Tuesday, October 31, 2006

Trick or Treat!

Mamma och jag promenerade upp pa stan efter att vi lamnat pa dagis. Satte oss pa Starbucks och vantade pa att affarerna skulle oppna...harligt! Gick sen en rejal tur pa Sears/Pacific Center/Holt Renfrew, sant tar tid ;-) Kopte sushi pa vagen hem. Lunchade lite hemma och akte sen ut till Point Grey for att titta pa Museum of Anthropology. Hade gratisbiljetter som gick ut idag!!! Hade sa manga kuponger att jag bjod tva bakom mig i kon - good karma for me! Mimi stensov nar vi kom fram sa mamma och jag agnade de forsta 20 minutrarna dar inne med att vaxelvis bara Mimi. Ganska tung liten klump! Vi beskadade alla totempalar och andra indianforemal. Samligen av dessa ska vara varldens storsta. Sag den beromda cedertra-skulpturen "Raven" (enligt en guide som vi lyssnade pa, museets hojdpunkt) och var sen ganska nojda. Akte till Kitsilano och handlade pa lite mat och fikade sen. Kopte brod och Mimi blev bjuden pa en kaka eftersom det var Halloween ;-) Efter att vi hamtat Malte pa dagis var nasta hallpunkt "Trick or treat"-ande i Yaletown. Alla barn samlades pa ett stalle och fick en karta och sen var det bara att folja den och ga in och ut ur affarerna i Yaletown och samla pa sig godis! Alla var utkladda -hur sota som helst. Vi satsade pa pirater i ar igen. Barnen larde sig snabbt vad man skulle saga och holl sen bara fram sina pasar for pafyllning....en ICA-pase med godis var fick de ihop!!!! Helt crazy men valdigt kul. Nasta ar ska jag ligga pa soffan hela formiddagen och ata massor av kolhydrater nagra veckor innan for att ladda, det kravs nog om man ska uppskatta detta jippo till fullo. Jag missade att skriva att vi bara gick halva rundan, de lite storre barnen behovde sopsackar for att bara hem allt. Perfekt for nu har vi lordagsgodis fram till pask! Val hemma slangde vi ner dem i badet och sen blev det kottbullar till middag. Nu kollar hjaltarna pa tv och ater lite av sitt godis. Trotta.
Gokvall!

Glomde...

...att halsa till Sverigest coolaste penisonar from imorgon! SEB far det lite tufft nu, fast det kan dom ha! Lyckosten Eva ska bara ha det superharligt!
Kram till dig fran Fia

Happy Halloween!

Vintertid suger so far. Ja. Barnen vaknar 5.30 och vi gar alla upp i en djupfryst lagenhet - valkommen vinter! Har genast satt pa varmen i lagenheten och nu luktar det brant i vardagsrummet (damm pa elementen...). Fast sen ringde vi Stefan vid 6-tiden (han var pa 13:e halet i osregn sa vi har det nog anda ratt bra har), och efter det blev vi alla pa valdigt bra humor saklart. Nu ar det i alla fall i DENNA veckan som han kommer hem, aven om det ar nagra dagar till!
Vi hade en toppen-dag igar. Mamma och jag lamnade barnen pa dagis i traningsklader och powerwalkade sen langs strandpromenaden upp till Stanley park, och en bit in ocksa. Solen sken och himlen var knallbla, men det var ocksa is pa vattenpolarna och riktigt kallt. Mossa och vantar hade varit skont, fast vi gick superfort och da var det ratt OK anda. Sen fixade vi oss i turbo-fart och gav oss ivag till Dr Sun Yat-Sen garden, en kinesisk tradgard mitt i China town. Valdigt vackert och lugnt. Tittade man upp fran alla perfekta rabatter, skulpturer, sjoar och stenlaggningar sag man hoghusen utanfor - kul kontrast! Nar vi anda var i China town, korde (fick byta p-plats tre ganger innan vi hittade en som redan var betald, vara smapengar var slut) vi till T&T, denna ljuvliga supermarket à la Asia. Den ar sa superlacker - och billig! Sen fick vi kora pa tva hjul till dagis for att plocka upp Mimi. Korde sen direkt till Grouse Mountain - "the peak of Vancouver". Ett litet berg pa 1100 m. Man aker kabinen upp, igar var den roda pa lagning sa vi fick aka en liten skraltig bla istallet...restaurangen var ocksa stangd, fast vi upptackte att det gick att fa mat i cafeét utanfor, sa det var lugnt. Gick sen for att beskada grizzlybjornarna. Det var verkligen superkallt da. Mimi grat! Det lag sno i dikena och is pa stigen! Sjalv hade jag 3/4-kvartsarm pa min troja och fros rejalt om den sista 1/4-en. I alla fall. Utsikten var fenomenal! Pa vag till bjornarnas boning stannade en kille oss och pekade upp mot berget, ca 300 m upp. Dar gick en VILD bjorn!!!!!!! Vi pratar inga staket! For dem som var med forra gangen vi var dar och kollade grizzlys, dvs BLT, sa inser man att om man inte ens ar kaxig MED staket, hur blir det da utan? Men bjornen lullade coolt runt pa berget och verkade inte savarst intresserad av oss. Grizzlysarna sag vi inte! Fast detta var ju hur coolt som helst. Kylan drog oss ner till dalstationen och dar kopte vi latte saklart! Akte till en mall pa vagen tillbaka och shoppade lite bestallningsvaror fran vissa ;-) Sen var det ju bara att aka tillbaka till dagis for att hamta barn nr 2. Pa eftermiddagen softade vi och at Leilas curry och sen spelade barnen sitt nya Anki&Pytte-spel som mormor haft med sig. Hur kul som helst. Upptackte att vintertiden tar ut sin ratt och bagge barnen somnade 19.20. Da ville aven mormor sova :-) Sjalv satt jag uppe och kollade Seinfeld och laste bok och drack gront te fran T&T.
Nu far vi rota fram utkladningskladerna, idag ar det Halloween och det galler att firas! Borjar redan pa dagis med andra ord. Sen ska man ju helst trick-or-treata hos grannarna eller pa stan. Hrm. Det far nog bli nasta ar (jag har last pa Aftonbladet att vi svenskar inte ar sa BIG pa Halloween, jag gillar mest godiset!).
Kram kram

