Wednesday, January 31, 2007

Gisslandrama!

I vårt tvillinghus Park West 2, är det just nu en man som håller några människor gisslan! Tjugo polisbilar står utanför på gatan...Och Stefan och barnen gick just förbi för att gå till dagis. Man kan ju få en nervous breakdown för mindre...Nu ska jag ge mig ut på en liten promis. Jag tar bakvägen och går Homer street (kul va Björn) så kommer jag inte mitt i skottriktningen.
Puss och kram Fia

Tuesday, January 30, 2007

På knäfronten


Har spenderat morgonen med att göra ärenden på stan. Lämnade bl a Stefans skjortor på kemtvätt (vad gör man när två människor vägrar att stryka?). Vädret är helt FANTASTISKT! Vår, helt enkelt. Jag satt ute i solen och drack kaffe på Starbucks en hel timme medan jag läste "Mina döttrars systrar" av Barbara Voors. Ljuvligt. Mitt knä är mycket bättre faktiskt. Det har knakat till några gånger under min promis, på ett skönt konstruktivt sätt, så jag tror att allt har hoppat tillbaka på sin rätta plats nu :-)
Hämtade Mimi och hon hade haft hur kul som helst på mandarin-lektionen. Tyvärr hade hon ätit upp två mellanmål vid första fika-tillfället och därför fanns inget kvar tills lunch...men det räckte visst galant med lite gurka som hon hade kvar. Efter dagis lekte vi på lekplatsen med Lana, Emma och Marcus. Mimi ville genast dra med sig dem hem, fast idag gick det inte.
Nu ska Mimi och jag leka frisör, ska ge mig på att kapa luggen sådär 70-talskort.
Bild från Maltes bergsäventyr med dagis.
Kram från solsidan: Fia

Familjen Solfors testar skidbacken: premiären!

Vaknade förväntansfulla i söndags morse, slår upp ögonen och det är TJOCK dimma. Fy 17 så sura vi var. Fast stoppade det oss? Of course not. Vi drog på oss skidmunderingen och släpade ner alla prylar till bilen, redan då höll hela familjen på att svettas ihjäl. Well, efter att vi tagit oss genom dimman till North Van, hände plötsligt det otroliga. Vi körde igenom dimman och ut på andra sidan - den som hade knallblå himmel, strålande sol och obegränsad sikt! Nip mig i armen tack. När vi sen serpentinvägat oss hela vägen upp lyckades vi dessutom knipa en åtråvärd p-plats på bästa plats (typ att jämföra med Jossan och Nickes "goeparkeringen"). Fantastico! Sen började ju då projektet ta på alla sina pjäxor....som tog sin tid. Köpa liftkort....(barn under fem gratis!). Sen står vi där i solgasset (ca 10 plusgrader), med ofattbart vacker utsikt över snöklädda Rocky Mountains redo att...ja, hur gör man? Snälla barn, åk nu, funkade inte. Vi påbörjade en gå med skidorna vandring till "Goldie rope lift" som vi hört var barnvänlig. Det var en tur på ca 200 m, svettig och inte helt optimal start. Ja, sen stod vi där med varsitt nybörjar-barn mellan benen...nu åker vi. Malte och jag åkte 2 meter (nej jag ljuger inte) och sen korsades våra skidor och jag vred mitt knä så att det kändes väldigt märkligt. Malte sa: mamma, fråga mig om jag är OK? Jag gjorde det och han svarade: Ja, det är jag! och så skrattade han så att han kiknade!! Samma knä knäckte sen en gång till i den korta backen ner...så otroligt typiskt!!! Men vad tror jag egentligen? Jag har inte åkt skidor på 3 år, hade helt ny utrustning, är inte direkt 20 längre, inte värmt upp, är dessutom överviktig och har inte varit på gymet sen före vi åkte till Sverige!!!! Helloooooo. Nu till den roliga delen. Barnen ÄLSKADE det! Den annars lite gnällige Malte fällde under dagen kommentarer som fick oss både förvånade men samtidigt värmde våra mamma&pappa-hjärtan: "Åååå vad härligt vi har det", "jag gillar att åka skidor mamma", "vilket vackert väder"! Fatta vilken grej! Bägge älskade att åka liften också, ingen var rädd och alla enbart glada....premiärskiddagen hade inte kunnat gå bättre (bortsett från det jvla knät då, idag tisdag är det dock lite bättre).
Vi summerade dagen med att fika i en snödriva och bara njuta av solen och äta snö (två av oss). Gissa om barnen somnade gott i bilen på vägen hem. Till helgen är vi garanterat på plats igen!!!

