Wednesday, June 20, 2007

Godmorgon!

Det verkar inte normalt att jag vaknat 5.53 varje morgon i en vecka i rad. Är det någon som försöker skicka mig ett förtäckt meddelande? I så fall har jag inte fattat det. Alls.

Well, de andra sover, men snart blir det väckning. Alla väskor är packade. Barnen ska till dagis i 3h och Stef till jobbet lika länge. Själv ska jag städa lägenheten och springa några snabba ärenden innan vi sätter oss i en cab vid 12.30-tutet. Ska bli ljuvligt att komma hem ;-)

Glad sommar till alla!

Tuesday, June 19, 2007

Att alla här...

...går på manikyr&pedikyr, på massage, har personlig tränare...jo, jag visste det! Jag gör mitt bästa för att hänga med i alla vänninors skönhetsschema, men det är banne mig inte lätt. Det senaste här i Vancan är ett ställe som heter BLO! dit man går för att tvätta och föna sitt hår. Man kan välja mellan 5 olika stilar hur man vill ha sitt hår, men alla är "red carpet ready". En kompis är redan totalt addicted även till detta ställe. Allt som får en att må bättre är väl bra? Själv mår jag toppen av åhus-luft, snart blir det massor av den varan.

Kram!

Snart åker vi hemåt!

Well, vi hade en ganska hektisk helg må jag säga. Sleepover med kompis Victor på fredagen som gick bra men stackaren ramlade och fick fläskläpp framåt kvällen och började då såklart längta efter sin lilla mamma...natten gick sen sådär. Var lite lagom sega framåt lördag förmiddag. Stefan och barnen gick på bio och själv gick jag och klippte mig! Ljuvlig lyx. Jessica plattångade mitt hår som jag inte gjort på evigheter och oj! vad nice det blev - och långt! I lördags kväll var vi sen hemma hos Nicole och John och åt supergoda hemmagrillade burgare och myste. Gick hem tidigt, det passade både oss och dem ;-) I söndags var vi sen på barnkalas på Science World. En kille gjorde massa roliga experiment och barnen åt sjörövartårta och fick tuffa ballonger.

Steffo körde till Whistler i måndags vid lunchtid. Fast först spenderade vi två en solo-lyx-förmiddag i city! Vi lullade runt fikade, kollade in butikerna och Stefan köpte ett armband till mig för att jag gått ner i vikt - jag är såå bortskämd. Sen åt vi supernice lunch på Hotel Wedgewood. De har en väldigt smart lounge med fåtöljer och fönster ut mot gatan, har gått förbi massvis med gånger och glanat på lyxisarna som suttit där inne. Nu har vi gjort det själva!

Tja. Nu är det serious laundry&packing som gäller. Måste alltid ha som mål att packa smartare för varje gång, det är en sann konstform. Ikväll ska det stå fyra fullpackade väskor i vardagsrummet, inget kvar att fixa imorgon...det är målet. Fast idag ska jag ut och jaga Converse och dagis-fröken-presenter ;-)

Och snart är det midsommar, vi längtar som dårar!

Friday, June 15, 2007

Father's day på dagis!







Visst är barnen ursöta!
Ha en skön helg!
Kraaam

Thursday, June 14, 2007

Jag=en äkta stammis!

Har i hela mitt liv drömt om att få bli stammis på ett coolt resto-ställe någonstans. Ni vet när stammisen glider in, alla i personalen hälsar med förnamn, nästan vet vad man vill ha. Som att komma hem till någon man känner!

I mina drömmar har det funnits små coola caféer i Paris eller New York högst upp på önskelistan. Där jag, iförd asballa kläder glider in och det bara sätts en latte framför mig (gjord på lättmjölk och en shot espresso). Stefan och jag hade span på ett grekiskt hak på Kungshöjd i Göteborg...men vi nådde inte riktigt ända fram den gången. Sen gjorde vi ärliga försök med Giorgio's och Sonsie's i Boston. Inga förnamn där inte!