Monday, October 30, 2006

Good morning!

Har har vi det skont som 17! Gardagen var kul med besok pa Science world och sen ett mysigt barnkalas! Kvallen avslutades med ett hett Desperate avsnitt....kan det bli battre (men jag maste erkanna att serien helt klart vinner pa att klamma av en massa avsnitt i rad pa boxen, det ar sa mycket intriger att man inte kommer ihag allt fran vecka till vecka...)? Vi fick en timme extra att sova ju, och vadret vaxlade fran gratt till stralande sol! Ljuvligt. Och sa lille Nicke-lilltroll som fyllde 32! Den festen hade man ju velat vara pa :-)Fast det ger ju lite perspektiv nar man inser att ens LILLEBROR ar 32! Ojojoj vad man sjalv ar gammal da.
Nu ar det dagis som galler for vissa och turistande for oss andra. Skickar med en liten kulis fran Pernilla.
Mandagskram fran Vancouver

You know you are from Vancouver when...
1. Your co-worker has 8 body piercings and none are visible.
2. You make over $250,000.00 a year and still can't afford a house.
3. You take the bus, and are shocked to hear two people
carrying on a conversation in English.
4. You know what these abbreviations mean: PNE, GVRD, VPD, RAV, YVR.
5. You're shocked when it snows in the winter.
6. You've just had California rolls for lunch.
7. You know more than 10 ways to order coffee.
8. You know how to pronounce 'Coquihalla'.
9. A really great parking space can move you to tears.
10. Your hairdresser is straight, your plumber is gay, and
your next door neighbour grows weed.
11. At 8:30 AM, the guy at Starbucks wearing the baseball cap and
glasses who looks like George Clooney, IS George Clooney.
12. You car insurance costs as much as your house payment.
13. The gym is packed at 3 PM -- on a work day.
14. You can tell the difference between Japanese, Thai, and Chinese
food.
15. You watch the weather from a Seattle TV station because
it's more accurate.
16. You pass an elementary school and the children are all
busy with their mobile phones while waiting for their personal rides home.
17. You're sure that you're the only one on the road with a REAL
driver's license.
18. You don't even listen when the forecast announces chances of
showers."
19. The more expensive the car, the worse the driver.
20. You can tell the difference between Starbucks, Second
Cup and Tim Horton's coffees.
21. You feel guilty when you throw paper, or aluminum cans, in the
garbage.
22. You're not surprised to see geese throughout the whole year.
23. You can't remember: is pot still illegal or not?
24. If there's a day of snowfall, you consider not going to
school or work.
25. You realize there are far more Rainbow flags in the city than
Canadian flags.
26. You can name 10 Starbucks locations in less than a minute.
27. You don't even blink at a same sex couple holding hands on the
street, but it shocks you when you meet a couple married for 40
years.

