Tuesday, December 05, 2006

Julskinka mm

Idag var jag äntligen på gymet en lång stund på morgonen! Superskönt. Fick skämmas lite när jag råkade slå till min Ipodsladd så att hela Ipoden flög iväg...för att hämta den testade jag att rulla av bandet genom att åka bakåt. Inte helt safe att göra så, jag kraschlandade lite. Tur för mig att det bara var en kinesisk tant och två tjejer i min egen ålder som var helt inne i sina pass.
När jag hämtat Mimi åkte vi sen en tur till North Van för att köpa en svensk julskinka hos en snäll svensk gubbe. Efter att jag kört och letat järnet efter hus nr 740 och inte hittat det trots att gatan tog slut - insåg jag att det inte var husnumret utan att jag antecknat att det skulle stå en vit Volvo 740 utanför huset som kännetecken...visade sig att jag passerat huset två gånger...haha. Ja, sen ska jag tillaga denna gris-klump till Sweas julfest på fredag! Ska försöka leverera den i ätligt skick...det var ett tag sen jag gjorde en julskinka från scratch (heja färdigkokt!)...hrm. Men Stefan och jag får väl slå våra kloka huvuden ihop. Det är ju då en "femtonpundare" som julskinkemannen sa. Dvs 6 kg = minst 6 timmar i ugnen...när ska man då sätta in den? Om man sätter in den på morgonen måste man ju hålla sig hemma hela dagen = tråkigt, och om man sätter in den på kvällen får man gå upp mitt i natten för att ta ut den ur ugnen = jobbigt! Svåra problem man har att brottas med! Sist jag griljerade en skinka tyckte jag att geggan man ska ha på blev för lös och gled av, jag borde ha köpt en prov-skinka inser jag nu. Å andra sidan ska jag inte gå på Sweas julfest. Jag slipper det med andra ord såväl skämmas som äta av den, alltid någon tröst.
På hemvägen körde vi genom knarkarkvarteren och då låste jag dörren sen en galning ville störa sig och tvätta rutorna (i och för sig snällt, men han såg helt livsfarlig ut). Han blev arg och slog sin skrapa i rutan, tur att jag fick grönt just då. I alla fall, när vi kom hem hoppade jag glatt ur bilen och slog igen dörren. När jag skulle ta ut Mimi märkte jag att dörrarna var låsta och min nyckel satt kvar i låset. Knivigt. Först försökte jag få henne att lära sig hur man öppnar spännet till bilstolen, sen kom jag på att det inte är så smart att lära henne det. Då fick jag genom rutan förklara att jag skulle springa upp och hämta pappas bilnycklar i lägenheten. Glöm inte Mimi, hörde jag henne ropa och sen illvrål!!! Hon hack-grät när jag kom ner igen. Fy va hissen gick långsamt! Usch vilken hemsk mamma!
Ja, sen har vi lekt med Linda och Amund och jag har hela eftermiddagen fått vakta vårt nydekorerade pepparkakshus från inbrottstjuvar. Taket har inte riktigt lika många godisdekorationer som igår om man säger så. Små stolar har burits och små händer varit framme, det vackra godistaket har numera sina tomma fläckar...men snart åker vi ju hem så det är väl inte hela världen.
Idag läste jag i Elle att Dalai Lama är positiv till plastkirurgi för att "our appearance is the main medium through which we make contact with people, you need to see people to make a connection". That's it liksom. Nu är t.o.m Dalai Lama fast i botoxträsket. Hur ska det gå för mänskligheten???
Gonatt!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home