Ja, nu är det tisdag. Finfint vinterväder, ska ut och gå en långpromis nu. Idag gör Mimi sin premiärdag med mandarin-lektioner (tisdag och torsdag) och sen blir det franska mån&ons. Får se hur det ska gå.

Dessvärre har vi nu bara SJU avsnitt kvar av Grey's Anatomy av säsong 2. Dessvärre är det ju säsong 3 som går just nu...så vi inser att det roliga snart har sitt slut :-(

Ciao/halta Fia

PS. Match Point var ingen höjdare. Vi slutade mitt i, planerar att se resten om vi får tråkigt någon gång...vi som brukar ÄLSKA Woody Allen...

Saturday, January 27, 2007

Det ÄR en tävling...

...sa min käre man idag. Vad saken gällde? Jo, tidigaste datumet på ett år som man sitter ute och äter. Well, idag gjorde vi det! Lunch i solskenet på Provence, å ljuvliga dag. Mimi sov i vagnen, Malte rullade snällt upp sin spagetti på gaffeln och föräldrarna satt och tindrade mot varandra i solen. Kan inte bli bättre. Vid bordet brevid satt man i kortärmat (jo, solen stekte, men ändå!). Vi var tvungna att ta varsin kopp kaffe för att dra ut på härligheten, ville liksom inte lämna våra topplatser i solen denna dag. Till slut fick vi ge oss. Skulle köpa lördagsgodis på Urban Fare (olik påse och pris till varje sort...herreminJE vilken tid det tar!). Raka vägen hem och så körde vi Malte till Kitsilano där hans kompis Yin-Loong bor. Han ville absolut inte att resten av familjen skulle stanna. "Det är min kompis och inte er" sa han. Okej. Vi åkte och köpte goggles till Mimi också och drack en kopp kaffe till. Nice. Stefan köpte nästan nya pjäxor, fast de hittade bara högerskon. Får se om den pjäxmysteriet löser sig...annars får han väl leta vidare. Imorgon blir det i alla fall skidpremiär för tutti la famigila Solfors! Får se huruvida det goda humör vi ny lyckats uppnå (lördagkväll med toppenförutsättningar) kan bibehållas under morgondagens prövningar! Let us pray. Kvällens dilemma: ska vi åka på Grouse Mountain, Mount Seymour eller Cypress Hill? Alla har sina små fördelar. Problemet är väl att vi inte riktigt vet vilka av dessa fördelar vi kommer att uppskatta mest? Är det att Mount Seymour har bilparkering vid liften - bara att rusa till bilen när alla gråter, är sura och fryser? Eller att Grouse ligger så nära och har så ljuvlig utsikt över stan? Eller att Cypress är "bäst" enligt alla? Vi får blunda och hoppa! Vi kan ju alltid testa alla...eller ligger utrustningen på Blocket imorgon kväll, who knows?
Ikväll tar vi en paus från McDreamy, det blir Match Point med bl a Scarlett Johansson.
Bye

Mormor Elin 87 år!!!!


Malte hade en superdag på berget med sina kompisar igår! Ska se om det funkar att lägga in bild som jag fått av Julians mamma. Nu är det lördag morgon, Stefan och Malte sover fortfarande (8.20). Idag blir det lugnt och skönt. Lunch på stan
t ex och sen ska Malte leka med en annan dagiskompis; Yin-Loong. Han har själv initierat det hela, vet inte hur han kunnat bli så företagsam helt plötsligt.
När Mimi och jag gick upp vid 7 var det extremt dimmigt ute. Vi såg ingenting av vår normala utsikt, inte ens huset brevid. Nu går solen upp och dimman ligger kvar, men man ser hustopparna som sticker upp ur dimman. Läckert!
Snart blir det lördagsfrulle och sen ska vi ringa Elin som fyller år :-)
Godmorgon

Friday, January 26, 2007

Super Friday!

Malte har väldig tur med vädret på sin skolutflykt i bergen! Strålande sol och knallblå himmel och härlig hög klar krispig luft. Perfekt sikt också. Kan inte bli bättre! Själv har jag promenerat runt hela förmiddagen, solljus kan man inte få för mycket av. Nu har jag packat upp matvaror som vi inhandlat, Mimi och jag, och nu ska vi ut på lekplatsen. Trodde aldrig att jag skulle säga det men t.o.m jag ser fram emot att gå dit!
Senare kommer Steffo hem från Montreal och då blir det självklart fredagsmys och massor av avsnitt Greys's Anatomy!!!!
P&K

