Tuesday, November 13, 2007

Blogg from Wedgewood Hotel, Vancouver


Vi har nu bott sista natten på Beach Crescent i Vancouver! Overkligt när vi vaknade imorse. Jag vaknade vid halv sex och kunde absolut inte sova längre. Var bara tvungen att kolla stan vakna och dricka thé. Dagen har varit galen. Lämnade barnen tidigt på dagis och sen har vi flyttat prylar, checkat in massor av bagage på hotellet mitt i stan, varit och lunchat med maken, fixat presenter till dagisfröknarna, avskedsbrev till alla dagiskompisar.....och tusen andra saker.

Nu ska vi snart gå ut och äta middag någonstans i darling Van och imorgon är det nya chores. Lämna bilen för pick-up, fira Mimi på dagis (äggfria kakor är beställda på favvofiket Tartine), städa lägenheten och diverse.

På torsdag är det sen hemresa som gäller. Och massa kul väntar oss i Skanör (och ett nymålat hus!!! how great is that?!).

Bye Bye från Vancouver!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sunday, November 11, 2007

Mimi 4 år!

Sådärja, nu har Mimi grott och blivit en stor 4-åring (hennes egen kommentar imorse)! Vi har haft mysig födelsedagsfrulle och paketöppning och nu bakar vi tårta och förbereder kalas. Samtidigt som vi packar och organiserar och fixar....ja, det är lite att stå i kan man lugnt säga....Fast kul! Kalaset har vi köpt oss ur lite genom att anlita en clown/facepainter/ballongdjurs-kille så att barnen blir lite underhållna och så att de vuxna kan dricka vin och prata lite också. Har bara pratat med clownen på telefon, hoppas att han är superduper!

Igår var det ljuvligt väder. Jag åkte till North Van och det fina köpcentrat Wal-Mart, där jag lullade runt och handlade till kalaset mm mm. Sen ringde Stefan och sa att jag var tvungen att vara hemma till 12 för då skulle vi ut och äta lördagslunch. Eftersom vi alltid brukar göra det tyckte jag inte att det var ett dugg konstigt, men det visade sig när jag satt och väntade vid restaurangen att det istället var en surprise-baby-shower anordnad av mina söta tjejkompisar ;-D Det tog mig några minuter innan jag fattade hur allt hängde ihop - så ovanligt att man blir rejält överraskad! Fick superfina paket till bäbisen och väldigt god lunch med utsikt över vattnet ;-D Kan inte bli bättre!!!

Måste fixa vidare! Ingen rast ingen ro.

Kram!

Thursday, November 08, 2007

Seinfeld: sista säsongen!

But of course har vi inhandlat Seinfeld säsong 9 idag. Stefan har nu stuckit ut för att hämta sushi. Kvällen är räddad!
Imorgon är det ledigt från dagis i och med att det är långhelg här, rememberance day på söndag = Mimi's födelsedag!!!! Kalaset håller på att planeras för fullt ;-D Det är ju både avskedsparty och barnkalas så det känns som att lite planering kan vara på sin plats. Imorgon är hela familjen ledig och det kan ju passa bra. En liten aktivitet är nog på sin plats. Ute eller inne beror på vädret som är lite nyckfullt för tillfälllet.
Sen blir det nog packning av kläder och diverse flyttförberedelser inför måndagen. Då ska vi bo på hotell!!! Kan tänka mig att det verkligen sjunker in att vi ska flytta, när denna lägenheten är helt tom och vi tar taxi till hotellet.....men det är inte förrän nästa vecka det ( seriös förträngning)!

Julen är här!

Kan rapportera att Starbucks börjat med sina urmysiga julmuggar! Jag kom lite i stämning direkt ;-D Men så är jag också av den lättpåverkade sorten....

Godmorgon!

Alla mår bättre! Jag har haft en microförkylning som jag tror jag lyckats förtränga med mental kraft och barnens maginfluensa var snabbt övergående ;-D Ösregnet verkar dock inte vara övergående, fast Vancouver är ju ljuvligt ändå (inte alls nostalgisk). Igår var Stefan och jag runt och köpte 4-årspresenter och diverse andra spontanköp, fikade och hade dööömysigt.

Igårkväll var det totalkaos i stan! David Beckhamn var visst här och spelade fotboll....de hade t.o.m satt in en extra färja efter matchen på kvällen så att de som bor på ön skulle komma hem. Före sommaren när det pratades om den här matchen stod det i tidningarna att om David inte kom av någon anledning, typ att han blev skadad eller så, skulle de behöva ställa in. ALLA kommer BARA för att titta på honom. Här är ju inte fotboll så stort...

Idag har vi fått tillträde till vårt nya hus! Måste ringa pappa som varit och hämtat nycklarna ;-D

Nope, nu ska jag rusa med barnen till dagis i regnet och äta frulle på Starbucks med min bok! Min sista ensamma morgon här i stan......weird.

Tuesday, November 06, 2007

Verkligheten kallar....

