Sunday, September 30, 2007

Fejk-brasan brinner!


Well, hösten har verkligen slagit till i Vancouver denna helg. Ösregn, grått och tio grader. Känns att oktober är på g imorgon. Fast vi har hittills haft en toppenhelg ändå. I fredags var jag ju bjuden på födelsedagskalas. Superfin tryckt inbjudan och hela kittet. Vi gick först till flotta varuhuset Holt Renfrew, där vi fick gratis sminkning av proffsen från Laura Mercier. De ville ju typ att man skulle shoppa smink för hela sin lön, fast vi smet lite snyggt från det. De andra tjejerna hade dessutom fått sina naglar fixade och håret fönat, fast jag kom färdigfixad eftersom Stefan var sen hem från Whistler. Sen blev det champagne i spa-avdelningen, bra att skölja ner de tillhörande choklad-champagne-pralinerna med (bildbevis på födelsedagsgrisen Nicole, Cindy och mig). Sen tog vi taxi till reston Cioppino's i Yaletown, där ett privat rum väntade oss tio tjejer. Jennifer som organiserade det hela hade precis kommit hem från Hawaii, så hela rummet doftade helt ljuvligt från urvackra leys (blomsterkransar) som hängde på allas stolar. Och så fick alla supergullig paket i cellofan :-D Urgod specialkomponerad middag, champagne för alla ogravida och huuur trevligt som helst...Vi gick på barnen George brevid och jag hoppade inte i säng förrän kl 01 (wow!). Supernice! De andra var nog lite bakis dagen efter, shit vad smidigt när man dricker ginger ale i baren...

Igår firade vi dock att Stefan var hemma och familjen samlad. Vi gick till var stammisrestaurang Milestone's i Yaletown som har renoverats i flera månader. Superfint loungestuk hade det blivit! Samma gamla goa meny dock, som vi kan utan och innantill vid det här laget :-)
Sen köpte vi lördagsgodis till barnen och hyrde säsong 3 av Grey's Anatomy för de vuxna. Barnen målade vattenfärger halva eftermiddagen och vi klämde under kvällen hela SEX avsnitt av favvoserien. Och hann ändå lägga oss till kl 22.

Idag ska vi ut och handla lite pysselprylar till barnen. Ingen vill egentligen ut och något Dinotown lär det inte bli för oss i år! Fast vi är ganska säkra på att barnen har glömt det vid det här laget. Kanske kan det bli en lite bio, är sugen på att se "Ratatouille" eller Ra-ta-tou-ee som det står i fonetisk skrift över allt...haha.

Nä, nu ska jag kolla in barnens superhemliga koja som de tjatat om ett bra tag nu.

Söndagskramar

Friday, September 28, 2007

New addictions

Efter att jag nu definitivt slutat med kaffe :-( har jag upptäckt en ny favorit på Starbucks: London Fog! Det är "finbryggt" Earl Grey med mycket mjölk, en liten skvätt vaniljsirup och skum på toppen. Fantastico! Så idag efter jag lämnat barnen på dagis blir det raska steg till en Starbucks långt från mig (en liten promis måste man ju få) och sen den åtråvärda drycken med en varm hallonscone till frulle. Pas mal. Har börjat läsa en norsk deckare som Stina & Pär tipsat om, skitbra helt enkelt.

I em blir det poolen med barnen och sen kommer äntligen Stefan hem. Har inte sett honom så mycket i veckan då han varit ute med jobbet hela tiden och nu är han i Whistler. Men kommer ikvälll. Då är dock inte jag hemma! Ikväll ska jag fira kompis Nicole's 35-årsdag med en massa tjejer på Cioppino's i Yaletown. Ska bli supertrevligt såklart :-D
Och imorgon blir det nog en utflykt till Dinotown som vi missade pga dåligt väder för två helger sen. Hoppas på en solig helg!