Well, tjoho, nu har det hänt! Efter enträgna besök, 2-3 ggr i veckan, i två års tid kan vi nog ärligt räkna oss till de riktiga stammisarna på Kaide Sushi bar i Vancouver! Numera hälsar ägaren Tom mig "Hi Sofia" varje gång jag sätter foten innanför dörren (silly jag vet). Och föreslår sedan att göra en specialkomponerad rulle som inte finns på menyn, eftersom vi redan testat allt flera gånger om.

A dream come true.

Wednesday, June 13, 2007

Cissi 40 år!

Måste genast utnämna min svägerska till den snyggaste 40 åringen jag känner ;-)
Miljoner grattiskramar över Atlanten!

Tuesday, June 12, 2007

Inga hål!

Gårdagens tandläkarbesök avlöpte finfint! Beröm för fina tänder och inga hål ("det heter cavities, mamma", sa Malte). Malte höll dock på att kräkas ca 3 ggr när han fick en flourlösning med jordgubbssmak tryckt in i munnen på sånt där gomavtryck. "You made me feel sick" sa han till tandläkaren...haha. Mimi valde marschmallowsmak istället och då gick det bättre ;-)

Nu räknar vi dagarna tills vi ska åka hem. Tiden går väldigt långsamt när man väntar! Värför är det så? Och när man har askul flyger tiden iväg och man önskar att den kunde lugna ner sig. Konstigt.

Sålde både cykelkärra och dammsugare igår! Jädrar vad det ringde. Det var nog för låga priser...men innan har jag satt för höga priser och då får jag aldrig något sålt. Hursomhelst kan jag knappt beskriva hur skönt det känns att åka hem med en helt rensad lägenhet plus förråd väntandes hemma i Vancouver. Blir så skönt att komma tillbaka då. Någon som behöver en utrensning hemma? Jag kommer gärna och hjälper till! Det är som bomull för själen. Världens bästa anti-stress-kur. Prylar tar energi. Speciellt sådana man inte vill ha som bara är i vägen. Så det så!

Nu ska jag bege mig till ett caféet Epicurien och ta deras berömda latte till frukost. Sen väntar present-shopping och lite snyggpromenad på Granville street. Oj vad jag har det bra ;-)

Kram!

Sunday, June 10, 2007

Solig söndag

En ganska långsam men skön helg är snart till ända. Vi har precis ätit tacos, den absolut slafsigaste maten i vår familj. Barnen älskar det, men OJ va kladdigt det blir. Mimi vill bara ha majs och köttfärs i sitt tortillabröd, Malte vill ha köttfärs, gurka och tomat - absolut inte majs. Idag smugglade Stefan ner ETT majskorn i Maltes tortilla, men han nosade upp det som värsta tryffelsvinet och slängde det på golvet.

Hela lördagen ösregnade bort! Utan planer åkte vi till Kits för att äta lunch. Testade Browns social house, som var ett nytt och tufft ställe. God mat, fast Malte var sur för att de varken hade pizza eller pasta med vit sås och bacon - hans favoriter. På kvällen var jag sen ute med min kompis Jessica på ett franskt bistro som hette "Jules" och låg i Gastown, Vancouvers up & coming neighbourhood. Just nu mycket uteliggare, knarkare och annat löst folk, men alla pratar om att man borde köpa en lägenhet där nu eftersom borgmästaren städar hela stan inför 2010. Hursomhelst, det var äkta fransk bistro-style med svart-vitt kakelgolv, tegelväggar, trästolar och fransk meny. Lovely! Eftersom Jess hade ny pojkvän ville hon snabbt sticka till honom och jag som varit på Sweas sillsexa med efterföljande pubbesök kvällen innan, tyckte det var ganska skönt att komma hem vid 23.

Idag har jag städat hela förrådet. Heja mig! Slängt mängder med skit, organiserat kartonger så att man kan skriva EN grej på dem och inte flera; "julsaker" istället för "kuddar till solstolar som vi inte har längre, julgrejor, gamla skivor, pjäxor, fotoramar och barnskor". Nu har vi ett stort förråd igen, det var så litet och trångt nyss! Har också börjat sälja lite grejor igen på nätet. Massa svar, men kommer någon verkligen att nappa? Spännande! Om jag inte får det sålt sänker jag priset för varje dag. Fast några fynd är det minsann. Som finnarnas fina dammsugare!