Tja, efter vår underbart sköna dag igår med grymt flyt under eftermiddagen fick vi ett abrupt uppvaknande ganska raskt därefter. Bägge barnen maginfluensa. Men tack vare att Mimi var uppe och kräkte halva natten fick vi å andra sidan veta live att vi fått en ny lill-kusin, underbart!
Idag har det alltså varit en innedag utan dagis. Lite segt men helt OK. Själv har jag fått värsta förkylningen! Annars mår vi toppen. Steffo fixar sig inför restaurangbesök med alla peakare ikväll. Vi andra ska bädda ner oss tidigt och vakna pigga som aldrig förr imorgon.

Monday, November 05, 2007

20 grader i solen!

Jag skojar inte! Stefan och jag hängde på Starbucks hela förmiddagen och pratade om flytten och hade allmänt skönt. Hämtade Mimi och åkte sen och åt sushi i Kits innan vi hämtade Malte.....stressigt med andra ord - not.
Nu är det seriöst fixande innan jag beger mig till Tupperware party...enbart för att tjattra med girlsen!

Nedräkningen har börjat!

Idag börjar den sista veckan vi bor i vår lägenhet här på Beach Crescent i Vancouver. En epok! Visst känns det konstigt och världsomvälvande att flytta härifrån, fast samtidigt är det ju så det är här i livet. Ständigt nya roliga och spännande saker som hela tiden väntar runt knuten ;-D

Igår hade vi världens mysigaste dag! Vi åkte på utflykt till Victoria, "huvudstaden" i British Colombia och största stan på Vancouver island (lika stor som Malmö ungefär). Man måste alltså åka färja för att komma dit. Jag hade lite spetsat in mig på 9-färjan, men eftersom vi inte spikat utflykten förrän vi visste hur vädret var, var vi inte alldels särdeles förberedda inför tripen. Ja, och sen var vi (läs jag) lite förvirrade över att vi plötsligt ändrat klockan till vintertid. Efter ett litet missförstånd och diverse diskussioner blev det en något hetsig start på utflykten. Såhär. Vi sitter hela familjen vid frukostbordet och klockan är 8.15. Stefan säger: va synd att vi inte hann med 9-färjan. Och det är då jag inser att jag hela tiden trott att klockan var en timme mer och att det därmed var HELT kört att vi skulle hinna. Tidsoptimisten såg då ett öppet fönster, ett litet, men ändå. Vi tittar på varandra och skriker: vi hinner! På en minut har vi bytt om på alla fyra och efter diverse tjafsande sitter vi i bilen (jag hade velat tvätta håret insåg jag då...) och klockan är 8.32. Till saken hör att det är ca 4,5 mil till Tsawwassen där färjan går ifrån, varav ca 60 gator att passera i citytrafik. Låt mig bara säga att Stefan körde som Ari Vaatanen. Vid ett tillfälle sa jag att det var tur att han "bara" skulle förlora sitt kanadensiska körkort om han åkte fast, varpå Stefan svarar: om jag blir tagen av polisen åker jag i finkan!!! Well, med lite tur på slutet (slapp rödljus och fick tvåfilig väg när vi som bäst behövde) kom vi till biljettluckan PRECIS fem i 9 (please note last ticket sales FIVE minutes before departure) och vi var absolut sista bilen på färjan!!! Sicken rush! Vi var helt höga av lycka när vi kom på båten. Vädret var dessutom fantastico, sol och blå himmel och sällsynt krispig havsluft alldeles gratis. Spenderade en hel del tid uppe på däck för att spana efter sälar och späckhuggare och fick oss en rejäl dos friskluft - lovely.
Hursomhelst, dagen var lysande skön. Vi kollade in vackra Victoria (parlamentbyggnaden, Empress hotell och vackra Pacific ocean views- check! check! check!), åt god lunch, var på Bug museum och lite annat smått och gott. En toppendag deluxe. Hann med 5-färjan hem (tar 1 timme och 40 minuter) och vägen tillbaka till Vancan tog sina dryga 45 minuter och inte 23 som på morgonen...då var alla i familjen stentrötta och somnade som stockar nästan omgående.

Idag har vi strålande sol med tjock dimma under...Stefan och jag ska lyxa hela förmiddagen och sen fixa med flytten. Läs organisera alla prylar.
Leksaker anyone?

Saturday, November 03, 2007

Regnig lördag!

Denna dagen behövde helt klart spice-as till lite! Vad sägs om att gå på Bee Movie som hade premiär igår?! Of course. Bästa sättet att fördriva en regnig lördag. Och jisses vad vi skrattade! Jerry Seinfeld är ett geni. Vissa kommentarer är så extremt kul. Jag hoppas verkligen att den kommer att gå i original i Sverige så att alla vuxna Seinfeld-fans kan få sig en dos.
Och jo, barnen tyckte också den var kul ;-D

Vad har vi mer gjort? Jo, Stefan och jag har fortsatt vår lilla lek testa-alla-vancouverrestauranger-innan-vi åker-hem-leken och lyckats tajma in både Café des Crepes (nutella och banan, need I say more?) och Il Girardino (stans bästa italienska bara några futtiga kvarter från oss). Allt sker på lyxlångluncher när barnen är på dagis. Perfectamente!

Nu väntar filmkväll och tidig läggning. Imorgon blir det utflykt!