Fredagskram

Friday, September 21, 2007

Parkering 165

När man är gravid händer ibland de mest knasiga grejor. Som igår! Barnen och jag hade varit ute och kompletterat Stefans födelsedagspresenter lite. Kör ner i garaget och kör och kör. Tills jag ser att jag passerat plats 229...har kört i det här garaget i 2,5 år och vi står på plats 165. För första gången någonsin kör jag för långt!!! Måste backa 3 svängar innan vi kommer till vår plats. Hrm.

Nej, nu är klockan 7 am och vi är på väg på minisemester! Packan är väskad! En hel väska full med paket också till den nyfikna och paketälskande 37-åringen. Nu ska vi utforska the Oregon coast och avsluta med en natt i Seattle. Lovely!

Ha en underbar helg!

Wednesday, September 19, 2007

Godmorgon!

Hela familjen vaknade i samma säng nyss. Vi har sovit som storkar, som barnen säger...Solen skiner fast luften är numera krispigt höstig sen regnet intog stan i helgen. Men vi räknar trots allt med att det fortfarande kan vara lite indiansommar på g framöver.
Har precis räknat ut att det endast är 8 helger kvar för oss här! Tiden flyger iväg som vanligt, fast nu finns det ju definitivt snart ett slut på denna era i våra liv :-( Ack så sorgligt! On the bright side kan man säga att vi i vanlig ordning jobbar stenhårt på att förgylla vardagen med diverse ljuvligheter så gott det går. Ett rikt vardagsliv är ju ALLT i detta liv tror jag.
Till helgen blir det 37-årsfirande på hemlig ort. Vi ska ge oss ut på en liten road trip. Mer info kommer efteråt, fast tre nätter ska vi vara borta kan jag meddela och färden går rakt söderut. Presenten är inhandlad och grymt fin. Exakt hur pinsam jag var när den inhandlades får jag berätta om sen. Man vill ju inte avslöja. Paketet är också omsorgsfullt gömt hemma. Nu är det också stört omöjligt att ta med barnen på paketinköp, de avslöjar ju allt!
Nu ska jag städa skogarderoben och sen ut på promis i det fina vädret!
Ciao!

Tuesday, September 18, 2007

Och så kom det lite regn...

I helgen blev det faktiskt lite höst. Helt plötsligt slog vädret om mellan lördag och söndag! På lördagen tog vi vår sedvanliga resto-lunch på ett nytt ställe. Typiskt amerikanska dinern "Red Robin" - ett hamburgerhak helt enkelt! Fast många hävdar att de har sjukt goda hamburgare och shakes där. Måste vi ju testa. Gravida frun föreslog ett lökringstorn till förrätt. Det var verkligen ett torn, ringar stora som armband satt på en "hushållspapprulle" som var säkert 30 cm hög (mitt dummaste förslag på länge). Vi pressade ner 3 ringar var (dock urgoda!) och önskade att halva bekantskapskretsen varit med. Sen blev det goda burgare med homestyle fries. Var sen bara tvungen att prova deras goda milkshake när vi ändå var där. Tog kid's size och det räckte till hela familjen. Summering: väldigt gott men tur att vi inte gått dit tidigare. Och fortfarande är Johnny Rockets bästa burgarna i Nordamerika! Lördagen var det alltså kalorichock i familjen S! Ingen åt mer på hela dagen! Vi gick till poolen på eftermiddagen för att försöka förbränna åtminstone en lökring! Stefan och jag hade tävling med varsitt barn på ryggen sprang vi 25-meterslopp i vattnet. Urjobbigt och Steffo vann varje gång så att barnen ville byta "häst".

Tja vad har vi mer gjort? Jo, i söndags åkte vi på utflykt! Hela familjen satt påklädda och redo prick 8.30 i bilen...körde rakt österut ca 2 timmar och kom då till målet: Hell's gate! Helt enkelt en mycket brant linbana över en ravin vid floden Fraser River. I floden forsade det fram mer än 200 million gallons av vatten varje minut = mer än Niagarafallen enligt guiden. Linbaneturen tog ca 5 minuter och var faktiskt väldigt häftig! Väl framme på andra sidan floden kunde man också gå över vattnet via en bro som fiffigt nog var utrustad så att man gick på någonslags metallnät som gjorde att man såg igenom....läbbigt! Men supercoolt då laxarna just nu simmar mot sina parningsmarker. Tydligen passerar 70.000 laxar om dagen där! Man såg dem som svarta sjok i vattnet, så många var det. Fick ju ägna ett antal minuter åt att få barnen att se fiskarna, men till slut gick det. Ja, sen vaskade barnen guld och fann vars två guldflakes. Det märktes tydligt att turistsäsongen var över för vi var tämligen ensamma. Stannade i mycket sömniga byn Hope för att äta lunch. Läste i en broschyr att stan var känd som Rambos födelseort, det var nämligen där filmen spelades in.

