Wednesday, October 31, 2007

Happy Halloween!

Godmorgon! Eller sådär. Nuförtiden sover maken och jag bara sådär. Det beror uteslutande på min knäppa knäppande näsa...Det låter inte klokt, men varje gång jag varit gravid börjar min näsa knäppa på nätterna. Superpinsamt. Och störigt tycker min man. Till och med jag själv vaknar av det jäkla knäppandet! Jag blir galen. Ska försöka med nässpray, men jag är ju inte ett dugg täppt. OMG, det måste vara det sjukaste gravidbesväret någon haft. Inte särskilt besvärande, bara extremt irriterande, för alla som råkar sova i samma rum.

Dagarna går i ett och nu märks det klart en tempohöjning. Lite mer att syssla med nu när vi snart ska flytta. Igårkväll var det dags för surprise 40-årskalas för Jimpan. Bara att stuva in hela familjen i bilen vid 19-tiden och åka till North Van. Barnen fick stanna med sin kompis Victor plus barnvakt så att vi vuxna kunda mingla ;-D
Sen hem och sova skönhetssömn (vissa då) för att kunna vakna utvilad till den stora dagen...Halloween alltså. Halloween är en fantastiskt kul helgdag, alla i Sverige som klagar har faktiskt fel! I Sverige är det bara missförstått och felfirat. Och man kan ju faktiskt välja att skita i det eller hur?

Här har dock alla barn laddat i veckor. Alla är vaknar överlyckliga à la julaftons morgon (vuxna med). Superstressade pappor tar ledigt från jobbet för att trick-or-treata med sina barn. Ingen vill missa alla fina utklädda barn. Inte vi heller. Kl 16 står hela familjen Solfors uppradade utanför Starbucks i Yaletown där vår rutt börjar. Vi är redo!

Tuesday, October 30, 2007

Det som inte får hända del 2!

Igår när vi hämtade Malte från dagis ramlade Mimi i fontänen utanför vårt hus! De brukar alltid leka där och hoppa runt mellan stenarna och har gjort så i snart tre år. Jag har alltid tänkt att någon borde ha ramlat i vid det här laget, statistiken talar liksom för det...well, nu har det hänt! Mimi hade allt utom cykelhjälmen under vatten kan jag meddela!!! Stackars liten. Helt dyngsur. Vi sprang hela vägen hem och Mimi lämnade våta spår (haha) efter sig ända in i hissen. Det blev varmt bad och lååång sömn i natt.

Gårdagskvällen spenderade vi på den indiska restaurangen Vij's, superkänd i hela Vancouver. Man kan inte boka bord och köerna brukar vara minst 1,5 h långa - vi vet, för vi har försökt innan. Fast igår gick allt som smort, Jessica passade barnen, vi fick parkering precis utanför och bord på momangen! Våra kompisar Nicole och John var med! Supernice! Så massa gott att det var omöjligt att bestämma sig för vad man ville ha. Vi körde family style istället och delade en massa rätter ;-D
Betyg: fem getingar!

Nope, här kan jag inte sitta. Måste ut och se mig omkring lite medan jag fortfarande kan. Familjen Sentimenal = vi just nu!

Monday, October 29, 2007

Sleeping beauties!



Fick denna bilden i mailen i söndags morse efter att vi varit på middag hos våra kompisar Nicole & John i lördags kväll. Goda snacks, Tacos, massa vin och vuxenprat eftersom de små somnade sött. Fast först hade de stimmat järnet, badat ihop och kollat på dvd i sängen!
Nu är det måndag morgon och vi laddar inför Halloween på onsdag. Då blir det seriöst trick&treating i Yaletown för hela familjen Solfors. Barnen i kostym får jag väl försöka fixa på en bild så att ni får se.

Helgen var superbra som vanligt! I lördags var barnen på kalas hos Emma. Det var princesskalas med Snövit som höll i trådarna. Hon serverade the, målade naglar och gjorde glitter make up (!!! - M&M ville inte) och berättade hur alla princessorna bor ihop i slottet på Disney world...haha! Malte var lite tveksam till kalaset, men han hade hur kul som helst. Att han sen fick en Transformer (favoritleksak) i sin loot bag gjorde inte saken sämre...

Igår regnade det som 17, Malte var hos Julian en stund och vi andra åkte på en liten shoppingtur. Köpte tavla, pall, glas, lampa mm mm. Härligt! Igår hände en grej som jag fruktat sen vi flyttat hit men som tidigare aldrig hänt. Malte hamnade själv i hissen och dörren stängdes. Panik! Man vet ju aldrig var de kan hamna. Fast Malte hade sinnesnärvaro att trycka på "M", dvs lobbyn och direkt gå fram till vår doorman och säga att han varit själv i hissen. Mimi och jag valde också M som förstahandsalternativ så vi hittade honom snabbt. Fast OJ så ledsna bägge barnen var. Mimi bara stod och skrek: MALTE!!! vid hissdörren. Malte grät också, men lugnade sig snabbare än lillasyster. Tur att det var vårt eget hus det hände i!