Thursday, January 25, 2007

Mimi gympadrottningen

Idag har Mimi börjat på sin gympa! Äntligen ringde de och sa att vi fått en åtråvärd återbudsplats! Vi gick ner i källaren och letade fram gymnastikskorna som hon fått av våra gamla granne Alice. De passade perfekt! Sen fick det bli tights och t-shirt och sen drog vi. Hon var superstolt. Det var lite rytmisk gympa och helt superkul; bollar, band och rockring testades i olika former. Vilka hjältar som orkar ägna sig åt barnaktiviteter....(kom precis på att jag faktiskt höll på med barngrupper på Kristianstadflickorna i många år....haha). Mimi längtar redan till nästa gång ;-) Om man frågar Malte om han vill göra något liknande säger han bara: "pappa säger att han och jag ska spela tennis". Klart slut liksom.
Nä, nu blir det tidig nattning och uppladdning inför bergsutflykten imorgon. Malte är laddad och igår införskaffades Oakley-goggles! Julians mamma Jessica är fotograf, så jag hoppas att det kan bli någon bild sen...
Gonatt/Fia

Sol i Vancan

De senaste dagarna har vi varit lite lite okoncentrerade på det verkliga livet. Helt och hållet fokuserade på Seattle Grace Hospital och exakt ALLT som händer på Grey's Anatomy! Vi är fast i träsket! Två kvällar i rad har jag sprungit ut till videobutiken efter kl 21 för att hyra fler avsnitt....och nu är vi snart klara med säsong 2! Är rädd för att det är säsong 3 som börjar ikväll (!!!!), dvs att vi numera måste hålla tillgodo med att titta en gång i veckan, fy så trist. Man kan ju inte få för mycket av McDreamy!
Stefan är i Montreal några dagar och kollar in nästa säsongs kollektion. Barnen och jag roar oss så gott det går.
Igår följde Julian och hans mamma med hem och lekte och sen stannade de även för kvällsmat (Leilas Curry) och senare tog barnen ett bad tillsammans! Malte och Mimi somnade som stockar kl 20. Idag har Mimi gått på dagis för första gången på över en vecka. Hon hostar fortfarande, men det kan man ju hålla på med i evigheter. Hon har varit så rastlös hemma de senaste dagarna, lika bra att få gå iväg. Imorgon ska Malte på dagisutflykt. De ska åka till Mount Seymour för att "snow-shoea". Dvs man sätter sådana där prylar på fötterna och går i snön! Han ser fram emot det som 17! Lovar att återkomma i ämnet vad det lider.
Vi har ill-fint vårväder här förtillfället! Minst 10 grader och solsolsol! Igår innan Stefan åkte var vi ute en sväng i solskenet och åt lunch, hade nästan planer på att sitta ute. Är rädd att regnet snart återkommer, så nu ska jag ut på en liten promis!
Solong/Fia

Sunday, January 21, 2007

Grå söndag

Nu måste jag i-landsklaga lite! Fy 17 vad det är jobbigt med digitalkamera och ALLA dessa bilder.....Idag har jag spenderat 2 TIMMAR i fotoaffären för att trycka fram bilder utifrån cdskivor med flera TUSEN toppenkort! Jag som numera är lite ovan vid att sitta för länge vid en skärm (farmor!) blev helt slut i ögonen. Men ack så glad och tacksam när man ser våra små roliga och faktiskt väldigt innehållsrika liv flasha förbi på skärmen. Förhoppningsvis ska de snart få komma in i sina fina Pottery Barn-album, nu är det bara en tidsfråga. Ambitionen min är att aldrig ligga mer efter än ett år bakåt, annars blir det farligt trist att komma ikapp.
Mimis hosta är fortfarande urkass. Igår kväll, precis när jag bänkat mig i soffan med Grey's och diet ginger ale (blir mer "amerikansk" för varje dag som går...haha) - vaknade Mimi med värsta attacken. Hostade så hon kräktes och väckte sin bror. Var tvungna att försöka kränga av den läbbiga pyjamasen, då kom en ny laddning. -Titta mamma, jag fångade kräket sa Mimi och stod där med allt i handen...blä. -Nä, sa Malte, du fick lite på foten också! Familjelivet på sin topp!
Efter det la jag ner min tv-kväll och vi bäddade ner oss alla tre i vår säng ca kl 21.35 (maken sov gott på Hilton i Whistler). Sen vaknade vi 9 imorse. Bra jobbat! Dagen har mest bestått av telefonsamtal till Sverige under förmiddagen och sen har Malte lekt med Julian, Stefan kommit hem och jag då ägnat eftermiddagen åt att framkalla kort. Nu blir det värsta blodigaste biffen, sparris och blomkålspuré! Smarro.
Ciao

Saturday, January 20, 2007

Godmorgon!

