Thursday, June 22, 2006

Vi ar hemma!


Hej godingar!
Nu finns vi i Ahus anda tills 10 augusti!
Superharligt!
Glad midsommar pa er fran oss

Friday, June 16, 2006

Mimi har svalt en penny!

Shit, skulle nog inte ha latit henne fa en planbok igar.
Hoppas, at least, att det var en lucky...
Ciao

Heja Sverige!

Godmorgon!
Fredag morgon, ingen skola idag. Med andra ord sista skoldagen igar. Froknarna fick paket och Malte sommarlov. Var pa kvartssamtal pa skolan i morse och Malte ar huuur duktig som helst sager Ms Duncan. Harligt! Nu ska barnen och jag fixa lite sma arenden, ikvall kommer sen Sofia och John hit pa lite ost och vin. Vi ar bra pa multitasking, vilket alltid ar en gava tycker jag. Mattvatten igar blev en stooooor succe! Mattan ar faktiskt vi igen, bara en san sak. Killen som utforde det hela undrade om vi hade hundar. Han visste inte alls vem han pratade med. Nej, vi har bara tva barn sa jag.
Snart ses vi alla gullpluttar
Puss och Kramis

Wednesday, June 14, 2006

Stor lardom

Kan varmt rekommendera Plum Sykes "Bergdorf Blondes". Shit vad jag lart mig mycket! Kanske inte rent akademiskt, men grymt matnyttigt pa manga andra plan.
Min ego-em var stralande och barnen grat nar Linda skulle ga hem. Mimi ar verkligen en drama queen! Vantar pa att maken ska komma hem efter Peak-kvall. Imorgon blir det faktiskt mer seriost packande. Kulkulkul.
Nattinatti

3 dagar kvar...

Har tillbringat formiddagen med att langtala i telefon, langfika pa Starbucks med bok och latte och sovande Mimi i vagnen samt nu lite stadning (kort). Om en liten stund kommer barnvakten Linda. Egentligen skulle Stefan och jag lyxat med shopping, bio och resto. Dessvarre hade Stefan forvaxlat dagarna och idag ska de ut med Peak. Men, jag far en lunchdate med honom och sen en liten em for mig sjalv. Ville inte avboka snalla Linda sa det blev ganska lyxigt i alla fall. Annars ar det mest forberedelse for bortavaro och packning som galler. Ar galet laddade infor lordagens hemfard. Malte sager, da ska vi flytta till Haslov igen. Och blir jattebesviken nar vi sager att nagon annan bor dar nu. Fast han gillar tanken pa gula stugan ocksa, alla leksakerna, sandladan mm. Det blir ju tiptop. Maste fixa lite lunch. Nagon blogg till blir det nog fore lordag...
Ciao

Tuesday, June 13, 2006

Grattis Cissi pa 39ars-dagen!

Hurra hurra hurra for Cissi idag! Snart ska vi fira ordentligt! Tjohoo.
Nasta ar blir det party ;-)
Kramar i massor

Monday, June 12, 2006

Nedrakningen har borjat!

Ja, nu ar det bara 4 hela dagar tills vi aker hemat! Landar i Kopenhamn pa sondag kl 16.55. Jeez, vad skont det ska bli att komma hem. Att bo i ny och fin lagenhet med illfin utsikt och bra service ar toppen, men utan a/c blir det SVETTIGT. Jag tror jag bloggade om detta nagon gang forra sommaren och minnena borjar definitivt komma tillbaka. Bland annat sa somnar barnen nagon gang mellan 21 & 22 nu (fast det ar a andra sidan ganska bra med tanke pa att vi snart ska stalla om oss till en annan tid).
Igar var vi pa fodelsedagskalas for Oliver! Det var pa "lokal" med massor av roliga leksaker - lianer, bilar, gungor, klatterhinder mm. Det var livat varre. Tarta, sang, ballonger och godispase, 1,5 timmar senare ar det slut och det var helt perfekt! Da fick vi en invitation till Sanna och Viktor och hangde pa hem till dem och drack ol och at tortillachips och barnen lekte. Pa hemvagen handlade vi pa REAL CANADIAN SUPERSTORE. Herrejosses vilken bautaaffar! Men jag maste ju erkanna att jag velat aka dit mycket lange (har en faiblesse for stormarknader, pinsamt jag vet). Hade garna spenderat mer an 20 minuter dar. Men inte ens jag ville faktiskt handla storpack nar vi snart ska aka hem. Dock hittade vi hel svartpeppar och lite annat smatt och gott. Kanderad fankal till exempel, som vi fick haromsistens pa en resto i stan. Sa himla gott! Jag lovar att ni ska fa smaka, kopte med lite hem.
Idag tog Mimi och jag en runda pa morgonen och kopte tvattmedel och lullade runt i Yaletown, det blev iced skim milk latte idag, nu nar det ar sa svettigt ute. Sa vuxen att jag gillar kaffe i varmen, det blir jag nog aldrig! Kaffe pa stranden, na, jag vet inte. Pa tal om stranden sa akte vi dit pa em. Tillbringade nagra timmar dar. Barnen sprang langt ut pa sandbankarna, det ar extremt lagvatten pa em och man kan ga flera hundra meter ut. Man ser de jattestora batarna som inte kan ga in i hamnen ligga fortojda ute i farleden. I vanliga fall ser vi dem fran var lagenhet, men nu fran en annan vinkel. Vi fikade lite, jag laste lite i min bok, jag kunde faktiskt lasa flera sidor (barnen ar helt fascinerade av vad havsbotten har att bjuda pa, krabbor och annat).
Nu har jag blandat drink, gin/fladersaft/mineralvatten (man tager vad man haver). Om det blir en fortsattning pa drickandet blir det garanterat white russchian (utan vodka). NU borjar faktiskt Canadian idol, sa jag maste tyvarr sluta.
Puss!