Saturday, October 28, 2006

3:e gangen gillt for mormor!

Joda, mormor Kristina kom fram till Vancouver annu en gang. Det gick latt som en platt. Fast det ar ju lite roligare att resa med sallskap, men vad gor man inte for att traffa gullegrisarna Malte & Mimi & Fia? Tja, da far man aka solo anda till Canada! An sa lange har vi lekt och busat och myst och haft allmant trevligt. Har hunnit med maple spice latte pa Starbucks, varit pa observations-kvart pa dagis, en mini-tur till Granville island, en svang pa shoppingmekkat Oakridge centre, firat Halloweeen pa svenska skolan, lunchat pa Milestone's (man far passa pa att dricka vin pa lunchen, for pa kvallarna har en viss mormor slocknat samtidigt som barnen...) och nu ar det "bara" lordag em. Det ar tempo som galler!!! Efter valdigt gratt och trist vader i torsdags em, har det nu hunnit spricka upp och bli riktigt fint. Solen tittar fram och man kan faktiskt ana bergen bakom stan. Vi planerar att ga ut en svang om en stund. Ska bara vila middag forst (no names). Barnen kollar pa dvd som vi lanat pa svenska skolan, Bamse och den flygande mattan.

Programmet for morgondagen ar redan spikat. Vi borjar dagen pa Science world och sen framat em blir det 2-arskalas hos Luka! Eventuellt hinner vi med att klamma in nagot daremellan...Vi aterkommer.

BOO fran Vancouver

Tuesday, October 24, 2006

Zero news

Tjolahopp!
Har ar det vardag och dagis och rutiner som galler...det enda som saknas ar pappa Stefan! Om en liten stund far vi fikagaster, men maste bara rapportera vad Malte lart sig idag. Han sa sahar: "Zero betyder ingenting, mamma! Nothing!"
Ja, imorgon ar allt som vanligt har och pa torsdag kommer antligen MORMOR! Superkul!
Bye bye

Sunday, October 22, 2006

Intensiv lordag!

Mimi kom in till Malte och mig klockan 7 och en minut senare ringer morfar Thomas! Sa hade den lordagen borjat :-)
Sen fick vi ganska brattom efter att aven ha pratat med mormor och pappa Stefan saklart! Skyndade till svenska skolan och kom fram precis nar den borjade. Akte direkt till IKEA som ligger nara for att ata lunch. Fem korvar till barnen och lax, kokt potatis och gronisar till mig. Vi kopte nagra riktigt bra grejor efter luchen och begav oss sen mot nasta mal for dagen: Toys r'us. Skulle kopa presenter till tva barnkalas! Barnen var vid detta laget lite sega...Mimi trodde typ att vi akt dit for att kopa hennes fodelsedagspresenter och foll handlost for ett rosa Barbie-piano med inbyggd mick! Fick ha det med oss i varuvagnen for en rejal testrunda, innan vi kunde valja ut bra presenter till Emma och Luka. Ja, sen akte vi och forsokte hitta bra parkering vid videobutiken, lamnade igen filmerna fran forra lordagen och sen insag jag att vi behovde brod till frukosten! Hittade basta parkeringen utanfor Choices och slog till. Mimi behovde kissa sa vi fick ga in genom personaldorrarna och leta oss fram till en toa (Malte och jag passade ocksa pa med Mimi som cover up). Nar vi kom in genom dorren hemma var klockan 16.25! Da hade vi lamnat hemmet strax fore 9 pa morgonen. Vadret var superfint sa vi bestamde oss for att ga till lekplatsen. Stannade anda till 18, hittade tva kompisar fran Nya Zeeland vars mamma jag brukade prata med mycket forra sommaren. Kul, har inte sett dem pa evigheter! Barnen lekte jattebra och hade hur kul som helst. Solen gick ner over lekplatsen, en san dar eftermiddagssol som gor alla manniskor snygga, himlen var knallbla och alla lov gula och roda - valdigt fint! Men, nar solen gick ner blev det genast kallt och vi gick hem och tappade upp ett bad. Nar vi val kommit in drev en dimma in pa 1 minut, sa tjock att man inte ens sag bron eller husen pa andra sidan vattnet. (Den kom och gick sen hela kvallen och nu pa morgonen ar den fortfarande kvar). Sen blev det mackor och yoggi och sen: popcorn i tv-soffan! Barnen var helt slut och somnade vid 8, efter att vi last tva nya bocker som vi lanat pa svenska skolan. Annars ar barnens favorit just nu Peter Pan-boken som de fatt av morfar Thomas som han hade nar han var liten. De sitter som forstenade nar man laser den! Sjalv gjorde jag thé och hamnade sedan framfor "The Bourne Identity" - den gick ju inte att sluta titta pa! Det finns inget battre an att sitta framfor tvn och det faktiskt borjar nagon film som man valdigt garna vill se. Fick sitta uppe anda till 23.30!
Nu ska vi ata frulle och sen ar det dax for Emmas 4-arskalas!
Tjingeling

Friday, October 20, 2006

Diwali!