OK, min petiga man påpekade ju att det inte alls var Sting utan Paul Young, fast jag älskar Sting ändå!

Friday, January 19, 2007

En regnig fredag i Van

Vi är tillbaka! Sedan några dagar somnar och vaknar vi på våra normala tider. Även om jet lag är segt, märks det att barnen är större och det funkar så mycket bättre att åka fram och tillbaka. Det är skönt att vara tillbaka i Vancouver, vi har det fint här. Vårt ständiga dilemma är att när vi är här vill vi aldrig flytta hem, men när vi är hemma tänker vi "vad f-n gör vi därborta?". Fast kloka Pernilla sa att det ju är så enkelt att man trivs där man befinner sig och det är ju en skön känsla - where ever I lay my hat, that's my home (älska Sting!).
Vad händer här då? Well. Det vanliga, barnen är på dagis, Stefan jobbar, jag håller ställningarna (haha). Malte leker med Julian så ofta han kan och Julians mamma Jessica har visat sig vara en trevlig prick! Hon är dessutom frisör, så jag utnyttjade (jag menar anlitade...) henne häromdagen - det blev bra!
Maltes stora intresse för siffror går vidare, inte så kul när vi leker kurragömma och han ber mig räkna till hundra...och blir vansinnig om jag fuskar (dessutom måste han gömma sig precis brevid mig så att han kan kontrollera räkningen). Häromdagen sa han världens roligaste grej: "mamma, jag har stora muskler och en liten hjärna!" Vi höll på att smälla av! För vissa män kanske detta fortfarande kan detta vara en komplimang, men jag försökte säga till Malte att han kunde hålla detta inom familjen (hrm). Nu har det visat sig att han har hört detta på film (nej, det är inte sant, något av det hoppas jag) - Kejsarens nya stil eller vad den heter på svenska.
Ja, sen åkte vi till akuten med Mimi i onsdags kväll! Ett nytt krupp-anfall, nästan exakt ett år på dagen sen det förra....inget vidare kul att åka taxi till akuten ensam (hur orkar alla ensamstående????) med två trötta pyjamasbarn i värsta influensatid. Fick vänta två timmar, men sen fick Mimi kortison och vi kunde åka hemåt (Stefan var i Whistler och jobbade, tjohooo). Stefan fick dock visa sina bästa hjälte-sidor i natt när han satt med Mimi i famnen i soffan hela natten....hon hostar som om hon kedjerökt i 50 år! Stackars liten. Tyvärr sabbade hon vår planerade premiär-skiddag idag! Stefan är ledig (ska till Whistler hela helgen och jobba) och vi skulle testa våra nya lagg. Barnen fick sina första par skidor i veckan. Barnskidor och pjäxor är ju det sötaste som finns!!!!! Hoppas att själva åkningen är lika uppskattad som utrustningen...Vi måste ju öva inför vår Whistler-vecka om en månad. Då kommer ju "barnvaktsgänget" över, dvs mamma, pappa, Nicke och Jossan, så att Stefan och jag kan åka från tidig morgon till sen kväll och sen afterskia tills vi stupar...eller?? (Stort skratt). I alla fall är hus i Whistler hyrt och vi laddar järnet inför detta, ska bli toppen :-)
Igår såg Stefan och jag allra första avsnittet av Grey's Anatomy - vi är hooked! Ikväll blir det maraton!!! Ja, på tal om att sitta och titta på tv för länge på kvällen så försov jag mig imorse. Hade ett doctors appointment nere på stan 8.30 och vaknade förvirrad kl 8! Det tar precis en halvtimme att gå dit....stressade som tusan och var fixad på två röda. Ringde en taxi, insåg att det var enda sättet. Stod utanför huset och väntade tillsammans med en gubbe som också väntade på en taxi. Blev mer stressad för varje sekund som gick. Sen kom såklart - gubbens taxi! Taxichauffören var snäll och sa att han skulle be dem ringa och kolla var min taxi blev av när min snälle granne frågade var jag skulle. - West Georgia sa jag och då sa han: "hoppa in, det ska jag med!" Fatta att han skulle till huset dörr i dörr dit jag skulle och jag blev bara 3 minuter sen!! Dessutom vägrade han att ta emot pengar "mitt företag betalar" - värsta bästa starten på min dag som ett litet tag såg ut att kunna bli riktigt illa....typ dränkt som en katt och svettig rusa in 20 minuter försenad....
Nu ser dagen ut att bli en riktig innedag. Regnet fortsätter att ösa ner och Mimsan är ju sjuk! Ikväll blir det sen garanterat rå fisk och Grey's Anatomy....
Fredags-kram från Van