Thursday, May 17, 2007

Snart...

Barnen kollar på Barney och äter frulle vid soffbordet, Stefan duschar. Allt är packat! Nu ska även jag duscha och sen smörja in mina irländskt illvita ben med brunutansol en sista gång före beachen.
KRAM

Wednesday, May 16, 2007

Florida nästa!

I flera veckor nu har vi laddat på kvällarna genom att kolla på CSI:Miami. Helst flera avsnitt i rad! CSI:NY duger såklart också, men nu har vi ju helst velat hitta rätt Florida-mood. Igår fick vi lite resfeber och blev mycket sugna på vin som man kan bli ibland. Snabba blixten Fia rusade till BC Liqour store, sprang för rött flera gånger och släpptes in i butiken som dagens sista kund kl 18.59: "this store closes in 20 seconds" sa den trötta butikskillen, varpå despot (jag) svarar: "I'll take anything" och grabbar tag i en flaska inom armlängds avstånd...hrm. Hade tur och det var en pinot blanc från Okanagan vingården Mission Hill. Flarran hamnade på snabbkylning och kvällen var räddad!
Idag har jag sålt vår dubbelvagn! Helt underbart att slippa ha den på balkongen (man hade ju kunnat ställa ner den i förrådet...) och överhuvudtaget. Fick inte många dollars, men jag ska göra mitt bästa för att spendera dem klokt.
Och så har jag köpt buzz-boken nr 1 i denna delen av världen: the Secret! Ska ge mig all världens visdom och bana väg för framgång i livet. Kan knappt vänta ;-)
Nu ska vi sova skönhetssömn.
Kanske bloggar jag från resan, vi får se hur det går med sådant. De e la semester!
Puss&Kram

Saturday, May 12, 2007

Malte är fem nu!

Sådärja! Nu har Malte fyllt fem år! Det känns så stort för oss föräldrar, men faktiskt är det en milstolpe även för Malte. Det märks tydligt! Nr 1 är att han från sin födelsedag har sovit i sin säng hela natten! Han är för rolig. När han väl bestämt sig, då har han verkligen bestämt sig. Men hans beslut måste han fatta själv och de måste komma från honom själv. Coolt. Födelsedagen var supermysig! Stefan och jag riggade kvällen innan. Slog in alla paket och la i en stoor hög på golvet i vardagsrummet, hängde upp flagg-girlangen, satte fram flagga på bordet och riggade födelsedagståget samt blåste mängder av ballonger!

(höll på att bli katastrof när en hjärtformad ballong exploderade framför mitt högra öga, det tog mig 2 dagar och en eye exam innan jag kunde konstatera mig helt frisk, jag är "far-sighted" men ser bra och behöver nog inte glasögon än på ett tag "you have a few good years left" som ögondoktorn påpekade...han gissade att jag blir glasögonorm i 43-årsåldern)

Femårsdagen till ära väckte vi Malte med sång och jordgubbar och choklad! Sen var det presentöppning, frulle, massor av roliga telefonsamtal och så rusa till dagis! Klockan 11 var Stefan och jag där och firade. Bjöd barnen på kanelbullar och alla barnen sjöng "the earth goes around the sun" à la montessori-födelsedag och vi fotade och var stolta över vår söta son.

På eftermiddagen åkte Mimi och jag och valde en glasstårta till Malte. Först ville Mimi ta en med en ölsejdel på (VEM vill ha den någonsin??), men till slut enades vi om en med en galen bild av familjen Simpson (sammanfattar väl vår familj ganska bra) och vips skrev en tant dit "grattis Malte" i grön glasyr. Ja, sen blev det lek på lekplatsen hela familjen, spagetti&köttfärssås och sen glasstårta (Mimi's kommentar: den var jävla god! Hrm.)! Sen måste jag tillägga att Stefan och barnen ägnade några timmar åt att sätta ihop den gigantiska Playmobil-riddarborgen som vi gav Malte. Men den blev en omedelbar succé! Mimi och Malte tog genast tillfånga en björn och satte fast honom med ett gummiband på ett av tornen!

Igår var det sedan dags för Mother's day tea på dagis. Jag kom med andan i halsen eftersom jag bakade rågfrallor och ugnen hade stängt av sig utan att jag märkt det och bullarna var ju inte klara....I alla fall kom jag in precis som barnen började sjunga! Såg att både Malte och Mimi letade febrilt efter mig, åååå så söta. De sjöng några sånger. Mimi stod längst fram och Malte längst bak (bland annat "klappa händerna" på japanska!) och sen fick jag två presenter: från Malte en kudde med en brodrad bild av mig som han själv gjort och från Mimi en dikt monterad på en tavla med hennes handavtryck.

"Sometimes you get discouraged
Because I am so small
And always leave my fingerprints
On furniture and walls.
But everyday I'm growing up
And soon I'll be so tall
That all those tiny fingerprints
Will be gone beyond recall.
So here's a little handprint
That you can put away
To remember exactly how they looked
In 2007 on Mother's Day"

Mimi kommenterade det hela såhär: Mamma, jag har snart grott upp och blivit fyra år! Vad säger man?

Nu är Malte och Stefan på tennisen. Idag ska vi fira att Roundhouse community center fyller 10 år, massor av kul grejor händer för barnen. Ute i solen och alldeles gratis, perfekt! Sen ska vi göra 24 godispåsar och fixa lite med kalaset imorgon. Bägge barnen är grymt laddade för det! Och så är det bara TRE futtiga jobb/dagis-dagar innan vi åker österut för att fira semester!