Saturday, June 10, 2006

USA tur&retur

Kokte starkt kaffe och var pigg igen vid 8-tiden. Klockan 9 borjade sedan MATCHEN. Mitt fotbollsintresse vacks endast vid tillfallen som VM, fast da ar det faktiskt ganska stort. Det hade varit storre om lat oss latsas att Danmark var med och att Viggo Mortensen var en av spelarna, men man kan ju (som bekant) inte fa allt.
Ar ju inte pa nagot satt nagon expert i fotboll, men vi tyckte nog att de spelade kasst. Fast det var en kul match. Mycket handelserik. Mot slutet stod Stefan upp och skrek varje gang nagon missade (manga). Efter det pinsamma slutet slangde vi oss hela familjen i bilen och akte mot Bellingham, USA. Det ar SAAAA segt att behova koa vid gransen, in och fixa visum (barnen hade giltiga sedan outletturen med mamma och pappa, men mitt gick ut igar - aptypiskt- 3 manader efter att Stina och jag var dar, my god vad tiden gar). Ut ur bilen, koa, fylla i papper, fingeravtryck, foto, betala 6 dollar var...klart! Raka vagen till Bellis Fair Mall (en sann amerikansk mall). Lunch och sen lite lordagsshopping. Mysigt. Barnen hittade en lekplats och spenderade dagen dar. Vi tva som hellre shoppade an lekte, fick turas om att vakta/shoppa. Det gick ganska bra. Sen fikade vi, lekte lite till och akte sen hemat. Inga koer och da tar det mindre an en timme (pa ditvagen tog bara gransproceduren en timme). Hemma 19.30. Vin, ost och kex (och sol) pa balkongen! Livet pa sin topp.
Extra pussar och kramar till vara fyllekajekompisar - smack! Var nastan tvungen att falla en tar i avundsjuka over att inte kunna vara med, men sant ar expatlivet.

Har borjat lagga fram grejor till packningen, bara en san sak. I packningen finns nagra grejor fran shoppingturen idag, men det ar hemlisar.
Kram

En lycklig jvel en lordag morgon


Mimi och jag tittar pa Karlsson pa taket sedan 6.47. Alltid lika kul (not) att ga upp langt innan man sjalv kanner for det. Stefan kom verkligen hem precis lagom till fredagsmyset igarkvall. Jag gick ut och kopte vin (en anledning till att jag garna sovit lite langre) och sushi. La oss anda ganska tidigt efter att ha pratat en lang stund om sommarens alla planer, harligt! Om en vecka aker vi ;-)
En liten bekannelse. Vi har det sa jvla bra! Herregud, det ar inte riktigt klokt. Helt fab. Jag maste nypa mig i armen lite oftare tror jag. Paminna mig sjalv om vilken lycklig jvel jag ar. Tank att vi bor har pa denna fantastiska plats och njuter av livet och i alla fall 3 av 4 personer har det lugnt och skont nastan jamt. Det ar ju huuuur lyxigt som helst. Hor pa manga hemma hur stressigt livet ar med jobb och sma barn och hem och spackat schema, och tanker att jag ar sa priviligerad som kan ha det lite langsamt i en annars sa intensiv del av ens liv.
Nasta bekannelse. Kopte nya numret av People bara for att kolla in baby Shiloh. Jag brukar ju kopa People annars ocksa, men ja, nu, jag erkanner, var jag grymt nyfiken pa denna lilla baby. Pa tal om tidningar. Har man en gang jobbat med media sa ar man fast! Herregud vad jag lagger pengar pa tidningar. Det ar ju helt galet. Dessutom laser jag dem som en sann medieradgivare, bladdrar och sen klart! Tills jag kommer ihag att jag nu sjalv betalar, sa numera LASER jag ocksa. Men bladdrar supersnabbt forst.
Dagens program ar sahar: Fotbollsmatch. USA-tur. Mys med familjen hemma. Dricka nagra drinkar och onska oss till party i Vellinges utkanter.
Bifogar bildbevis, dvs bjornarna fran Stefans trip.
Lordagskram