Diwali, also called Deepavali (Hindi: Diwali or Deepavali, Marathi: Tamil: Kannada: Deepavali) is a major Hindu festival. Known as the "Festival of Lights," it symbolises the victory of good over evil, and lamps are lit as a sign of celebration and hope for mankind. The festival of Diwali or Deepawali (literal meaning: lines of lamps) is rooted in the mythological epic Ramayana, and is a celebration of the return of Lord Ram after killing Ravan the Demon during his exile for 14 years. The day of killing Ravan is celebrated as Dussehra (19 to 21 days before Diwali). Celebrations focus on lights and lamps, particularly traditional diyas (as illustrated). Fireworks are associated with the festival in many regions of India.
Diwali is celebrated for five consecutive days in the Hindu month of Ashwayuja. It usually occurs in October/November, and is one of the most popular and eagerly awaited festivals of India. Hindus, Jains and Sikhs alike regard it as a celebration of life and use the occasion to strengthen family and social relationships. For Jains it is one of the most important festivals, and beginning of the Jain year. Jains celebrate Diwali because Lord Mahaveera has gone to Moksha. It is also a significant festival for the Sikh faith.

Nu vet vi det!
:-)

Snyft!

Åååååå, vad det är trist att lämna av lille söte Stefan på flygplatsen. Lika förfärligt varje gång! Och ååååå vad jag just nu känner mig ensam. Fast snart börjar barnens och mitt fredagsmys och sen...ja, det är alltid första dagen som är värst! Idag när Stefan packat klart tog vi en tur till Yaletown och åt lunch. För en gångs skull gick vi på ett ställe som vi inte varit på så många gånger, kul! Ja, sen var det liksom dax att åka ut till flygplatsen. Bägge barnen hade somnat i bilen när vi väl kom dit, så vi bara droppade Stefan vid departures. Lagom till vi körde in i garaget vaknade bägge och grät för att pappa hade åkt. Det ville nästan jag också göra då! Fast nu har vi hunnit prata med både honom och mormor, så genast är alla lite gladare :-)
Igår var Malte på bio med dagis. De gick ända till Canada Place tur&retur säkert drygt en mil! Han var ganska trött igårkväll. Fast enligt fröken hade han varit en humörhöjare på promenaden, eftersom han gått och gapskrattat hela vägen. Hade såklart fått alla andra barn att skratta också...Bion var dock inte så kul om man får tro Malte. Handlade om en indisk pojke som fotvandrade över Indien och såg en massa fantastiska platser (enligt flyer han fick med sig hem). Men Malte tyckte den var läskig. Han var dock hur stolt som helst när han kom hem med sin lilla ljuslykta som han gjort i lera, för att fira dwali (nej jag kan inget om den högtiden, ska googla det snart).
Nä, nu ska jag sätta på lite kaffe!
Trevlig helg!

Monday, October 16, 2006

Malte igen

När vi var på dagisutflykten i fredags slutade Malte med en superkul kommentar. När vi skulle säga hej då till barnen och Ms Duncan ropar Malte: bye sweetie! (till Ms Duncan). Hon brukar antagligen säga så till barnen...men vi vuxna skrattade :-)

Sunday, October 15, 2006

Kräk-lördag & grå-söndag

Vaknade lördag morgon av att Stefan sover på soffan och att Seinfeld är på...verkar som vissa haft en vaken natt...jo, den lille Stefan har kräkts hela natten stackaren! Dessutom har han as-ont i ryggen! Fy 17 sicken kisskass start på helgen :-(

Barnen och jag åkte till svenska skolan, det är ju alltid en hit. Kom hem, Stefan sov fortfarande. Vi åt lunch och gick sen ut en sväng. Lekte lite på blåa lekplatsen, gick till Urban Fare och handlade lördagsgodis (extremt irriterande att varje enskild sort måste vara i egen påse märkt med en kod att slå in i kassan, många påsar blev det, med typ 3 bitar i varje - gör ett studiebesök i godismeccat Sverige, vetja). Sen gick vi och hyrde några dvd-filmer. Kan aldrig nöja mig med en film trots att jag vet att vi inte kommer att hinna se dem annars, nu slutade det med: Djungelboken, Björnbröder, The family stone, The sentinel och Brokeback mountain...fast vissa hade vi visst en hel vecka på oss att se! På kvällen kvicknade Stefan till något och då hade vi lite mys och åt faktiskt pasta med massor av olivolja och parmesan.