Ha en skön helg ;-)

Wednesday, May 09, 2007

Feta kanelbullar!

Underbart när det jäser över kanten...det händer banne mig ALDRIG med torrjäst (då får jag vara glad om det jäser alls). Men nu har jag laddat med riktig jäst från svenska bageriet och då - wow! Barnen har tröttnat på bakandet och leker med bilar istället. Och så står man där själv med megamycket deg (synd att det inte var dollars). Faktum är att jag har nolltolerans med barn & bakning. Antingen så snyggbakar man eller så barnbakar man tycker jag. Och man snyggbakar ju definitivt till dagis (många att stor-impa på).

Men nu är de flesta bullarna utbakade och i ugnen. Imorgon blir det alltså bullkalas på North Creek (dagis alltså). Malte vill ha kanelbullar med glasyr numera (som norrmännen gör) så det är bara att fixa. Och att vi har en stor FEMÅRING här hemma känns ju lite övernaturligt! Han kryssar för varje dag i kalendern nu och räknar dagarna tills det är dags. Inatt sov han dessutom nästan hela natten i egen säng...bådar väldigt gott tycker vi (eller rättare sagt pappan som går upp varje natt, mamman sover som en stock).

Igår bokade jag restaurang i Miami! Känns ganska overkligt även det. Nästa lördag spisar vi på China Grill i South Beach. Samma toppenbraiga resto som Cilla tog Helena & mig till i New York. Lämpligt att ta Steffo dit. Vad barnen gillar crispy spinich och tuna sashimi vet jag inte, fast det känns som det kvittar, de ska ju definitivt med. De får gå på tuffa Rainforest Café i Orlando istället med inomhusregnskog, tjutande elefanter och apor i träden inomhus....det låter faktiskt ganska spännande tycker även modern. Ja, vi har det för bra!

Kramar och solsken till er alla ;-)

Tuesday, May 08, 2007

Dagis-mammans morgon-uppdrag!

Igår em fick Malte en lista från dagis med saker att ta med. Bring tomorrow stod det!!!

Beach bag
Beach towel
Sun glasses
Sun hat
Sunscreen
Beach shoes
Shorts
T-shirt

Malte var helt knäckt imorse när vi inte hade solglasögon så nu måste jag ut och leta så att jag kan lämna dem i dörren klockan 12.45 när jag hämtar Mimi. ALLA andra barnen kommer att ha allt med sig, enligt Malte...

Gotta go!

Monday, May 07, 2007

Tofino i bilder






Såhär såg det ut!
För övrigt har det varit en VARM och SOLIG måndag! Kunde inte fått en bättre start på veckan (fast jag glömde att ha med blommor till dagis som jag skulle haft..."you have to keep track of that mom", sa Malte till mig. Hrm).
Bye bye

Sunday, May 06, 2007

No, Canucks No (som det stod i tidningen häromdagen, hade jag kommit på det själv hade jag nog sadlat om till copy)!

Det blev ingen Stanley cup för Canucks i år (heller). Mot slutet var Stefan och jag riktigt inbitna. Det var rätt spännande ett tag. Men när Ducks sen gjorde mål och de hade vunnit flest matcher, ja, det var liksom inte så farligt. Vi är inte tillräckliga sportdårar för att ta det så allvarligt. Till skillnad från många andra vancouverites, som går bananas för sitt lag. Inte vi inte.

Vår lilla mini-semester var super-terrific! Underbar! Vancouver island är sååå vackert! Ett ställe att längta tillbaka till. Vi såg björnar längs vägen vid tre tillfällen. Bara en sån sak. Helt overkligt spännande. Såg vithövdad havsörnar i mängder! Well, var på valsafari i 5 timmar men såg dock inte en enda val (en anledning att göra det igen kom vi på!). För övrigt var valsafarit underbart. Och vi såg ju sjölejon, uttrar, sälar, massa fåglar och extremt vacker natur. Härligt att vara ute på havet i fem timmar och känna vinden i håret och solen på kinden. Lide gungigt var det, men det konstaterades att hela familjen hade "good sailor legs", inga veklingar här inte, inte för lite sjögång. Ska lägga ut lite bilder sen så att vi också får se den underbara Long Beach som vi bodde vid (hade tom beach-view från badrummet!). Annars var orterna Tofino och Uclulet enormt sömniga små hålor, extremt charmiga små platser vid jordens utkant.

Imorse vaknade vi till bongo-trummor och insåg snabbt att de stackars Vancouver-marathon-löparna sprang förbi utanför på Pacific Avenue och hade sprungit sina tre-fyra timmar vid det laget....de fick grått och regnigt och lite kylslaget löparväder. Stefan gjorde några små minilöften om en stundande marathon-karriär. Något om att kvalificera sig till Boston marathon vill jag också minnas ha hört. Något om New York och Berlin och Honolulu svamlades det vidare om, men jag ska låta det vara osagt, jag var lite nyvaken...

(efter detta kan jag direkt erkänna att jag igår försökte lära barnen att kor har 7 magar, annars kommer någon att skvallra om det direkt som hämnd, mina naturkunskaper har alltid varit extremt begränsade)

Ikväll ska vi bort på middag till några kompisar i huset brevid. Härligt med söndagmiddag! Sen väntar spännande vecka med födelsedag på torsdag!

Söndagskram