Ha en skön vecka!

Friday, June 08, 2007

TGIF!


Busy fredag! Jag har åkt stan runt för att lämna en kartong på Peak, hämta upp Sweas tidning på tryckeriet, handla frukt för att kunna göra fruktsallad, hämtat barn och sen kokat kaffe och fixat kaka till gubben som lagade 30 småfel i vår lägenhet SAMT hackat 6 kg frukt i småbitar till fruktsallad till Swea's sillsexa som är ikväll...(Kom precis på att om man vill skriva tre punkter på rad kan man trycka alt och punkt, men det visste väl ni alla redan?). Snart ska jag börja fixa mig, blir hämtad utanför huset kl 18.15! Tja, jag behöver nog en 2 h att göra mig redo. Igår när jag var på nya varuhuset blev jag övertygad att köpa en ögonkräm "35 år, det är HÖG tid att använda ögoncrème" (shit hon suckade som om jag var evigt förlorad), vilket får mig att inse att jag nog får ta lite längre tid än ca 3 minuter att göra mig party-fin! Ikväll är det nog dags att inviga min DvF wrap från New York!

Stefan har hämtat Malte på Art Gallery idag (Malte var där på skolutflykt). Sen ska Malte följa med Steffo till jobbet och så ska de gå hem tillsammans. Mysigt! Malte tyckte det var döööspännande!

Idag har jag fixat tandläkartid till bägge barnen. Var tvungen att passa på när de igår lovade att ingen av dem var ett dugg rädd för tandläkaren och att de båda skulle gapa lika stort som klock-krokodilen gör i Peter Pan. Perfekt!

Mimi har hjälpt mig att göra fruktsalladen men hon har visst tröttnat (jag med men bara äpplena kvar), istället pysslar hon - klipper roliga figurer från sin målarbok.

Glad helg på er

PS. Kompis Kajsa och jag på Sweas sillsexa!

Thursday, June 07, 2007

Herregud...

...va bra Eddie Murphy SJUNGER i Dreamgirls! De andra också såklart! Vi satt som fastklistrade i soffan i två timmar. Urbra!

Sill och snaps!

Barnen och jag fixade värsta partyt igår! Mimi och jag var på Granville island och köpte hela majtesillfiléer i delin hos en fiskhandlare och fixade sen nugget-potatisar (inte alls så goda som nypotatis), gräslök, creme fräs, prinskorv och köttbullar och jordgubbar&glass...samt öl såklart. Ägg hade vi hemma, tyvärr inte någon kaviar. Snapsen ligger ständigt på kylning i frysen, måste dock erkänna att den inte används alltför mycket. Fast det ändrade vi snabbt på igår, man är ju flexibel. Vi dukade superfint, flaggan och nyköpta pioner (ljuvliga!) på bordet. Stefan blev superglad när han kom hem såklart. Vi gömde oss under sängarna och ropade surprise! när han kom hem.
Nu är det ösregn och Stef har redan åkt till Whistler. Barnen och jag ska till dagis. Sen blir det Starbucks och deckare för mig tills det är öppningsdags för nya Holt Renfrew (supersnygga varuhuset här). Ryktet säger att Bloomingdale's ska flytta in i gamla HR, det låter bättre än H&M (annat rykte) tycker jag.
Dagens datum, 070607 - inte illa!
Kraaaaam

Wednesday, June 06, 2007

Heja Sverige!

Nationaldag och allt! Jag har satt ut flaggan på bordet. Fast jag tycker nog att vi måste rycka upp oss som nation och hitta riktiga traditioner kring denna dag. Hur firar man egentligen? Äter blågul tårta? Det finns ju inget att ta på. Kolla på norrmännen, de kan fira på 17e maj. Champagne och tårta, det kan ju bli en svensk nationaldags grej. Och så Pommac för barnen så går inte den drycken i graven (kanske redan gjort det?).
Stefan och jag ska fira med att se Dreamgirls på dvd och äta något ännu odefinierat gott. Barnen får glass och chokladsås - pas mal.