Kram

Thursday, October 25, 2007

Bee Movie!

Familjen Solfors väntar med spänning på premiären av The Bee Movie! Sker i NYC ikväll. Det är alltså Jerry Seinfelds nya tecknade film. Vi tror stenhårt på den såklart ;-D Och toppen att man kan gå hela familjen på en film som alla ser fram emot supermycket. I Canada får vi dock ge oss till tåls till nästa fredag...men det ska nog gå. Idag är det solsken och blå himmel. Nu ger jag mig iväg på prommis!
Kraaaam!

Wednesday, October 24, 2007

Snabba ryck!

Well. Det går undan när man har roligt.

Måndag: bio med några tjejkompisar - Rendition med bl a Reese och Jake (jag har läst för många US Weekly, jag erkänner)

Tisdag: världens ljuvligaste väder, speeddate med maken i Yaletown. Satt ute på Glowbals coola lounge och åt urgod mat och
Steffo klunkade chardonnay i 20 gradig värme och med snöklädda bergstoppar som tittade fram mellan husen. På kvällen såg vi Da Vinci koden som råkade gå på tv precis när vi ändå tänkte dricka vårt gröna thé.

Onsdag: började med ösregn men har redan ordnat till sig med sol ;-D Jag dim sum lunchade med några dagismammor som har stenkoll på dim sum, det är ju sååå gott!
Nu bakar Mimi och jag bananmuffins från mixpåse, första plåten blev sådär eftersom formarna var så kassa. Men plåt nr 2 blev strålande. Synd bara att min gravidhjärna tyckte att jag kunde äta upp de misslyckade....not good alls.

Nu ska vi snart hämta Malte. Ikväll Swea-möte, mitt sista i Vancouver. Jag får nog inte priset som den mest aktiva styrelsemedlemmen, men men. Imorgon får jag nog föreslå ny lunchdate med maken. En klar hit ;-D

Kram kram.

Tuesday, October 23, 2007

Mimi & Harrison!


Mimi bjuder sin kompis Harrison på kaka på väg hem från dagis ;-D

Solen skiner och det är ljuvligt höstväder. Nu blir det lunchdate med maken ;-D

Kraaaaam!

Monday, October 22, 2007

Malte the bowler!

Glömde berätta att Malte vann bowlingen mot killarna som är med i ligan! Han var faktiskt riktigt bra! Han ville börja i ligan direkt...

God morgon!

Dricker thé och läser några mail....väntar på att regnet ska lugna sig lite så att jag kan ta min lilla morgonpromenad. Börjar inse att mitt lyxliv här går mot sitt slut. Om drygt TRE futtiga veckor sitter vi på planet mot Sverige igen. Med ny adress. Alla våra grejor på båt ute på stora havet, på väg till hamnen i Malmö. Vi längtar men ändå inte. Svårt svårt. Vi har i alla fall listat alla våra prylar till flyttfirman, avbokat en massa abonnemang, bokat avskedsparty, bokat hotell till de sista nätterna...overkligt men sant. Och spännade. Längtar till vårt hus som jag knappt minns hur det ser ut längre! Jag vet, man borde sparat bilderna som låg på Hemnet, men det hela gick så snabbt att vi glömde bort det.

Vad har vi gjort senaste tiden? Jo, vi spenderade torsdag-fredag i ett cool-lugnt Whistler! Det var kallt och snögränsen gick bara några hundra meter upp i backarna. Man blev helt klart sugen på skidåkning! Vi bara softade medan Stefan jobbade. Bodde på Hilton som hade supertomt på gäster och hade skönt. Barnen hade "apkalas" som alltid när vi bor på hotell (=kasta kuddar på varandra, hoppa mellan sängarna).

Helgen har sen bara regnat och regnat. Behövde bryta av lördagen lite och åkte och lunchade på Swiss chalet. Låter mycket flottare än vad det verkligen är, snäppet bättre än MC Donald's. Igår var vi sen på Toddler disco, på en nattclub vid Casinot här i stan. Barnen fick självlysande armband, vi dansade till barnvänlig popmusik, dj'n visade rörelser, barntv på de stora skärmarna, snacks och alkoholfria drinkar ;-D Ja, sen kom en trollkarl och när han var färdig fick man även klappa hans vita kanin (Mimi ville såklart!). Och så gjorde han ballonghattar till alla som ville....Fast allra roligast tyckte barnen att det var när vi kom ut till bilen och det hade regnat så mycket att det var stora pölar på vägen och de bilar som körde i filen närmast trottoaren formligen duschade alla som gick för nära.

