Sunday, October 15, 2006

Kräk-lördag & grå-söndag

Vaknade lördag morgon av att Stefan sover på soffan och att Seinfeld är på...verkar som vissa haft en vaken natt...jo, den lille Stefan har kräkts hela natten stackaren! Dessutom har han as-ont i ryggen! Fy 17 sicken kisskass start på helgen :-(

Barnen och jag åkte till svenska skolan, det är ju alltid en hit. Kom hem, Stefan sov fortfarande. Vi åt lunch och gick sen ut en sväng. Lekte lite på blåa lekplatsen, gick till Urban Fare och handlade lördagsgodis (extremt irriterande att varje enskild sort måste vara i egen påse märkt med en kod att slå in i kassan, många påsar blev det, med typ 3 bitar i varje - gör ett studiebesök i godismeccat Sverige, vetja). Sen gick vi och hyrde några dvd-filmer. Kan aldrig nöja mig med en film trots att jag vet att vi inte kommer att hinna se dem annars, nu slutade det med: Djungelboken, Björnbröder, The family stone, The sentinel och Brokeback mountain...fast vissa hade vi visst en hel vecka på oss att se! På kvällen kvicknade Stefan till något och då hade vi lite mys och åt faktiskt pasta med massor av olivolja och parmesan.

Imorse vaknade vi till ett extremt grått väder!!! Och så lite ösregn till det. Kan säga att inte en enda förändring har märkts i denna väderlek sedan 6 imorse när fröken Mimi slog upp sina blå. Tur för mig att jag läser ännu en höjdarbok att man redan vid 6-tutet är sugen på att läsa. Handlar om Stockholm i början av 1900-talet. Jag vill bara åka dit genast. Vissa platser låter sååå romantiska att jag bara dööör. Några exempel: Humlegården, Brunkebergstorg, Riddarfjärden, Narvavägen, Nybroviken, Djurgårdsbrunn, Norr Mälarstrand, Blasieholmskajen, Kungsholmstorg...Visst känner jag till vissa av dessa platser, men de låter ända ganska magiska tycker lilla jag.

Barnen och jag åkte en sväng till IKEA i em. Vi blev lite inspirerade när vi pratade med ombyggarfamiljen Ekelius på förmiddagen. Hade lite sofiasolfors-otur på turen. Körde först lite fel, men det rättade snabbt till sig med hjälp av karta och u-turn. Sen började bensinlampan lysa...fixat. Mimi somnade och vaknade lagom till vi kom fram till IKEAs knökfulla parkering...fick slåss om en juste parkering. Mimi illvrålade hela vägen in på IKEA, dels på grund av regn och för att hon tyckte att det var fel IKEA ( vi brukar åka till ett annat), där vagnarna var slut för att det var så många besökare....tur för oss att Stefan inte var med. Ja, sen lekte vi på barnavdelningen, köpte lite förvaringsboxar, värmeljus och andra IKEA-måsten innan vi drog oss mot den giganto-långa kassakön. Fika var sen ett krav från barnen. De beställde 1 korv och 2 mjukglassar. Precis när vi lyckats få ett bord, satt oss och barnen tagit två slick på glassarna säger Mimi att hon behöver kissa. Jag tänker i 2 sekunder och inser sen vad som måste ske. Jag går sen och slänger glassarna, överger vårt nyvunna bord och hastar med två barn och vagn och köpta prylar, samt en korv och en kaffe, mot toaletten. Tillbaka i cafeét efter ca 2 minuter. Låååång kö och inga bord. Ber barnen vänta vid ketchupbordet medan jag köar. Ser en familj lyfta från sitt bord, ropar på Mimi att springa dit och sätta sig, vilket hon gör. Malte står dock kvar och vaktar vår kundvagn med sitt liv. Jag ber, från min plats i kön, en snäll fellow mamma att hämta kundvagnen och Malte. Hon ropar tillbaka att han vägrar...jag ropar till Malte att det är OK...till slut sitter barnen vid bordet och jag köar vidare. Kommer tillbaka med två nya glassar, lagom för att höra att Malte ätit upp sin korv och vill ha en till och att nu vill även Mimi (normalt vegan) ha korv! Kön är nu ännu längre än förra gången jag ställde mig där, men jag börjar snällt om...snabbt äter Malte upp korv nr 2 och Mimi äter upp nästan hela innan hon tappar den på golvet - bägge tycker på fullt allvar: "ställ dig i kön igen, mamma"! Jag tackar gud för starka deodoranter!

Snart åker Steffo mot Sverige (snyft) för att spela saxofon! Kul för oss andra att vi får besök av mormor Kristina :-) Hon är ju en van vancouver-resenär (3 gången nu)...så det blir till att ta fram guideboken för att hitta nya ställen att upptäcka. Kul kul.
Kul grejor att se fram emot när Stefan kommer hem: hela familjen ska se Disney-on-ice! och Mimis 3-års kalas ska vara på "lokal" - the adventure zone på Kid's market på Granville island den 12/11. Stefan ville inte ha mer tårta och saft spilld på vita mattan och jag tror inte barnen klagar på detta upplägg heller. Det blir spännande!
Nä, nu ska vi se klart Family Stone innan det är dax för veckans avsnitt av Desperate Housewives!

Söndagskommentaren från Malte: "men pappa, du kan väl inte krama dina barn mitt när dem leker"!

Söndagskram!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home