På hemvägen hade vi lovat barnen att stanna på ett ställe som hette "Dinotown", en dinosaurienöjespark helt enkelt. Väldigt läckert enligt hemsidan med lila gosedjursdinosaurier, uppträden, karuseller etc. Malte hade varit på dagisutflykt till ett dino-museum och var helt såld på att åka till Dinotown. Visst regnade det lite men vi var helt rustade för det i familjen Gore-Tex...Fatta allas besvikelser när vi möts av en tjej som säger att de ska stänga några timmar tidigare eftersom det regnar....usch, det blev lite tårar. Men vi fick gratisbiljetter att komma tillbaka en annan helg och kompenserade med att stanna på Castle fun park i Abbotsford och spela jungel-minigolf! Det var barnens premiär på minigolf, men det var riktigt kul. Efter ca 3 hål sa Stefan: ska vi verkligen gå 18 hål med dem??? Malte ville genast när rundan var slut även göra undervattens-minigolf...men bägge föräldrarna sa blankt nej och började sen fnissa bägge två (hela stället var lite komiskt).
-Vad laughar ni åt säger Malte? Mamma, pappa, vad laughar ni åt????? På vägen hem bråkade barnen friskt om vem som skulle fylla 100 år först och vi lyssnade på skivan "Pettsons sånger".

Tja. Vi ville ju hem till vårt senaste dvd-kap. Snälla familjen Hjelmstedt har försett oss med fortsättningen på danska serien Örnen. Vi var ju helt fast i våras och man kan väl säga att det inte tog många sekunder för oss att bli fast igen. Jobbigt att Stefan brottats lite med jetlag, fast det var bara att jobba bort. Och på 3 kvällar har vi nu sett 8 avsnitt!!! Med andra ord önskar vi oss genast en fortsättning....men jag ska knata ner och hyra Desperate så att vi blir färdiga med det i tid för nya säsongen som börjar, har redan sett reklamen: "it's a hell of an afternoon in the neighborhood" - låter ju fab.

Igår var det sen måndag igen och jag tog en tur till gymet och vidare till Starbucks för att läsa ut en bok. Numera blir det the på Starbucks...men det är ju helt OK. På em åkte Mimi och jag och handlade mat. I garaget går vi förbi en Porsche Boxter och Mimi säger: varför kan vi inte ha en sån här liten bil istället för vår stora?

Idag ska jag ge mig ut och köpa födelsedagspresent till 37-åringen! Det är faktiskt regnigt idag igen. Men höst är ju faktiskt mysigt det med :-D

Kram!

Friday, September 14, 2007

Sommar!

Vancouver har bjudit på extremt fint väder hela veckan. Bara sol, knallblå himmel och minst 25° från morgon till kväll. Den sommar vi inte fick i Sverige, visar sig alltså i mitten av september här. Perfekt! Med andra ord har vi tillbringat mestadelen av vår tid ute denna vecka. Lekplatsen blir sliten...Tanken på lekplatsen gör att jag faktiskt längtar till vårt nya hus med tillhörande trädgård!!! Gör det lite lättare att tänka på att vi ska lämna detta underbara ställe om några futtiga månader.

Kvällarna har jag tillbringat framför Ugly Betty säsong 1. Nu blir det andra bullar eftersom maken kommer hem idag. Ska åka ut och hämta honom på flygplatsen om en liten stund. Ska bara ha storstädning först! Och sen hämta kidsen och sen...flygplatsen nästa.