Wednesday, June 07, 2006

Sommar

Idag spenderade jag nagra timmar i morse med att tala i telefon, verkligen trevligt och helt klart asbilligt nu sen jag fixat fast pris for unlimited calls till Sverige - perfekt! Herregud, jag slutar ju aldrig att prata :-) Folk vill ga och lagga sig sager de, men jag vill bara prata mer...Undras vem jag ska terrorisera i morgon?
I eftermiddags tog vi baten over till Granville island. De har antligen oppnat vattenlekplatsen. Det behovs sannerligen, 30 grader varmt, bla himmel sa langt ogat nar och SOLSOLSOL, superharligt. Barnen hade glomt reglerna for vattenlandet, dvs att man kan bli nersprutad nar som helst och det gick lite trogt i borjan. Fast sen kom de igang och ville saklart inte ga hem pa slutet. Vi var dar med Hugo och hans mamma Kristbjorg, som kommer fran Island (man kan tro att vi bara umgas med Nordbor, vilket ju inte ar sant, men pa nagot satt sa dras vi till varandra). Barnen hade hur kul som helst, nar de verkade lite trotta blev det glass och en snabbklippning av Mimis lugg hos barnfrissan, toppen. Hon upprepade mantrat: nar far jag min klubba, anda tills det var fardigt och hon verkligen fick en. Vi kom inte hem forran kl 18.30 och nu ar det redan laggdax. Malte at 5 korvar ikvall (plus 2 minimorotter, massa gurka, en knackemacka och en dl pastahjul, hungrig?)!
En barngrej: Jag ar Maltes fru, sager Mimi allt som oftast nar de leker - vralgulligt! Och igar morse fragade Mimi Malte: var ar pappa? Da sa Malte: Jo du forstar, han glomde sin Ipod och sin kamera, sa han var tvungen att aka och hamta dem...(haha, trodde inte att de visste om detta...).

Jo, jag tankte pa en helt annan sak. Ar det inte sa att det ar lite trendigt och i alla fall hemtrevligt helt enkelt, att ha det rorigt och inte sa dar perfekt hemma? Bohem chict sadar? Om ni undrar sa ar det i alla fall det som vi alltid satsar pa.

Stefan ringde nyss. Han hade sett bjorn langs vagen pa sin rundtur - coolt! Jag sa det till barnen, da sa Malte: men var var Linda och Tova?
Kram kram

Tuesday, June 06, 2006

060606

Saaaa snyggt datum idag! Nationaldag och allt. Vissa pratar om "the beast", fast jag skulle helst vilja sitta och skriva brev hela dagen, bara for att kunna datera dem sadar snyggt, fast ett maste da ar ju helt klart en majsig penna. Mimi och jag gick direkt fran dagislamning ut pa stan idag. Vi gick hem till farmor, dvs till banken. Mimi ar overtygad om att farmor bor dar, valdigt gulligt...Sen en langrunda pa stan, det var ca 30 grader varmt redan vid 9 kandes det som. Vi fikade ute i solen medan vi vantade pa att affarerna skulle oppna. Lovely. Nu ar vi i valet och kvalet vad som ska handa denna eftermiddag, medan vi funderar sa spelar barnen Myror i brallan och jag dricker kaffe.
Ciao

Monday, June 05, 2006

Godnatt!