Imorse vaknade vi till ett extremt grått väder!!! Och så lite ösregn till det. Kan säga att inte en enda förändring har märkts i denna väderlek sedan 6 imorse när fröken Mimi slog upp sina blå. Tur för mig att jag läser ännu en höjdarbok att man redan vid 6-tutet är sugen på att läsa. Handlar om Stockholm i början av 1900-talet. Jag vill bara åka dit genast. Vissa platser låter sååå romantiska att jag bara dööör. Några exempel: Humlegården, Brunkebergstorg, Riddarfjärden, Narvavägen, Nybroviken, Djurgårdsbrunn, Norr Mälarstrand, Blasieholmskajen, Kungsholmstorg...Visst känner jag till vissa av dessa platser, men de låter ända ganska magiska tycker lilla jag.

Barnen och jag åkte en sväng till IKEA i em. Vi blev lite inspirerade när vi pratade med ombyggarfamiljen Ekelius på förmiddagen. Hade lite sofiasolfors-otur på turen. Körde först lite fel, men det rättade snabbt till sig med hjälp av karta och u-turn. Sen började bensinlampan lysa...fixat. Mimi somnade och vaknade lagom till vi kom fram till IKEAs knökfulla parkering...fick slåss om en juste parkering. Mimi illvrålade hela vägen in på IKEA, dels på grund av regn och för att hon tyckte att det var fel IKEA ( vi brukar åka till ett annat), där vagnarna var slut för att det var så många besökare....tur för oss att Stefan inte var med. Ja, sen lekte vi på barnavdelningen, köpte lite förvaringsboxar, värmeljus och andra IKEA-måsten innan vi drog oss mot den giganto-långa kassakön. Fika var sen ett krav från barnen. De beställde 1 korv och 2 mjukglassar. Precis när vi lyckats få ett bord, satt oss och barnen tagit två slick på glassarna säger Mimi att hon behöver kissa. Jag tänker i 2 sekunder och inser sen vad som måste ske. Jag går sen och slänger glassarna, överger vårt nyvunna bord och hastar med två barn och vagn och köpta prylar, samt en korv och en kaffe, mot toaletten. Tillbaka i cafeét efter ca 2 minuter. Låååång kö och inga bord. Ber barnen vänta vid ketchupbordet medan jag köar. Ser en familj lyfta från sitt bord, ropar på Mimi att springa dit och sätta sig, vilket hon gör. Malte står dock kvar och vaktar vår kundvagn med sitt liv. Jag ber, från min plats i kön, en snäll fellow mamma att hämta kundvagnen och Malte. Hon ropar tillbaka att han vägrar...jag ropar till Malte att det är OK...till slut sitter barnen vid bordet och jag köar vidare. Kommer tillbaka med två nya glassar, lagom för att höra att Malte ätit upp sin korv och vill ha en till och att nu vill även Mimi (normalt vegan) ha korv! Kön är nu ännu längre än förra gången jag ställde mig där, men jag börjar snällt om...snabbt äter Malte upp korv nr 2 och Mimi äter upp nästan hela innan hon tappar den på golvet - bägge tycker på fullt allvar: "ställ dig i kön igen, mamma"! Jag tackar gud för starka deodoranter!

Snart åker Steffo mot Sverige (snyft) för att spela saxofon! Kul för oss andra att vi får besök av mormor Kristina :-) Hon är ju en van vancouver-resenär (3 gången nu)...så det blir till att ta fram guideboken för att hitta nya ställen att upptäcka. Kul kul.
Kul grejor att se fram emot när Stefan kommer hem: hela familjen ska se Disney-on-ice! och Mimis 3-års kalas ska vara på "lokal" - the adventure zone på Kid's market på Granville island den 12/11. Stefan ville inte ha mer tårta och saft spilld på vita mattan och jag tror inte barnen klagar på detta upplägg heller. Det blir spännande!
Nä, nu ska vi se klart Family Stone innan det är dax för veckans avsnitt av Desperate Housewives!

