Langhelg!
I sondags var vi valdigt sloa efter den valdigt effektiva lordagen (ja, forutom att vi gjorde thanksgivningmiddag framat kvallen)...bestamde oss darfor att vi ville avsluta helgen storstilat med en toppendag. Mandagen blev en i vara ogon perfekt helgdag. Vi borjade med att slappa lite hemma, dricka kaffe och leka och annat helgigt. Nar vi kande att vi behovde action akte vi till Canadian tire och bunkrade toapapper, maskindiskmedel och glodlampor! Belonade oss med lunch hos Pippi (barnen anser att hamburgerkedjan Wendy's ansikte utat ar en kopia av Pippi Langstrump, vilket ar sant). Sen akte vi vidare till Toys r'Us. Barnen fick valja varsitt pussel och sen rekade vi lite fodelsedagspresenter till froken Mimi. Lite scary tanke; nar hon fyller 3 ar om en manad har hon bott halva sitt liv i Kanada! Akte sedan vidare till Vanier park och dagens egentliga utflyktsmal: Vancouver museum och Pacific Space Museum, bagge smart samlade i samma lokal. Forst kollade vi in Vancouvers historia; hur stan byggdes, hur det kommer sig att det finns sa manga asiater, om hippiekulturen, hur de byggde Lions gate bridge, hur det sag ut i ett vardagsrum pa 50-talet etc. Kul! Barnen satt och ritade teckningar medan vi kollade runt i alla montrar, perfekt combo. Sen gick vi vidare till nasta museum och det blev raka vagen upp till Planetariet! Det var verkligen lange sen jag besokte ett sadant och barnen tyckte det var valdigt spannande och laskigt nar de slackte ner! Larde oss en massa om planeterna och stjarnorna och annat spannande om rymden. Karlavagnen=the big dipper, for den som nu hade missat det....Ja, nar de 40 minuterna i planetariet var slut gick vi runt i museet en lang stund och laste om astronauter och rymden, kande pa meteoriter (?) etc. Forsokte locka med barnen att aka i en space simulator men fick blankt nej fran tva hall (trots att vi kollade upp att Mimi precis fixade langdgransen pa 3 feet, hon ar alltsa ca 90 cm lang). Stefan och jag var grymt besvikna. Hade sett fram emot ett aventyr liknande "Back to the future"-akturen pa Universal studios med Nicke och Tina i LA i januari 1996 - den minns man an! Nu fick vi noja oss med att ga ut i det underbara sensommarvadret! Ville inte alls aka hem trots att klockan var 16.30. Akte till Kitsilano beach och satte oss i solen och at glass och drack kaffe - livet pa sin topp! Utsikten dar ar fantastisk och igar var den extra fin med alla orange lov som ligger i det grona graset och solen som holl pa att ga ner. Vi lekte sedan lange och val pa en kul lekplats. Fast i skuggan var det ganska kallt och vi lockade hem barnen med lofte om varmt bad och frukost till kvallsmat! Nice! Sjalva ringde vi till tva sushistallen som var stangda...tills jag gav mig ut och fann att det nya stallet pa Pacific hade oppet - perfekt. Var tvungen att testa lite av varje nu nar vi handlade pa nytt plejs och pa sa satt har man lunch idag! Barnen ar nu pa dagis och Stefan pa jubbet. Han ar lide stressad av det faktum att om 1,5 veckor ska han aka till Sverige och spela musik. Jag ska lagga ut turnéplanen snarast, sa att ni alla kan ga pa konsert!!!!
Ciao
Ciao

0 Comments:
Post a Comment
<< Home