Stefan akte idag och kommer pa fredag. Men vi ar faktiskt ganska vana att vara sjalva hemma och har det hur mysigt som helst (fast det hindrar ju inte att vi haller pa att langta ihjal oss ca 3 sekunder efter att han akt). Mimi och jag var och megahandlade idag, det enda vi hade hemma var kranvatten, typ. Hade sa manga kassar att det kravdes vald, svordomar, svett, barnvagnar, barnarbetskraft och nagra svordomar till till hjalp for att komma upp pa 26e vaningen. Men det gick!
Det blev tidig laggning idag efter all skogsluft igar ;-) Sjalv har jag vantat pa att klockan skulle passera 21.30 sa att det kandes mer OK att lagga mig.
Fira forsiktigt imorgon!
Jag ska satta fram flaggan och forsoka komma ihag vad som ingar i firandet av denna dag.
Hade inte midsommar varit en mer passande nationaldag? Ata sill, dricka snaps och dansa kan iallafall alla svenskar!
Kram Fia

Sunday, June 04, 2006

Stekar-Stefan!

Stefan fick foljande inbjudan i posten:

The Ambassador of Sweden Ingrid Iremark is pleased to invite Mr. Stefan Solfors & guest at a reception on Thursday June 22 between 5:30 and 7pm.

Jag undrar ju lite over "&guest", hade foredragit "&wife". Men nu kan vi ju inte ga anda...sa vi far val helt enkelt bara vara stolta over den fiiiiina inbjudan (aran) med guldigt Sverigeemblem pa.
Godnatt!

1 ar i Vancouver!



Ja, nu har vi overlevt ett helt ar i denna stad. Maste erkanna att det ibland kanns som om vi kom hit igar, och daremellan kanns det som om vi bott har jattelange. Haslov kanns langt borta, men anda sa nara. Idag i bilen sa Malte: "det var synd att vi flyttade till Canada, for det var sa bra i Haslov". Snyft! Hoppas att han inte menar det alltfor mycket.
Igarkvall efter att jag bloggat gick det vilt till! Mimi kastade en plastkossa i huvudet pa Stefan sa att blodvite uppstod. Det droppade fran hans ogonbryn och panna...jag tejpade ihop som varsta sjuksystern. Det kan bli ett minne for livet! Idag har han gatt hela dagen med tejp mellan ogonen och pa ogonbrynet, sag lite ut som ett fyllo som varit en svang pa akuten och blivit omplastrad (i ovrigt inga likheter).
Vi vaknade till lite latt osregn. Lite besvikna eftersom vi bestamt utflykt med vara kompisar Anna och Doug och deras barn Timothy och Emma (nastan exakt samma aldrar som vara barn). Vi gav oss ut i alla fall! Akte till Lighthouse Park, som ar ett vancouver-maste. Ligger i West Vancouver. En skog med massa mysiga stigar, fantastiska trad, strander, klippor och sa denna fyr da. Utsikten var lite dimmig idag, men man kunde anda se downtown, USA, Vancouver island, Bowen island - fantastiskt fint! Vi sag nagra salar som simmade vid klippkanterna, helt overkligt stor tang (ca 20 cm bred och 2 m lang), massa krabbor och annat. Doug & Anna var valdigt duktiga pa att beratta om allt vi sag, atliga bar som barnen plockade, faglar och vaxter. Bland annat sag vi ett trad utan bark som tydligen bara vaxer i vastra British Columbia (ingen annan stans i hela varlden). Barnen var superduktiga och knallade pa, bitvis var det ganska kuperat och stenigt. Pa slutet kroknade Mimi och somnade i Stefans famn. Vi grillade sedan korv pa parkeringsplatsen, hur gott som helst och da var det ganska latt att vacka Mimi ;-)
Pa parkeringen fick vi aven nojet att beskada ett par som hm-hmade i sin bil, rutorna blev immigare och immigare...hihi. Sen kom de ut och skakade av filten och gick ivag pa skogsrunda. Vi sag aven ett brudpar i kostym, klannig, brudbukett och gympadojor pa vag in i parken - sa sota!
Nu packar Stefan for sin jobbresa till; Edmonton, Calgary, Kelowna, Nelson, Banff mm - han kommer tillbaka igen pa fredag, lagom till popcornen. Ja, och da ar det bara en vecka tills vi aker till Sverige. Helt galet att det nu ar juni och sommar igen ;-)
Kram kram

PS. Hemmafrun stadade haromdagen och dammsog upp en rosa socka. Den hamnade sa illa att dammsugaren forlorade sugformagan. Jag monterade ner den till ett stort antal delar, men det hjalpte tyvarr inte...fortsattning foljer.

Saturday, June 03, 2006

H&M i Vancouver!