Söndagskommentaren från Malte: "men pappa, du kan väl inte krama dina barn mitt när dem leker"!

Söndagskram!

Friday, October 13, 2006

Fredagen den 13:e

Ja, denna dagen har gatt i ett sadant rasande tempo att jag inte hunnit tanka pa att det rakade vara en otursdag! Skont. (Visste ni att det finns ett ord for att vara radd for fredagen den 13:e = Paraskaredekatriaphobia!) Barnen och jag fick nastan lite brattom idag, vi tog det sa lugnt forst och sen fick vi nastan springa till dagis! Skulle vara dar klockan 10. Idag var det dags for utflykt = pumpkin patch field trip! Jag var lika excited som barnen! Vi hade varsin ryggsack med diverse galonbyxor, kameror, extra fika mm. Fick springa nastan hela vagen till dagis med 40 stycken sugrorsdrickor, dvs en hel "platta" med drickor, till den gemensamma knytkalasfikan senare. Svettigt! Gissa om det var en sandar amerikansk gul skolbuss som motte oss...som ur en film! Akte till Richmond soder om stan for att titta pa djur, aka holass, dansa med pumpan och majskolven till countrymusik, traffa pumpa-prinsessan, ga ut i det gigantiska pumpafaltet och valja varsin jattepumpa...superkul! Knytkalaset sen var toppen. Det ar sa kul att vara pa andra sidan jorden just vid ett knytkalas. Folk tar sa konstiga grejor med sig! Dumplings och sushi och konstiga geggor och kakor som ser ut som....ja, man kanner sig som en alien nar man langtar efter en ostmacka...haha. Tuuuuur att vi hade smugglat ner egna drickor for vart bidrag gick at som smor! Sen dansade vi en lang stund, var pa hostacken och hoppade i hoet och kastade pa alla som var med och lekte. Sen var det buss raka vagen hem till fredagsmyset! Harligt! Nyss foreslog jag att vi skulle ga och lagga oss (har sovit vid fotandan av var sang tva natter i rad sedan var annars sa somn-palitiliga Mimi har borjat nattvandra aven hon), klockan var da 21.10 - men Stefan tyckte att det kandes lite mindre panschis om vi vantade till 22...bara 20 minuter kvar. Stefan verkar dock ha fastnat vid Arachnaphobia, denna lyyysande film. Godnatt!

OBS! Missade att Castells turné aven stannar till i Goteborg, den 25/10. Aterkommer om tid och plats! Be there or be square

Thursday, October 12, 2006

Castell collections höstturne 2006

Detta är höstens höjdpunkt för alla som gillar dunderbra jazz! På en ort nära dig:

23/10 Karlskrona, konserthuset 19.30
27/10 Landskrona, Pumphuset, Borstahusen 20.00
28/10 Simrishamn, Röken 19.30
30/10 Jönköping, Svarta Börsen
1/11 Helsingborg, Jazzklubben, Kullagatan 8, 20.00
2/11 Kristianstad, Konserthuset lilla salen 19.30
4/11 Karlshamn, Gourmet Grön 20.00

Missa inte detta fantastiska tillfälle!!!
Kram Fia

Tuesday, October 10, 2006

Langhelg!

