Wednesday, May 31, 2006

Snyft!

Idag grat jag mellan 7&10 pa morgonen...anledningen var att jag tittade pa avskedsavsnittet pa Today show pa NBC, Katie Courics sista dag. Vi var lite hooked pa det redan i Boston, alltsa typ Nyhetsmorgon (fast i USA). Katie ar en av de absolut mest charmiga tv-personligheter som finns! Nu ska hon bli den forsta nyhetsankarkvinnan i USAs historia! I alla fall, hon har jobbat dar i 15 ar och det var flashbacks i 3 timmar, alla stallen hon varit pa, alla intressanta manniskor hon intervjuat, klipp fran en massa forfarliga handelser; typ 11/9, Columbine...jag bara grat och grat. Ja, jag vet att det ar lite patetsiskt! Fast aven Stefan var med och bolade, innan han gick till jobbet ;-)
Sen tog Mimi och jag och gick en langpromis i det fina vadret, handlade gronisar och frukt, letade efter varldens mest svarhittade glodlampa och andra absolut akutviktiga grejor i vara liv. Sen hamtade vi Malte, lekte, Mimi sov och sen kom Miia och Luka och drack the. Ja, det var den dagen det. Helt ljuvligt att det nu ar pionsasong, blir helt sjuk och vill bara kopa extrema fang av denna favvoblomma. Nar vi var nyinflyttade i N. Haslov kom nya grannen Anna in med varldens storsta bukett vita pioner till min 30-ars dag! Varldens basta present!
Tjingeling

Tuesday, May 30, 2006

Ari Vatanen!


Jag skulle ju borja som mussla forst i nasta liv, sa jag kan lika garna beratta hur uppkorningen borjade. Skulle bara visa att lamporna funkade, korlararen star framfor bilen. Han ber om helljuset och Fia-som-ar-sa-cool-och-avslappnad-och-har-haft-korkort-i-17-ar rakar ta fel spak och sprutar ner honom med spolarvatska istallet... verkligen pinsamt.
Forsoker att kompensera det hela med annu en bild, pa sota barn i var bil (som ingen i var familj kan kora lagligt).
Ciao!

Update!


Har ju varit forfarligt kass pa att blogga. Musten gick ur mig i fredags, nar jag kuggade pa uppkorningen! Yes, jag erkanner. I mitt nasta liv ska jag bli en mussla och aldrig babbla om saker (ingenting faktiskt), ALDRIG beratta nar jag ska kora upp eller gora andra nervosa grejor whatsoever. Sen far man ju fragor fran grannar, dagisfroknar, foraldrar och fn vet som man maste pinsamma sig ur....Hursomhelst. Jag var kraknervos, fast tyckte att jag korde ganska bra. Men jag tog pa insidan av ratten i en svang, glomde att titta 360 grader vid ett tillfalle, korde i 40 forbi en lekplats och lite annat smatt och gott. Jag suckar fortfarande extremt hogt bara jag tanker pa det. Nu finns det inte en enda uppkorningstid i HELA Vancouver forran i slutet av augusti, sa jag har lagt det hela pa hyllan tillfalligt. Stefan ocksa! Dagen fore nar jag tog en lektion tyckte korlararen att jag korde huuuur bra som helst, och sen tja, det tyckte nog inte korlararen. Ironiskt nog hade han PEAK-jacka, vilket jag tog som ett superbra tecken, men det var helt fel. Vet inte om jag ska skratta eller grata at det hela, var tvungen att falla en tar i fredags...men nu ar jag mest ARG! En kul anekdot for bloggen, jag var ju dessutom tvungen att kora hem sjalv efter uppkorningen och idag har jag varit hos Jenny och lekt...kor mer an nagonsin i alla fall...jag retas. Idag var jag tvungen att ringa Stefan nar jag korde pa Oak street och beromma mig sjalv, jag tycker faktiskt att jag kor ganska bra (fast jag tydligen bryter mot regelboken oavbrutet).
Min extremt forvirrade man har foljande glomt-pa-resan lista att summera (saknade nagonstans i Europa):