Något har hänt för min gravidmage går inte att dölja längre! Den har liksom poppat ut lite. Well well.

Helgkramar

Sunday, September 09, 2007

Slut i rutan söndagen 0909!

Slappade lite på morgonen och tog sen en liten båttur till Science World. Spenderade över 4 timmar där, trots fantastiskt fint väder ute...men vi hade superkul så vem bryr sig. Både barnen och jag är lite sega nu kan jag meddela. Men kanske var det vårt sista besök där, vem vet? I alla fall på ett bra tag. Det bör ju inte dröja alltför länge innan vi åker hit på semester. Måste ju se hur stan ser ut när den är färdigbyggd....med andra ord får vi åka efter 2010.
Imorgon är det helbusy schema för hemmafrun och på tisdag har jag lovat kidsen återbesök i poolen.
Gonatt!

Saturday, September 08, 2007

Poolen!

Nu sitter barnen och kollar på en film och äter lördagsgodis! Vi skickade iväg pappa Stefan med taxi till flygplatsen och sen gick vi till poolen som ligger i husets gym. Har faktiskt aldrig gått dit med barnen, även om jag tänkt på det många gånger. Vi hade hur roligt som helst och var där i nästan 2 h. Så vi skippade middagen och tog bara varsin macka istället och sen rakt på godiset (inte jag dock, mycket allvarligt vad med Nicke/Jossan/mamma pågår! Nu ska jag ge mig på Ugly Betty!
Lördagskram

Skön lördag!

Häromdagen föll ett grymt snygge-ljus över Vancouver vid 19.30-tiden. Ett sånt ljus som man annars brukar kunna skåda i Myhrmans trädgård utöver ängarna eller på framsidan i gula lagom till drinken...Well, i alla fall var det precis då jag fick mig en liten kvällspromis, alldeles ljuvligt. Att jag sen var tvungen att köpa en smoothie på Dairy Queen som haft fräckheten att öppna alldeles för nära oss, fick liksom bara ingå i paketet. Jag var i alla fall ute för att hyra Desperate Housewives säsong 3 på dvd. Nu vet ni i alla fall vad vi ägnar kvällarna åt! Lite oroligt blir det ikväll, när Stefan flyger mot Skandinavien och vi bara är på avsnitt 17. Jag har dock lovat att hålla mig tills han kommer tillbaka, ska genast hyra Ugly Betty säsong 1 för att fördriva tiden i Steffos frånvaro ;-D
Tja, vad har mer hänt då? Jo, dagis har ju börjat igen! Barnen är så glada att träffa sina kompisar och komma in i gamla rutiner (deras mor är också nöjd med upplägget). Samma gamla fröknar var det: Ms Duncan, Ms Cherie och Ms Priscilla! Många nya barn, "vi kommer inte ihåg vad de heter, mamma" och nya föräldraansikten att bekanta sig med. Alltså är vi tillbaka i gamla vancouver-lunken igen. Fast igår hade vi en heldag. Stefan hade ledigt från jobbet och vi passade på att gå till mysiga franska fiket Epicurien i Kits. Kaffe och goda choklad-croissanter, sämre kan man ha det. Sen hämtade vi kidsen, de åt mac&cheese-lunch och sen tog vi båten över till Granville island och sen vidare till Stamp's landing, en bit längre än vi brukar åka. Fick sen en rejäl promis i solskenet längs seawallen med fantastisk utsikt över stan. Måste ju ta alla foto-ops man kan få nu, så kameran är ständigt med. Det blev stop vid två lekplatser, medhavda drickor och sen vidare till Kid's market. Lite lek i labyrinten och sen matshopping i saluhallen: tre olika sorters tortellini, parmesan, basilika, tomater och så goda kex och hummus. Nice nice. Stefan fick sen akut vinlängtan och drog iväg med bilen för att fixa.
Idag kör barnen seriös lek med ALLA sina leksaker, Stefan packar och jag röjer. Lite senare blir det lunch vid English Bay Beach och lek i Stanley park. Inte förrän ikväll åker Stefan till flygplatsen.
Bye!