I sondags var vi valdigt sloa efter den valdigt effektiva lordagen (ja, forutom att vi gjorde thanksgivningmiddag framat kvallen)...bestamde oss darfor att vi ville avsluta helgen storstilat med en toppendag. Mandagen blev en i vara ogon perfekt helgdag. Vi borjade med att slappa lite hemma, dricka kaffe och leka och annat helgigt. Nar vi kande att vi behovde action akte vi till Canadian tire och bunkrade toapapper, maskindiskmedel och glodlampor! Belonade oss med lunch hos Pippi (barnen anser att hamburgerkedjan Wendy's ansikte utat ar en kopia av Pippi Langstrump, vilket ar sant). Sen akte vi vidare till Toys r'Us. Barnen fick valja varsitt pussel och sen rekade vi lite fodelsedagspresenter till froken Mimi. Lite scary tanke; nar hon fyller 3 ar om en manad har hon bott halva sitt liv i Kanada! Akte sedan vidare till Vanier park och dagens egentliga utflyktsmal: Vancouver museum och Pacific Space Museum, bagge smart samlade i samma lokal. Forst kollade vi in Vancouvers historia; hur stan byggdes, hur det kommer sig att det finns sa manga asiater, om hippiekulturen, hur de byggde Lions gate bridge, hur det sag ut i ett vardagsrum pa 50-talet etc. Kul! Barnen satt och ritade teckningar medan vi kollade runt i alla montrar, perfekt combo. Sen gick vi vidare till nasta museum och det blev raka vagen upp till Planetariet! Det var verkligen lange sen jag besokte ett sadant och barnen tyckte det var valdigt spannande och laskigt nar de slackte ner! Larde oss en massa om planeterna och stjarnorna och annat spannande om rymden. Karlavagnen=the big dipper, for den som nu hade missat det....Ja, nar de 40 minuterna i planetariet var slut gick vi runt i museet en lang stund och laste om astronauter och rymden, kande pa meteoriter (?) etc. Forsokte locka med barnen att aka i en space simulator men fick blankt nej fran tva hall (trots att vi kollade upp att Mimi precis fixade langdgransen pa 3 feet, hon ar alltsa ca 90 cm lang). Stefan och jag var grymt besvikna. Hade sett fram emot ett aventyr liknande "Back to the future"-akturen pa Universal studios med Nicke och Tina i LA i januari 1996 - den minns man an! Nu fick vi noja oss med att ga ut i det underbara sensommarvadret! Ville inte alls aka hem trots att klockan var 16.30. Akte till Kitsilano beach och satte oss i solen och at glass och drack kaffe - livet pa sin topp! Utsikten dar ar fantastisk och igar var den extra fin med alla orange lov som ligger i det grona graset och solen som holl pa att ga ner. Vi lekte sedan lange och val pa en kul lekplats. Fast i skuggan var det ganska kallt och vi lockade hem barnen med lofte om varmt bad och frukost till kvallsmat! Nice! Sjalva ringde vi till tva sushistallen som var stangda...tills jag gav mig ut och fann att det nya stallet pa Pacific hade oppet - perfekt. Var tvungen att testa lite av varje nu nar vi handlade pa nytt plejs och pa sa satt har man lunch idag! Barnen ar nu pa dagis och Stefan pa jubbet. Han ar lide stressad av det faktum att om 1,5 veckor ska han aka till Sverige och spela musik. Jag ska lagga ut turnéplanen snarast, sa att ni alla kan ga pa konsert!!!!
Ciao

Saturday, October 07, 2006

Pottery Barn!

Pa en enda liten lordag har vi hunnit fixa ett helt nytt rum i var lagenhet (red light district ar ett minne blott)! Och jklar vad snabbt det gick! Och hela lagenheten kanns alldeles plotsligt helt krispig och ny. Det blev alltsa ett skrivbord med tva hurtsar (3 lador i varje) och en (ja, Linda, det blev bara en, fler fick inte plats) bokhylla. Satte dit korgstolen och voilà sa har vi ett fungerade kontor! Undrar nu bara vad jag ska jobba med? Ramade in Maltes konstverk ocksa, det tog bort lite av det vita intrycket pa rummet. Maste nog genast fixa lite mer details...lucky oss att det ar langhelg. Efter shoppingen och fixet akte jag och handlade mat. Tankte att det nog ar stangt imorgon nar det ar Thanksgivning. Jo, det var ju ungefar som att aka till ICA Maxi dagen fore julafton. My god vilken ko! Och pallar med cranberry-jelly, stuffing, giganto-kalkoner, sotpotatis, pumpapajer och annat thanksgivningnodvandigt. Sjalv nojde jag mig alltsa med kyckling, nagra potatisar, lite brysselkal...man ar nojd med det lilla liksom.
Nu har vi hunnit ata thaigryta (den som vi helt sonika valde bort for big pizza-order haromdagen med BLT) och snart ska barnen laggas. Sjalva ska vi krypa upp i soffan med lite Chardonnay.
Ciao

Good morning!