Sådärja. Nu ser det betydligt ljusare ut utanför fönstrena. Jeez vad man kommer att sakna denna utsikten ;-(

Kram!

Tuesday, October 16, 2007

The raspberry scone!

Jag är verkligen lite slö på att skriva. Men livet rullar på ändå! Just nu en helt vanlig tisdagsem. Ösregn ute och Mimi leker med sin kompis Harrison. De fikar och tittar på Dora the explorer. Har sovit lite dåligt inatt då jag först satt uppe till över elva igårkväll för att kunna ringa barnens svenska dagis samt svensk barnmorska på Curakliniken. Sen gick jag upp tidigt dessutom för att ringa jobbet...med andra ord en kort natt för mig, som brukar sova stensäkert mellan 22 och 6 (eller 23 och 7).

Har haft en ljuvlig morgon. Tog en brisk walk runt stan, stannade på mitt favvo-Starbucks på hörnet av Robson&Thurlow och tänk, deras hallon-scone hade inte tagit slut än (kommer man för sent brukar de vara slut ;-( )! Happy day och lyckligt liv. I morse satt jag i soffan i pyjamas och läste ut "the Kite runner", åååå va bra! Läs genast! Så jag begav mig direkt imorse till närmaste Chapters och skaffade mig nästa bok på listan "A year in the Merde" - skrattade rakt ut flera gånger där jag satt i min ensamhet och fikade & läste...ännu en klar hit!

Helgen som passerade var det helt underbart väder här. Säkert 20 grader och sol! Vi spenderade flera timmar på stranden och Mimi hade nog gärna badat....annars en lugn och skön helg. Härligt!

I em ska Malte bowla med sin kompis Skylar. Han ringde förra veckan och bjöd till "bring a buddy day" på hans bowling. Malte är superexalterad över detta. Och som kompensation för en ledsen Mimi har hon alltså play date med Harrison as we speak.

Det var det.
Ciao!

Friday, October 12, 2007

The sticker chart!

Vi kör lite serious american parenting sedan några dagar tillbaka. Vi är så sjukt trötta på att våra barn är så pinsamma i sin kosthållning och inställning till ny mat, ytterst medvetna om vems fel det är. Så vi har infört ett litet enkelt schema hemma. Barnen fick själva komma på 10 livsmedel som de behövde träna på. Mimi sprang fram och tillbaka till kylskåpet och kom med grejor som "jordgubbssylt" mm. Vi enades till slut om 10 grejor var (typ soppa, lax, broccoli....inte jordgubbssylt även om de inte gillar det heller...). Nu får de en stjärna på det fina schemat som är uppsatt på kylskåpet var enda gång de äter av sina 10 grejor. Hittills har det resulterat i superkul middagar och glada miner men också några kväljningar, många nersköljningar och tusen tuggningar - fast de har i alla fall provat, inte bara en liten bit. Och allt för några små futtiga klistermärken. Vad gör man inte?

Nu har jag skickat iväg Steffo och barnen på dagisutflykt till ett pumpafält. Jag var med förra året och det är faktiskt superkul! Verkligen något som man inte gjort själv med skolan. Ikväll blir det väl till att karva ut innehållet och fixa läskiga gubbar.

Men först ska jag ut och luncha med en kompis!

Trevlig helg!

Thursday, October 11, 2007

All-BRAIN!

Verkar som min gravidhjärna smittar av sig....Imorse frågade Stefan om jag kunde ge honom All-brain-flingorna. Det hade ju varit bra om det funnits sådana flingor som gav lite extra hjärnceller på morgonen...
Tjing

Tuesday, October 09, 2007

Malte, Mimi &.....?

Well, är alla gulliga och hjälper oss med ett rockstar-namn till vårt lilla nya barn tack?!

Monday, October 08, 2007

Happy Thanksgiving!

En långhelg som snart är till ända. Vi har verkligen haft urskönt! Redan i fredags började det ju med en ljuvlig dag. Helt fantastiskt fint höstväder, vi var på lekplaten hela eftermiddagen - tills solen gick ner och det blev lite kallt. Sen hade vi pizzafest hela familjen! Trots att vi bor på den optimala platsen för pizza delivery, händer det typ aldrig att vi äter pizza. Förutom i fredags då. Barnen lekte en jätterolig lek, de skulle beskriva djur och vi gissade. Mimis började alltid med "den har långa ben och lång hals", men sen kunde det vara krokodil eller vad som helst. Vi skrattade högt alla fyra.

