Tuesday, January 30, 2007

Familjen Solfors testar skidbacken: premiären!

Vaknade förväntansfulla i söndags morse, slår upp ögonen och det är TJOCK dimma. Fy 17 så sura vi var. Fast stoppade det oss? Of course not. Vi drog på oss skidmunderingen och släpade ner alla prylar till bilen, redan då höll hela familjen på att svettas ihjäl. Well, efter att vi tagit oss genom dimman till North Van, hände plötsligt det otroliga. Vi körde igenom dimman och ut på andra sidan - den som hade knallblå himmel, strålande sol och obegränsad sikt! Nip mig i armen tack. När vi sen serpentinvägat oss hela vägen upp lyckades vi dessutom knipa en åtråvärd p-plats på bästa plats (typ att jämföra med Jossan och Nickes "goeparkeringen"). Fantastico! Sen började ju då projektet ta på alla sina pjäxor....som tog sin tid. Köpa liftkort....(barn under fem gratis!). Sen står vi där i solgasset (ca 10 plusgrader), med ofattbart vacker utsikt över snöklädda Rocky Mountains redo att...ja, hur gör man? Snälla barn, åk nu, funkade inte. Vi påbörjade en gå med skidorna vandring till "Goldie rope lift" som vi hört var barnvänlig. Det var en tur på ca 200 m, svettig och inte helt optimal start. Ja, sen stod vi där med varsitt nybörjar-barn mellan benen...nu åker vi. Malte och jag åkte 2 meter (nej jag ljuger inte) och sen korsades våra skidor och jag vred mitt knä så att det kändes väldigt märkligt. Malte sa: mamma, fråga mig om jag är OK? Jag gjorde det och han svarade: Ja, det är jag! och så skrattade han så att han kiknade!! Samma knä knäckte sen en gång till i den korta backen ner...så otroligt typiskt!!! Men vad tror jag egentligen? Jag har inte åkt skidor på 3 år, hade helt ny utrustning, är inte direkt 20 längre, inte värmt upp, är dessutom överviktig och har inte varit på gymet sen före vi åkte till Sverige!!!! Helloooooo. Nu till den roliga delen. Barnen ÄLSKADE det! Den annars lite gnällige Malte fällde under dagen kommentarer som fick oss både förvånade men samtidigt värmde våra mamma&pappa-hjärtan: "Åååå vad härligt vi har det", "jag gillar att åka skidor mamma", "vilket vackert väder"! Fatta vilken grej! Bägge älskade att åka liften också, ingen var rädd och alla enbart glada....premiärskiddagen hade inte kunnat gå bättre (bortsett från det jvla knät då, idag tisdag är det dock lite bättre).
Vi summerade dagen med att fika i en snödriva och bara njuta av solen och äta snö (två av oss). Gissa om barnen somnade gott i bilen på vägen hem. Till helgen är vi garanterat på plats igen!!!

Ja, nu är det tisdag. Finfint vinterväder, ska ut och gå en långpromis nu. Idag gör Mimi sin premiärdag med mandarin-lektioner (tisdag och torsdag) och sen blir det franska mån&ons. Får se hur det ska gå.

Dessvärre har vi nu bara SJU avsnitt kvar av Grey's Anatomy av säsong 2. Dessvärre är det ju säsong 3 som går just nu...så vi inser att det roliga snart har sitt slut :-(

Ciao/halta Fia

PS. Match Point var ingen höjdare. Vi slutade mitt i, planerar att se resten om vi får tråkigt någon gång...vi som brukar ÄLSKA Woody Allen...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home