1 Ipod (2 manader gammal, varsta sorten)
1 digitalkamera
2 skjortor
1 piketroja
1 tandborste
1 Peak hoodie

Tuuur for familjens ekonomi att vi har forsakring (joda, vi har redan ny kamera och ny Ipod laddas as we speak)! I helgen myste vi sen. Ljuvligt skont! Sommaren ar tillbaka i Vancouver, det har varit 15-grader och mulet de senaste veckorna. Pa mors dag firade vi med lunch pa Cactus club i Yaletown, varsta lyxen.
Idag har jag varit en svang i city och provat klader. Pa American Eagle larde jag mig nagot nytt. Jag fragade en tjej om hon trodde att de byxorna jag ville prova skulle passa mig, "do the neck trick" sa hon helt lugnt. Man ska alltsa ta midjan pa brallorna och halla runt halsen. Om det sitter bra, dvs varken for hart eller for lost, passar byxorna! Helt otroligt och detta har i alla fall for mig varit en hemlighet i alla ar. Alltsa, jag testade bade neck trick och riktig test av byxorna och det stammer! Varsta grejen for alla som hatar provrum (vilket jag gor med en galen Mimi som blev mutad med enorma mangder tuggummi for att sitta still i vagnen medan jag provade och svettades, sjalvklart glomde jag mitt kort nar jag val fatt provat och betalt...men det fixade sig latt pa Stefans lunch). Hann med en svang pa GAP ocksa och kopte trosor till Mimi, hon hade typ bara 3 par sen innan och det kandes lite lite. Men hon skoter sina toalettbesok som en drottning och ar hur duktig som helst ;-)
Stefan ar ute och springer nu! Fortfarande ar det 20 grader kl 21. Han sa: om jag inte springer idag, nar jag kanner for det - hur stor ar chansen att jag springer nagon dag nar jag inte kanner for det (=de flesta dagarna antagligen). Med andra ord. Han stack. Han sa nagot om att han var vard en gin&tonic nar han kom tillbaka....
Kram kram

Thursday, May 25, 2006



Sotnosarna pa vag till mexikansk dinner ;-)



Puerto Vallarta, Mexico by night! Vi tog taxi, slangde oss av i farten (nastan) for att se solnedgangen...hihi, vi hann PRECIS.

Hej alla vackra manniskor!


Har haft en jatteskon dag hela familjen, lugnt och skont. Firade hemvandande pappan med ett litet lunchbesok i Yaletown. Mycket pa grund av ett stromavbrott (annu ett) i vart hus mellan 8.30 och 17 idag. Hela eftermiddagen har vi sen lekt pa lekplatsen och nu ska vi slappa lite....Fast jag lovade lite bilder sa har kommer lite blandad kompott.
Kram kram

Tror att bilden talar for sig sjalv...

Wednesday, May 24, 2006

Live fran IDOL finalen!

Antligen ar Stefan hemma (fast utan 2 skjortor, en Ipod och en kamera)!
Vi ser just nu IDOL-finalen. MASSOR av superkandisar har sjungit, typ Mary J. Blige, Prince, Burt Bacharach, Dionne Warwick, Al Jarreau, Meatloaf....crazy. Vinnare blev Taylor, just precis nu! Stefan ar trott, barnen och jag ar superglada att familjen ar samlad. Imorgon ar det korlektion kl 8.00 for mig, sen har vi stromavbrott hemma hela dagen. En dag pa stan helt enkelt...imorgon kommer bilder jag lovar.
Kram

Tuesday, May 23, 2006

Imorgon kommer Stefan antligen hem! Tjohoo. Det ska firas. Vi langtar som darar alla tre. Det ar ju final i IDOL imorgon och allt. Enligt domare Simon var det Taylor som gjorde bast ifran sig idag, men man vet ju aldrig...Katherine ar ju a andra sidan valdigt charmig. Vi far helt enkelt se imorgon. Da blir det garanterat sushi! Jag har bara atit det en gang pa 1,5 vecka - det ar nog eventuellt nagon slags rekord.
Malte var tillbaka pa dagis idag efter helgdagen igar. For en gangs skull slapp vi springa till dit. Pa hemvagen stannar Mimi och jag varierande antal minuter for att kasta stenar i fontanen. Ju fler och storre stenar hon hittar desto langre stannar vi.
Idag fick vi antligen lite rolig post (vanligtvis ar jag stuck med att luslasa reklambladen fran alla butiker istan) - brollopsinbjudan - det ni! Brollop ar ju varldens roligaste kalas! Vi kan knappt vanta tills det blir Juli 22 (som vi sager har). Linda och Bjorn blir nog ett sardeles vackert brudpar!
Stefan hade sakert velat att jag skulle fortsatta titta pa 41st annual Country music awards...men det ar nog lika bra att jag lagger mig. Visste ni att Da Vinci koden pa sina forsta tre dagar spelade in hela produktionsbudgeten plus nagon hundramiljondollar till? Helt crazy. Man man fattar ju att alla vill se denna film.
Godnatt!