Den senaste veckan har barnen haft entertainment genom att någon kört ett practical joke i fontänen utanför i parken. Flera liter tvål har hällts i vilket genererar enorma mängder skum. Och när det sen blåser virvlar det skum i stora molnliknande sjok över hela parken. Ända upp till vår våning också, helt galet är det. Men kul!

Igår var det sen dags att fira Thanksgivning. Kanadensarna är några veckor före USA, så den stora dagen är faktiskt idag! Vi hade en lite mini-kalkon på 5 kg. Jag fick skämmas medan en gubbe gick in och letade efter en liten kalkon och gav mig blicken "stackars dig som inte har några vänner och dessutom kommer den att bli torr och därmed äcklig". Men Stefan började redan vid 10-tiden i går morse och den blev såklart supergod!!! I går kväll fick hela gänget ligga på golvet och sträcka ut magen så mycket som vi åt ;-D Malte åt nog ett halvt kilo kalkon, medan hans syster envisas med att vara mycket skeptiskt lagd till att äta något som har haft ett ansikte. Våra kompisar Nicole och John gav middagen tummen upp och tyckte helt klart att den höll måttet även för en amerikan. Vi var lite osäkra på tillbehören, men det blev potatismos, sötpotatis i ugn, brysselkål, zucchini, pickles, gelé, brun sås och stuffing...Och nej, inte en kotte orkade äta pumpapaj med vispgrädde till efterrätt...

Flytten närmar sig med stormsteg! Jag samlar på mig diverse inköp att tas med hem. Synd bara att flyttlådor "PBO" (packed by owner) är förbjudna...well, då känner de inte smugglar-drottningen. Man kan ju inte hängas för att testa. En del favoriter har man ju skaffat sig ;-D

På tal om flytten blir det svårt att komma åt alla grejor i vårt förråd. Den gravida hjärnan fungerar bara sådär. Häromdagen när Mimi och jag var i förrådet, gav hon mig ett hänglås och jag låste vår dörr. Tyvärr visade det sig att det var ett hänglås hon hittat på marken...och jag fick en sekund senare "vårt" lås. Så nu sitter det två mega-hänglås på dörren, varav endast det ena har vi nyckel till. Måste ringa vår vaktmästare och fjäska lite om jag bara lyckas klura ut vad bultsax heter.....

KRAM!

Friday, October 05, 2007

Världens bästa man!

Herregud vilket sjukt bra omdöme jag hade redan som 17-åring som fann denna underbare och helt fantastiska man! Och att jag sen lyckats behålla honom, vilken extrem lycka! Måste nypa mig i armen allt som oftast över att ha gjort ett sånt kap!

Imorse när han kom hem efter sin joggingrunda i ny snygg Peak-utstyrsel hade han ett paket med sig. Och så fick jag en superfin ny röd (limited edition of course) iPod Nano (han tyckte att min rosa iPod Mini var såååå 2003, tur att man gift sig till prylgalenhet också ;-D). När jag vände på den upptäckte jag att det även var ingraverat på baksidan "Sofia Solfors is super cute". Vad säger man?

Dagen fortsatte i elegant stil. Världens bästa väder med knallblå himmel, solsken och hög klar luft. Stefan och jag tog oss en morgonpromenad, kaffe på Starbucks och snodde åt oss en stund på tu man hand. Åååå. Nu har Mimi och jag varit en sväng på lekplatsen och även inhandlat popcorn till kvällen. Ska nu hämta hem Malte som varit och kollat in laxarna på Capilano Salmon Hatchery med dagis.

Och på söndag blir det thanksgivning middag med familjen Starkey! Stefan är grym på turkey och potatismos också!

Trevlig helg

Wednesday, October 03, 2007

Snyyyyyft!

Om ni undrar vad vi gör på kvällarna så är svaret följande: vi gråter! Även om det är helt sant är det inte så dramatiskt som det låter. Men vi plöjer ju igenom tredje säsongen av Grey's och ja, då gråter man. Ibland högt och ljudligt, ibland bara stilla. Men det är helt klart värt det och nu kan vi hoppa på säsong 4 nu på torsdag! Imorgon, alltså! Då är det också beställt matt-tvätt till vår underbara (hrm) vita heltäckningsmatta. Med diverse oidentifierade fläckar...

Häromdagen var vi på ultraljud hela familjen. Tja, Malte var ju på dagis (det var på eftermiddagen), men vi andra var med. Mimi tyckte det var jättespännande. Var sjukt imponerad av hur extremt noggrant det var. Det tog säkert 40 minuter och varenda liten millimeter gicks igenom. Ja och nu vet vi vilka barnkläder som ska sparas och vilka som kan skänkas bort :-D

Nä, nu ska jag ge mig ut på promenad. Idag regnar det INTE, måste passa på!

tjingeling!