P&K

Tuesday, June 05, 2007

Den stora nyheten här...

...är ju att Paris Hilton numera sitter i finkan! Klart hon ska! Och hon är väl ute lagom till midsommar så hon kan fortsätta där hon slutade...

Godmorgon!

Har skickat iväg barnen lite extra välkammade idag (fast jag strök inte kläderna, då kanske dagisfröknarna börjat undra om jag fått en allvarlig personlighetsförändring) - picture day är det idag! Förra klassfotot blev så dåligt att alla föräldrar klagade (nä inte jag, det är ett klassfoto...).

Efter att ha legat på stranden och levt sommarliv hela helgen kom regnet på förmiddagen igår. Ganska skönt faktiskt för det var grymt kvav luft. Jag hade tusen små städprojekt (rensa, rensa!, my middle name) och nu svämmar nästan förrådet över...fast jag fotar grejor och lägger ut på Craig's list (Canadas blocket). Dubbelvagn - såld!!! Nu ska jag ner och gräva fram cykelkärran (Malte är för stor) och fota och lägga ut. Kanske kan man sälja tre kartonger med svenska leksaker "scandinavian quality", haha. Busy, busy - perfekta små hemmafruprojekt! Well, sen ska jag leta upp min svenska kompis Kajsas guldsmedja för att äntligen ta in mina vigselringar. De ramlade igår av fingret när jag gjorde en något för yvig gest mitt i downtown. De rullade tio meter, åt olika håll såklart, och höll nästan på att åka ner i rännstenen...puh!

Annars har vi en lugn och fin 2-veckors-vecka framför oss innan vi kommer hem. Ska väl hinna med lite favoriter i repris innan vi åker hem (något favvo-resto-besök, kanske). Hög tid att beställa något härifrån för den som vill ;-)

Kram!

Saturday, June 02, 2007

Det var värsta hippiecrowden på stranden idag! Nästan omöjligt att få p-plats. Mängder av folk som spelade volleyboll, badade och grillade. Många surfade på sådana där träbrädor som man springer igång, jag tror det heter wakeboard. Vi kom inte dit förrän vid halvfem-tiden och då vällde det dit människor fortfarande. Det var rockkonsert-mängd på bilar och människor. Helt ljuvligt! Våra barn grävde i 2,5 h och vi åkte inte hem förrän 19. Kom på att vi ville ha vin, googlade på Liqour och hittade en öppen butik (jag vet, lite despo). Stef åkte dit och bunkrade 4 flaskor Robert Mondavi (den vingården var vi på under California-turen '96). Sen har vi suttit på balkongen och ätit Parmaskinka, sallad, urgod hummus från Urban Fare, oliver, parmesan och pärl-mozzarella och druckit upp vinet. Nu flyttar vi in då det är beckmörkt ute! Nästan lika bra att gå och lägga sig, fast vi får väl kolla in om det är någon Seinfeld-klassiker som börjar nu...
Gonatt!

En sommarlördag

Själv var man på tjejdate och bio igår! Drack Bellini's och åt lite starters först på Earl's och gick sen och såg premiären på den ganska roliga Knocked up (med hon den blonda i Grey's Anatomy). Åkte sen hem till en tjej som bodde i huset brevid och drack vin en stund. Vid 23.30 smög jag in mellan lakanen brevid en sovande make. Numera har vi ju inga barn i sängen längre, höll jag på att skriva...men i natt ropade Malte vid 2.45 och när jag gick in ville bägge två följa med till vår säng. Eftersom sommaren kommit till Vancan var det halv-svettigt i rummet när vi vaknade alla fyra i morse! Lördag. Å så skönt! Vi tänkte köra en klassiker med lunch på Milestone's (sen jag numera nått min MÅLVIKT kan jag välja vad jag vill....) och sen lite strand-äventyr i eftermiddag. Vad sägs? Mindre än tre veckor tills vi kommer hem ;-) Vi längtar!

Friday, June 01, 2007

Mera Florida!





