var helt OK, bara lite fult pa utsidan pga ombyggnad), sag vi bara EN ganska liten dubbelsang. Hrm. Tankte att en vuxen fick sova pa den halvlabbiga skinnsoffan. Men, efter att ha undersokt rummet ytterligare och kollat skumt pa ett misstankt stort skap ett tag, oppnade vi skapet och fallde ut sang nr 2. Perfekt! Akte direkt ner pa stan och gick pa resto (Earl's, en kedja som finns i hela BC). Var hungriga och lite sega efter resan, sa det skulle bli mat och sen hem och mysa pa balkongen. Passade hela familjen bra...barnen visade inte direkt sina mest valuppfostrade manners, men det var helt OK. Det ar val det mest forbluffande med var lilla trip: landskapet ser ut som Provence/Toscana och ar sa vackert att man blir stum, men byarna ser ut som vilkte "small-town-america" som helst. Dvs Main street med Burger King, Starbucks, Wendys, Dairy Queen, McDonalds, Taco Bell, Subway...inga fancy restauranger i sikte! Inga snygga hus! Fast, det ar ju sa det ar har. Vill man se snygga gamla hus far man vara i Europa, sa ar det bara.
I alla fall, vi akte hem och drack vin pa balkongen och njot av utsikten. Vid 11 tiden pa kvallen kom agarna hem och bjod pa ett glas vin en trappa upp pa deras balkong. Att bo pa B&B innebar ju ett visst krav pa socialisering med andra medresenarer...men vi gjorde vart jobb och satt och pratade med agarna en stund.
Lordag: Hade bokat frulle till 8.30. Hela familjen hoppade i jacuzzin efter att vi vaknat. Barnen tyckte det var superkul och vi med :-) Vi bubblade jarnet och sen upp till frukosten. Det var dukat valdigt mysigt pa balkongen. Tva andra gaster fran Illinois var ocksa med. Forst fick vi kaffe och jattegod yoggi i tva skikt med musli och farsk frukt. Sen...broccolipudding (!?), rotpytt, massa mer farsk frukt...Inte varldens mest vanliga frukost, men valdigt originellt. Satte oss sen i bilen och akte soderut mot Osoyoos, precis pa gransen till USA. Jag skriver det for sista gangen...men det var sa extremt vackert langs vagen. Vingardar, fruktodlingar och fruktstand kantade vagen. Man verkar odla alla mojliga frukter men storst ar applen, persikor (dessa ar famous i hela BC i alla fall), korsbar...vi stannade och handlade saklart, ett maste. Framme stannade vi pa forsta vingarden for resan: NK'MIP (enda indianagda vingarden, uttalas Inkameep. Provade gott vin, shoppade lite saklart. Gick sen nagra hundra meter till ett indianmuseum, saval ute som inne. Kollade in indianprylar, lyssnade pa hur man uttalar ord pa Okanagan-mal, testade indiantrummor mm. Ute fick man ga in i indianernas talt, kolla pa skallerormar och lasa om indianernas liv. Vi gick ocksa ivag pa en liten trekking-stig, den gick mycket langre an de typ 500 meter som var familj gick. Vi at lunch pa ett valdigt kant hamburgerstalle och akte sen tillbaka norrut. Stannade pa en vingard till, Jackson-Triggs. Handlade har ocksa! Sen korde vi mot annu en liten sot by, Naramata. Hogt belagen med ustikt over Lake Okanagan och byarna pa andra sidan sjon. Stannade pa ett vinery som gjorde vin av frukt...Elephant hill. De hade ett litet ett helt batteri av leksaker, passade oss valdigt bra. Efter alla besok bland en massa flaskor och glas och springande och skrikande barn blev vi glatt overraskade av leksakerna. For att inte saga overlyckliga. Synd bara att vinet smakade skit. Sprang darifran. Synd bara att vi hann komma anda hem till Penticton pa vag in i en mataffar for att handla frulle till barnen (de uppskattade inte broccolipudding alls) innan vi upptackte att jag glomt min handvaska pa stolen pa vingarden...med BAGGE vara planbocker, min mobil...OJ sa jobbigt. Men vaskan var dar, som straff kopte jag en flaska av deras minst ackliga vin, carb apple. Ska ta fram det en sen kvall med halv-till helfulla gaster och MYCKET stark ost. Det blev matshopping sen; yoggi, flingor, brod, korv, brod, ketchup...sen rakade vi visst svanga forbi ett sushistalle och bestalla deras partyplate for 2. Perfekt for var balkong! Sen satt vi dar pa balkongen hela lyckliga familjen, barnen at korv med brod och skalade i lask och vi vuxna at sushi och drack rose fran Jackson-Triggs - Life is good!
Sondag: Barnen at sin frulle och satt sen och sag pa tv medan vi vuxna gick upp och at frulle med ett par fran Tyskland och ett par fran Holland! Denna dag blev det jattegod aggrora med gronsaker i och ost pa, roda tortillachips till, grapejos, kaffe...Sen skrev vi snallt i gastboken och korde norrut mot Kelowna (Okanagans storsta stad). Stannade pa vingarden Sumac ridge, varifran vi kopt mycket vin sen vi kom till Vancouver. Lyckades hitta ett vin som gick att lagra till 20-arsdagen av var forlovning (har varit svart/omojligt att hitta vin att lagra pa vingardarna, mestadels for att de flesta inte gjort kvalitetsvin sa lange att de vet om det funkar att lagra) ;-)
Nasta stop var vingarden Mission Hill. Vi gissar att det ar den storsta och sakerligen den mest kanda vingarden i Okanagan. Den lag hogt upp pa en kulle och sag ut som ett litet kloster. Fantastisk utsikt!!! Valdigt valskott. Provade valdigt gott vin (vi berattade att vi kom fran Sverige och tjejen som serverade oss sa: "jag har familj i Vaxjo", fatta vad sannolikheten ar pa det?) och slog till pa en inte helt billig flaska icewine bland annat...Barnen hittade en valdigt rolig grasbacke som de rullade i tills Mimi slog huvudet i en golvbrunn och skrek sa att alla manniskor pa hela vingarden fros till is och sakerligen krossades en och annan flaska. Vi avlagsnade oss sa snabbt det bara gick. Akte mot Kelowna, korde pa Canadas enda flytande bilbro (Stefan menar att det inte ar mojligt, den var ju asfalterad och asfalten borde spricka...men den verkade hel), 660 meter. Stannade pa en shoppingmall och at pa resto (Milestones, en annan kedja som vi gillar) dar. Sen kom det ofrankomliga...aka den langa vagen hem. Denna gangen akte vi en annan rutt, lite storre vag och nu tog det faktiskt bara 4 timmar innan vi kom hem :-)Superfin natur hela vagen hem, illsnalla barn och Pippi i Soderhavet tills Stefan skrek: "jag vill faktiskt ocksa lyssna pa MINA skivor, om ni vill hora pa Pippi hela tiden far ni kopa en egen bil", da sager Mimi helt lugnt: "men pappa, vi kan inte kora bil".
Varldens basta helg, alltsa. Supernojda!
Antal vinflaskor i bagaget: 16
Antal avsnitt av Desperate Housewives nar vi kom hem: 4
Idag ar det labour day, ledigt alltsa. Imorgon borjar dagis och semestern ar slut.
Kram

0 Comments:
Post a Comment
<< Home