Monday, May 22, 2006

7 svara ar...haha!

Jo, idag ar det var brollopsdag! Ska firas kungligt sa fort Stefan kommer hemat (ja, langtar sa att jag haller pa att bli galen!).
Vi har haft det skont. Sov ganska lange och sen blev det lite brattom for Malte var bjuden pa fodelsedagskalas till en tjej pa hans dagis. Kalaset var kl 10.30, pa Granville island's Kids market. Jag velade om vi skulle ta bilen (det regnade) eller baten. Eftersom vi var sena, borde det blivit bilen, istallet blev det sprangmarsch till baten, sag den lamna bryggan, vinkade jarnet och den vande! My lucky day :-)
Alltsa kom vi sadar perfekt nagra minuter over halv till kalaset. Mimi hangde med pa ett horn. Malte och Mimi hade valt en princessBarbie till fodelsedagsgrisen (senare under presentoppningen blev hon faktiskt riktigt glad for den, hon var valdigt ljummen till manga andra presenter...haha). Ja, sen fick de mala porslinsdjur, leka i AdventureZone, spela pa spelautomater som genererade biljetter for vilka man kunde valja rejalt meningslosa plastgrejor for (men barnen tyckte det var superfina grejor saklart), ata mat (fick valja mellan hot dog, pizza eller macaroni&Cheese, Malte tog pizza, bien sur) och 20 cm hog tarta (Malte tackade nej, Mimi fick inte=agg). Sen var det dags att ga hem. Man fick "loot bags" ocksa = Godispasar utan godis! Mest sma leksaker typ; solglasogon, vattenpistoler, visselpipor, medaljer att hanga runt halsen, halsband, studsbollar...tuggummibollar var det visst ocksa - lyckan var total! Vi tog sen baten hemat i regnet (ganska kallt var det ocksa) och Mimi somnade helt utmattad. Malte och jag spelade Myror i brallan, lekte med djuren och drack kaffe (jag). Sen har barnen badat med de nya vattenpistolerna en laaaang stund, jag har gjort lite grejor med Sweas tidning, vi har atit kottbullar och makaroner...ja, nu ar det snart tisdag och sen kommer Stefan pa onsdag. Despo? Nej inte sa farligt. Nu dricker jag the, har borjat gilla Orange Pekoe, helt vanligt svart the. Men gott!
Ciao Fia

Sunday, May 21, 2006

Sondag!

Det ar sondag eftermiddag, Malte och jag har precis (med lite vald) vackt Mimi sedan hon somnat i soffan. Vill inte ha henne vaken till midnatt. Hon verkar lite ha slutat att sova pa dagen, har hallt pa med det ett tag, fast hon far definitivt en svacka vid 16-17 om hon inte sover. Idag sov vi till 8, at frukost i lugn och ro, lekte. Gav oss sen ut. Idag hade de tillfalligt tagit ut det gamla (1886) loket som star i Roundhouse. Man fick ga in i det, ringa i tutan och klockan, ja, det var val allt. Malte och Mimi tyckte forst att tutan var lite laskig, men sen gick det bra och vi klattrade upp for stegen och gick in i loket. Var dar i typ 2 minuter innan de hade trottnat. Gick en runda pa Urban Fare for att kopa brod och mjolk (nagra onodiga grejor plockade vi ocksa pa oss, typ chokladkex - franska vralgoda - som Malte sa: dessa gillar vi jattemycket, vilket stamde - de klippte HELA paketet pa lekplatsen). Gick sen hela strandpromenaden, lekte pa alla tre lekplatserna (Mimi hade en liten olycka pa lekplatsen, jag fragade ar du kissnodig och just da rann det langs benen....men det ar bara hennes andra pa offentlig plats sa hon ar superduktig!!!), kopte glass i en glassbil (Malte sa efter ett slick, jag gillar den inte, det hade jag kunnat rakna ut med lilltan, Mimi kampade pa med sin och naturligtvis med glass rinnande langs bagge armarna)...var ute i over 3 timmar. Skont med tanke pa att jag hade lite daligt samvete over att det mest blev innelek igar! Nar vi kom hem spelade vi Myror i brallan en stund. Det ar verkligen kul: samla djurbajs och plantera i rabatten, samla skrap och slanga i ratt soptunna, spela kobingo, svampmemory...man lar sig faktiskt en hel del (cityrattor speciellt). Tanker pa flera kommentarer (pa tal om landet) som vi fick i N.Haslov. Forsta gangen jag traffade rodhariga grannen synade hon mig uppifran och ner och fragade: har du bott pa landet forr??? Jag som alltid maste forsvara mig, hasplade ur mig att min morfar minsann var bonde...haha (hon tyckte aven att alla som inte hade byakostym=joggingdress var snobbiga). Ja, och sen granne Johans obetalbara kommentar nar vi kopt frasig brevlada i rostfritt stal med las: "tror ni nan ska stjala era rakningar eller? (pa varsta malmoitiskan). Hrm. Mamma hade kort forbi vart hus haromdagen, kanns konstigt att vi inte bor dar langre, att vi aldrig ska gora det mer heller. Jag har helt plotsligt blivit saaaa sugen att aka till Gotland, NU, nastan kopa ett hus dar! Fast sen vill jag ha ett hus i sodra Frankrike ocksa...Huuuur ska man fa ihop allt? Varfor kan man inte ha lite farre intressen och onskningar och bara vara sadar harligt nojd? Det ar man ju allt som oftast, fast man langtar ju alltid till nagot nytt. Markligt.
Ikvall blir det korv med potatismos (undrar om det blir lite piffo for mig om jag steker lite gron sparris som ligger och ser ledsen ut i kylskapet?). Hoppas pa ganska tidig nattning ikvall. Det ar mulet idag och oftast brukar stark sol gora att barnen inte somnar forran efter 9. Men idag kanske.
Gissa om jag ar lide nojd efter att ha fixat ett fel pa barnvagnen som varit sonder typ sen vi flog hem efter jul? Helt mekaniskt genialiskt fixade jag det. Stackars Mimi som sovit/suttit helt snett i flera manader i onodan nar jag visar mig vara ett sant snille.
Kramis

