Idag börjar den sista veckan vi bor i vår lägenhet här på Beach Crescent i Vancouver. En epok! Visst känns det konstigt och världsomvälvande att flytta härifrån, fast samtidigt är det ju så det är här i livet. Ständigt nya roliga och spännande saker som hela tiden väntar runt knuten ;-D
Igår hade vi världens mysigaste dag! Vi åkte på utflykt till Victoria, "huvudstaden" i British Colombia och största stan på Vancouver island (lika stor som Malmö ungefär). Man måste alltså åka färja för att komma dit. Jag hade lite spetsat in mig på 9-färjan, men eftersom vi inte spikat utflykten förrän vi visste hur vädret var, var vi inte alldels särdeles förberedda inför tripen. Ja, och sen var vi (läs jag) lite förvirrade över att vi plötsligt ändrat klockan till vintertid. Efter ett litet missförstånd och diverse diskussioner blev det en något hetsig start på utflykten. Såhär. Vi sitter hela familjen vid frukostbordet och klockan är 8.15. Stefan säger: va synd att vi inte hann med 9-färjan. Och det är då jag inser att jag hela tiden trott att klockan var en timme mer och att det därmed var HELT kört att vi skulle hinna. Tidsoptimisten såg då ett öppet fönster, ett litet, men ändå. Vi tittar på varandra och skriker: vi hinner! På en minut har vi bytt om på alla fyra och efter diverse tjafsande sitter vi i bilen (jag hade velat tvätta håret insåg jag då...) och klockan är 8.32. Till saken hör att det är ca 4,5 mil till Tsawwassen där färjan går ifrån, varav ca 60 gator att passera i citytrafik. Låt mig bara säga att Stefan körde som Ari Vaatanen. Vid ett tillfälle sa jag att det var tur att han "bara" skulle förlora sitt kanadensiska körkort om han åkte fast, varpå Stefan svarar: om jag blir tagen av polisen åker jag i finkan!!! Well, med lite tur på slutet (slapp rödljus och fick tvåfilig väg när vi som bäst behövde) kom vi till biljettluckan PRECIS fem i 9 (please note last ticket sales FIVE minutes before departure) och vi var absolut sista bilen på färjan!!! Sicken rush! Vi var helt höga av lycka när vi kom på båten. Vädret var dessutom fantastico, sol och blå himmel och sällsynt krispig havsluft alldeles gratis. Spenderade en hel del tid uppe på däck för att spana efter sälar och späckhuggare och fick oss en rejäl dos friskluft - lovely.
Hursomhelst, dagen var lysande skön. Vi kollade in vackra Victoria (parlamentbyggnaden, Empress hotell och vackra Pacific ocean views- check! check! check!), åt god lunch, var på Bug museum och lite annat smått och gott. En toppendag deluxe. Hann med 5-färjan hem (tar 1 timme och 40 minuter) och vägen tillbaka till Vancan tog sina dryga 45 minuter och inte 23 som på morgonen...då var alla i familjen stentrötta och somnade som stockar nästan omgående.
Idag har vi strålande sol med tjock dimma under...Stefan och jag ska lyxa hela förmiddagen och sen fixa med flytten. Läs organisera alla prylar.
Leksaker anyone?