1 Juni!






Idag vaknade vi kl 7.45! Efter lite mini-jetlag i några dagar (somna tidigt och vakna tidigt typ) så har vi tydligen hamnat rätt igen. Det blir ju dessbättre inte någon stress i vår familj för en sådan liten petitess som att försova sig. Vi har vanan inne ;-)
Kom på att det är juni idag! Årets bästa månad (jag fyller ju år!) med nypotatis och syrén och midsommar och ja...det blir ju inte bättre än så (fast det är ju inte riktigt sant för alla månader har ju sin charm, de flesta i alla fall...).

Florida var toppen! Det är lite som med Melodifestivalen - det är glittrigt och tacky - men man måste älska det ändå! På slutet kom vi dock på att en två-veckors bilsemester med två barn är....lång! Fast å andra sidan körde vi några hundra mil och bodde på sex olika hotell så vi hann ju med plenty och det var värt allt! Det är dock bara att inse att barnen helst av allt är i hotellpoolen alternativt på rummet HELA dagen och vill inte alls se sig omkring och vidga vyerna, ens puttelite, som deras föräldrar vill. De skiter fullständigt om stranden ligger i Miami eller inte. Även om man är på väg längs den vackra vägen ut till Key West, ser de en läcker lekplats, glömmer de snabbt utsikten om man säger så. Men ändå måste det berömmas, barnen är fantastiska på att åka långt i både bil och flyg! Och de är väldigt roliga att resa med! Och shit vad underbart vi har haft det.


En summering av tripen:

1. Malte kallas numera Bergman sedan han konstant regisserar alla i familjen och delar ut repliker. Så här kan det gå till. Malte säger: "jag orkar inte mer mat, mamma". Sen fortsätter han direkt: "mamma, säg: det gör inget, min son, du kan gå från bordet nu". Och det håller på i det oändliga!
2. Stränderna i Florida är fantastiska!
3. Key West var bäst!
4. Fast coolaste upplevelsen var Everglades. Vi trodde att det var ett skämt att det går krokodiler längs vägen genom nationalparken, men det gör det! Vi såg säkert 20 stycken på väg mellan Miami och Naples! Och att åka ut med airboat rakt ut i träskmarken och se krokodiler ligga i vassen, huuuur tufft som helst!
5. Barnen har en extrem mängd med leksaker från McDonald's, Wendys, BK.......de fick hela Shrek samlingen, need I say more? Stefan ska inte äta en hamburgare denna sidan jul.
6. Ursäkta oss, men vi skulle nästan kunna tänka oss att skippa Provence som pensioneringsplats till förmån för ett litet nätt mansion vid de venetianska kanalerna i Ft Lauderdale eller Miami! Med tillhörande båt och vita brallor såklart!
7. Disney world var great! Mimi ville flytta till Magic Kingdom! Vi spenderade 10 svettiga timmar där, men OJ va kul vi hade! Skeptikern Stefan cavade totalt när han kom innanför grinden och var nog den som hade kuligast till slut! Vi klarade oss från värsta köplusten (varför tycker man att ugns-musse-vantar verkar dööösnyggt när man är där? nej vi köpte inte), men herregud och stackars till alla föräldrar för jiiiz vad utbudet är MEGA.
8. Rainforest café i Downtown Disney var en höjdare. En restaurang gjord som en regnskog med apor hängande i taket, gorillor och elefanter på vakt vid borden. Var 20e minut kom ett åskväder med tillhörande regn som gjorde djuren levande och helt spattiga av glädje (och Malte var livrädd de första två oväderna, vid det tredje sa han "nu är jag inte rädd".
9. Hela dagen på Disney debatterade barnen vilt om karaktärerna de träffade var levande eller dödande.
10. Gudmor Cissis hus i Boca Raton letade vi vilt efter, men fick konstatera att det låg innan för en hög mur med vakt, så tyvärr fick vi inte se det.
11. Familjen Solfors i the sunshine state = en klar hit!

Nä nu ska jag städa lägenheten, tycker att det luktar gamla fågelfrö i hallen (uärk) och sen ut i det finfina vädret med Mimsan! Malte ska på utflykt till en vattenlekplats med dagis i em. Gissa om de hade sina musseöron på när de gick till dagis i onsdags!

Kraaaam!