Saturday, May 20, 2006

Kul att Finland vann! Och Sverige har gatt till final i hockey-VM! Ser ni hur uppdaterad jag ar trots att jag ar langt hemifran. Bara att vaxla mellan Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, Kristianstadsbladet, DI, Dagens Media, the weathernetwork och People - sa har jag ALLA nyheter jag behover i mitt liv ;-) - (men da saknas iofs tvattakta skvaller live).
NU ska vi till lekplatsen och jag ska tvatta vart soff-cover for vilken gang i ordningen vet jag inte (fast jag minns forsta gangen, det var nar Nicke och Jossan passade Malte och spillde rodvin och Nicke akte i racerfart till ICA Maxi i Trelleborg for att kopa borttagningsmedel...fast det gick ju bort latt nar man bara la in hela soffan i tvattmaskinen, stackars snalla barnvakter).
Bye

Hoppla!
Klockan ar 1.15 och vi har hunnit leka lange och val hemma, vara pa Toys r'Us (kopt present till Nicole som Malte ska till pa kalas pa mandag, som ar helgdag har, samt present till Mimi for att hon varit sa duktig och slutat med bloja och en till Malte for att han var citat: "stor kille och bra pa jattemycket") samt ata lunch. Tycker det kanns som dagen varat lite mer an sa....Nu har faktiskt vadret slagit om fran mulet sommarvader till sol. Passar ganska bra eftersom programmet for eftermiddagen ar en tur till lekplatsen.
Stefan ringde och papekade att jag skrivit fel adress i gamla bloggen, sa nu kanske fler hittar hit. Bifogar en bild fran var favoritstrand Spanish banks med utsikt over downtown. Pa onsdag nar Stefan kommer hem ska jag lagga ut en massa nya bilder, kan bara inte halla mig.
Kram

Halla!

Hihi. Nar Jossan ar borta ar det ingen som laser bloggen eller? Kanske ar det sa att bara jag kan ga in pa den? Hrm. Mycket konstigt. Nagon kommentar brukar det ju bli.
Godmorgon. Barnen vaknade tidigare an vanligt saklart, nu nar det ar lordag och allt. Det ar mulet! Ratt skont faktiskt. Har vibbar jarnet fran forra sommarens hetta i denna lagenhet. Mellan 2 och 8 ar det olidligt har! Inte konstigt att barnen borjat somna vid 9. Men denna sommaren spelar det ingen roll, for vi sitter pa altanen i Ahus istallet. Det kan vara hur varmt det vill i Vancouver, i alla fall i juli. Skiiiiiitskont.
Nu ska jag ringa Stefan i France.
Ciao

Friday, May 19, 2006

Var utsikt!

