Sådärja! Nu har Malte fyllt fem år! Det känns så stort för oss föräldrar, men faktiskt är det en milstolpe även för Malte. Det märks tydligt! Nr 1 är att han från sin födelsedag har sovit i sin säng hela natten! Han är för rolig. När han väl bestämt sig, då har han verkligen bestämt sig. Men hans beslut måste han fatta själv och de måste komma från honom själv. Coolt. Födelsedagen var supermysig! Stefan och jag riggade kvällen innan. Slog in alla paket och la i en stoor hög på golvet i vardagsrummet, hängde upp flagg-girlangen, satte fram flagga på bordet och riggade födelsedagståget samt blåste mängder av ballonger!
(höll på att bli katastrof när en hjärtformad ballong exploderade framför mitt högra öga, det tog mig 2 dagar och en eye exam innan jag kunde konstatera mig helt frisk, jag är "far-sighted" men ser bra och behöver nog inte glasögon än på ett tag "you have a few good years left" som ögondoktorn påpekade...han gissade att jag blir glasögonorm i 43-årsåldern)
Femårsdagen till ära väckte vi Malte med sång och jordgubbar och choklad! Sen var det presentöppning, frulle, massor av roliga telefonsamtal och så rusa till dagis! Klockan 11 var Stefan och jag där och firade. Bjöd barnen på kanelbullar och alla barnen sjöng "the earth goes around the sun" à la montessori-födelsedag och vi fotade och var stolta över vår söta son.
På eftermiddagen åkte Mimi och jag och valde en glasstårta till Malte. Först ville Mimi ta en med en ölsejdel på (VEM vill ha den någonsin??), men till slut enades vi om en med en galen bild av familjen Simpson (sammanfattar väl vår familj ganska bra) och vips skrev en tant dit "grattis Malte" i grön glasyr. Ja, sen blev det lek på lekplatsen hela familjen, spagetti&köttfärssås och sen glasstårta (Mimi's kommentar: den var jävla god! Hrm.)! Sen måste jag tillägga att Stefan och barnen ägnade några timmar åt att sätta ihop den gigantiska Playmobil-riddarborgen som vi gav Malte. Men den blev en omedelbar succé! Mimi och Malte tog genast tillfånga en björn och satte fast honom med ett gummiband på ett av tornen!
Igår var det sedan dags för Mother's day tea på dagis. Jag kom med andan i halsen eftersom jag bakade rågfrallor och ugnen hade stängt av sig utan att jag märkt det och bullarna var ju inte klara....I alla fall kom jag in precis som barnen började sjunga! Såg att både Malte och Mimi letade febrilt efter mig, åååå så söta. De sjöng några sånger. Mimi stod längst fram och Malte längst bak (bland annat "klappa händerna" på japanska!) och sen fick jag två presenter: från Malte en kudde med en brodrad bild av mig som han själv gjort och från Mimi en dikt monterad på en tavla med hennes handavtryck.
"Sometimes you get discouraged
Because I am so small
And always leave my fingerprints
On furniture and walls.
But everyday I'm growing up
And soon I'll be so tall
That all those tiny fingerprints
Will be gone beyond recall.
So here's a little handprint
That you can put away
To remember exactly how they looked
In 2007 on Mother's Day"
Mimi kommenterade det hela såhär: Mamma, jag har snart grott upp och blivit fyra år! Vad säger man?
Nu är Malte och Stefan på tennisen. Idag ska vi fira att Roundhouse community center fyller 10 år, massor av kul grejor händer för barnen. Ute i solen och alldeles gratis, perfekt! Sen ska vi göra 24 godispåsar och fixa lite med kalaset imorgon. Bägge barnen är grymt laddade för det! Och så är det bara TRE futtiga jobb/dagis-dagar innan vi åker österut för att fira semester!
Ha en skön helg ;-)