Ryktet har natt mig att H&M ska oppna i Metrotown har i Vancouver! Jag ar superentusiastisk och hoppas att ryktet ar sant ;-)
Det kan lata otroligt att man langtar efter denna lilla butik, men sa kan det ga.
Ciao

Godafton!

Mycket att fira denna dag: pingstafton (och darigenom lite brollopsdag), vi firar 17,5 ar sedan Terassen december -88, solen skiner, barnen ar glada, arets forsta flaska rose ar inhandlad=foraldrarna ar ocksa glada (och till viss del ar flaskan urdrucken, Sumae Ridge fran British Columbia, ser fram emot MYCKET europeiskt vin i sommar).
Sjalv var jag pa stan sjalv i flera timmar i formiddags, Stefan och barnen var pa svenska skolan. Jag returnerade vissa onodiga kop gjorda i veckan, kollade pa skor och brollopsklanningar (nej, jag ska inte gifta mig utan bara vara gast), lullade runt i solen och njot. Pa eftermiddagen hann jag med en fika med Sofia (min Sweatidningskollega, jag ar faktiskt co-editor for Sweatidningen i Vancouver, men det sager inte sa mycket...hrm) och Birgitta som var pa besok fran Goteborg. Satt pa franska cafeet i yaletown och njot i solen. Motte Stefan och barnen pa lekplatsen sen. Nar vi kom hem lagade Stefan Leilas thaifrikadeller (urgoda), vi oppnade vinet...Dar ar vi nu. Barnen leker pa balkongen, bildbevis kommer, och vi planerar att lagga dem valdigt snart.
Nu precis kom Mimi till oss och sa: hej era sma skitungar! Sa kan det ga.
Glad pingst!

Friday, June 02, 2006

Lite utsikt!


En valdigt skon dag. Borjade lite knackigt eftersom Mimi helt klart vaknade pa fel sida. Men efter att hon fatt ligga i soffan med skont duntacke och kolla pa Dora en liten stund var hon mer vanligt sinnad. Sen tog hon sig ett litet natt nap i vagnen pa sadar 2,5 timmar. Nu ar hon tillbaka i sin vanliga positiva personlighet. Valdigt skont! Ikvall ska jag pa sillsexa med Swea, i North Vancouver. Det blir nog sill, snaps, svenska snapsvisor, Jansson mm. Dessutom brukar det vara slut vid 23, passar en smabarnsmamma perfekt. Stefan och barnen planerar fredagsmys. Nice. Dagens bild visar saklart utsikten fran balkongen.
Puss och fredagskram!

Thursday, June 01, 2006

Mimi Solfors!


Idag hade Mimi pa sig en rod troja med vita prickar pa. Nar hon tagit pa sig den sa hon: titta mamma, jag ar en jordgubbe! Sotast i varlden!

Jag erkanner!

Idag har jag haft en ganska trakig och langsam dag...
Morgonen var a andra sidan valdigt trevlig, pratade i telefon (Pernilla, Helena, Eva, Stina och mamma...) - laaange och val - harligt! Planerade en massa kul grejor som ska handa i sommar bland annat ;-)
Sen har det regnat hela eftermiddagen och tiden har liksom segat sig fram. Som tur var kom dock Stefan hem lite tidigare (typ 16.30), gick ut med barnen pa lekplatsen och jag gick en runda och kopte sushi och strosade lite. Kom tillbaka efter en timme som en ny manniska! Tank vad lite regn och frisk luft kan gora for sjalen. Imorgon ar det dags for Sweas sillsexa, darfor kor vi fredagsmys ikvall - vodka cranberry och Friends.
I lordags eller om det var sondags hade vi utrensing hemma. Slangde sackar med klader, rensade ut leksaker och annat skrap - vilken befrielse! Det ar det skonaste man kan gora nastan (om inte annat lamnar det ju utrymme for att kopa nytt...). Var nya regel ar att endast omge oss med ett fatal val utvalda grejor. Det har a andra sidan varit var regel lange, men man kan ju alltid bli battre. Basta tipset ar att intervjuva varenda grej man har typ: anvander jag verkligen dig? Halva min garderob sa NEJ!
Stefan har varit ute i regnet och sprungit igen - regn ar basta springvadret enligt honom...no comments! Nu ar han nyduschad och krispig och var soff-date vantar!
Ursakta mig, men det ar sa gratt och dimmigt och regnigt att utsikten inte ar den basta ikvall. Men den ar lite cool anda faktiskt, inte en kvall ar den andra lik!
Bye bye