Sahar ser utsikten ut fran vart fonster! En gammal bild, nyare far vanta till Stefan kommer hem ;-) var bara sa himla sugen pa att testa att lagga ut en bild.
Tjingeling

Underbara IKEA!

Har firat fredagseftermiddagen pa IKEA. Min premiar pa IKEA i Richmond, det var ganska likt Almhult tycker jag. Atit god lunch, shoppat lite onodiga ting (fast de hade Kalles randiga och nyponsoppa), fikat, lekt...ja, sa gick annu en eftermiddag i vara liv. Mimi ar en superhero och har fixat hela dagen utan bloja och utan accident. Denna hjaltinna somnade aven i kundvagnen med min vaska som huvudkudde, nar hon vander den sidan till ar hon oslagbar! Precis nu har jag raddat Buzz lightyears pappa (en av Maltes favoritgubbbar) fran drukning i toaletten (tyvarr hade han aven bajsat, Malte - inte gubben alltsa, blaaaa). Tyvarr ar Mimi sa sjalvstandig att hon sjalv gar pa pottan och vill sen helst tomma den i toaletten ocksa, samt klattra upp och tvatta av den i handfatet. Dubbel-blaaa sager jag. Fast hon fixar det superbra.
Nu ska jag forsoka overtala tva nakenfisar i lektagen att ta pa sig kladerna och folja med mig pa en sushi-kopar-promenad. Fredagskvall utan sushi ar som...na, det gar inte!
Har bokat korlektion till dagen fore uppkorningen...lite val optimistiskt kanske? Uppkorningslararna ska val ocksa hallas sysselsatta? Kanske kan man muta med Marabou?
Vad tror ni? Bara for att det ar lordag i morgon och vi kan sova hur lange vi vill...kommer val barnen att vakna supertidigt (denna veckan har jag ju nastan fatt vacka dem for att hinna till dagis). Har inget program alls for imorgon...kanske blir det beachen. Fick dock lite kalla karar av korlararen, en valdigt trevlig britt, som bara SKREK: I don't want to hear it! Nar jag sa att jag korde (olagligt) typ varje dag, hrm.
Fredagskram

Godmorgon!

Annu en morgon dar barnen och jag sov alldeles for lange, fast idag sprang vi inte till dagis. Bara gick superfort, det blev liksom en ganska rolig grej idag. Igar var det inte lika kul. Samma sak, olika rolighetsgrad, konstigt. Nu kollar Mimi och jag pa Tova-filmen (battre an Da Vinci-koden), Mimis absoluta favorit. Om en liten stund blir det en tur till IKEA med Linda och Amund. Ikvall ska vi sen kora klassiskt fredagsmys med sushi, popcorn och film. Sadarja, nu har Tova klatt av sig pa filmen (och Mimi ocksa saklart, hon gillar att leva sig in i denna film rejalt).
Stefan ar nu pa vag fran Verona till Chamonix, ser fram emot att fa hora om hans aventyrsbravader...med lite skrackblandad fortjusning maste jag erkanna.
Ciao

Thursday, May 18, 2006

Nu maste jag lagga mig och sova skonhetssomn, innan det ar dags for racet till dagis imorgon. HUUUUR hinner ensamstaende foraldrar som ska aka tunnelbana med byte, lamna barn pa dagis och anda vara pa jobbet kl 8? Sjalv har vi fem minuters gangvag (las sprangmarsch) till dagis, inga jobb att tanka pa och anda...varje dag samma stress. Malte har aldrig lekt fardigt sager han, nar jag tjatar om att vi maste kla pa oss/borsta tanderna/ta pa sig skorna. "Jag ska bara, typ". Maste borja gora frukosten och satta in i kylen kvallen innan och lagga fram kladerna i hallen, bara att hoppa i. Busy life!
Gonatt

Hittat hit?

Valkommen till var nya blogg! Forhoppningsvis ska man i fortsattningen kunna se oss pa bild ocksa, inte bara lasa om lekplatser och vindrickande, sushiatande och evigt tjat om var utsikt...
Kram fran Fia, Stefan, Malte och Mimi i Vancouver
Hoppsan!
Dagens stora nyhet - Mimi har slutat med bloja! Hon ar superduktig. Och faktum ar att det kanns inte ens lite sorgligt for mamman (har iofs knappt kant efter, men har varit ratt trott pa blojor ett tag). Fast man tycker helt klart att man har tva stora barn om noll av dem anvander b bloja.
Tjingeling/Fia