Knappt hade vara gaster hunnit resa forran vi upptackte att det faktiskt vankades lite mera semester. Denna helgen visade sig vara langhelg med Thanksgivning pa mandag! Alla canadensare tittar mycket markligt pa en om man berattar att man missat en san detalj. Ungefar som att fraga oss nagra dagar fore den 24e december fraga vad folk ska gora just den dagen. Forra aret fixade vi varsta kalkonmiddagen (haha) och umgicks med finnarna och norrmannen. Detta aret ar de alla bortresta over helgdagen och alla andra vi kanner har ju varsta slaktmiddagen att ga till. Det blir alltsa till att fira med familjen. Med tanke pa att den minsta kalkon jag lyckades hitta forra aret vagde 6 kg far vi nog ga over till kyckling. Fast de andra attiraljerna ska vi nog lyckas fixa. Kopte brunsas pa pase (forlat Nicke) nar jag och Linda igar var en svang pa IKEA. Vi var ju bara tvungna att nappa pa deras erbjudande med tre grytor och en stekpanna for $39! Jag kopte aven en ram sa att vi kan rama in Maltes masterverk "the shark" som han malat pa dagis. Ett rejalt litet verk som kraver en hel vagg, bara till att leta upp storsta ramen ur IKEAs sortiment.
Ja, annars har Malte lyckats spolat ner en san dar hona som man kan vrida upp och sen hackar sig fram genom livet, i ena toaletten. Den funkar nu inte alls. Toaletten alltsa. Honan ar gone.
Stefan sover fortfarande (8.10), he needs it, han tillbringade foregaende natt med att lasa sin fodelsedagspresent "Den doende dandyn" och att grubbla over jobbet. Sjalv var han nojd med natten, men insag sen att han skulle bli mycket mindre nojd med dagen vad det led....visade sig vara sant. Igarkvall gick jag ut pa en runda for att plocka upp var bestallda sushi, fast fick sedan svanga in pa Shoppers Drug Mart for att forsoka hitta nagot mot Mimis hosta. Hon ar valdigt nara forra vinterns krupp, och vi kande inte for att aka till akuten igen. Eller rattare sagt, vi ville garna forsoka lindra lite. Tjejen som jobbade i apoteket var i alla fall arlig, "hostmediciner hjalper inte", "men prova den har allergimedicinen - it knocks them out completetly"...nja, det kanns val sadar, man kan ju alltid ta en Alvedon. Barnen somnade 20 igar och vi la oss 21. Stefan ar alltsa nu ganska nara 12 timmar...sjalv lag jag och laste Stieg Larsson (vilken tuuuur att Stefan fyllt ar!), tyvarr ar boken sa tung att den inte direkt lampar sig for sanglasning.
Na, nu ska jag dricka the.
Puss och kram

Wednesday, October 04, 2006

Hej - och hej då!

Sorry, kära läsare, för den bristfälliga rapporteringen. Programmet har varit hårt.
Allt började en solig söndag med följande intelligenta konversation på ett jazzfik. Servitören undrar vänligt hur jag vill ha mina Egg Benedicts. "Meat or ham?", frågar han.
"Or ham", svarar jag.

Nåväl. Trots bristande språkkunskaper har vi lyckats ta oss helskinnade genom ett långt äventyr här. Såhär timmarna innan avfärd minns vi bäst den gudomliga vägen runt de gröna bergen upp mot Whistler, den coola linbanan upp till Grouse Mountain, den rakt igenom vidriga hängbron och gårdagens cykeltripp runt ett soligt Stanley Park. Men den allra bästa utsikten står nog ändå Solfors Hotel för så här på 26:e våningen. Nattrafiken här nedanför tröttnar man aldrig på. Ska bli fint att komma hem till redaktionen och stirra ut över ett gråslaskigt slakthusområde nu...
Värt att notera är också följande: på Grouse Mountain gick vi och 50 andra turister och letade efter grizzlybjörnarna. Men de syntes inte till. Då, kära läsare, spetsar Crocodile Dundee-brudarna Fia och Linda sina björnspanaröron in mot skogen. De hör en liten gren knäckas där inne bland granarna, så tyst att vi vanliga inte reagerar, men brudarna säger med viskande, spänd röst till varandra: "björnarna kommer..." Och JA! Ut promenerar två svinstora, söta, skräckinjagande pälsar och slår sig ner på nån meters avstånd. Succé, naturligtvis. Den förut så coola Fia svettas plötsligt ofösvarligt mycket, börjar prata om de alldeles för låga staketen, muttrar nåt om att hon inte vill dö - tills Mimi vänder sig om med en lugn stämma och stirrar sin kollapsande moder djupt i ögonen: Mamma, det är ingen fara, säger hon och klappar ödmjukt.
Jodå. Det märks tydligt vem som är ryggraden i familjen Solfors.
På kvällarna har vi samtalat (ibland mer hetsigt, ibland mindre) om livet och dess tillbehör. Även om Stefans ständiga DJ:ande på stereon störde en del. "Stefan, musiken stör konversationen", sa Fia".
"Konversationen stör musiken", svarade Stefan.
Det strävsamma paret Solfors har också levererat K-märkta uttryck såsom "satan vilket rävgift" (Fia om Stefans kaffe), "jag blir nedstämd" (Stefan förklarar hur han känner sig när han lyssnar på schlagers) och det kanske mest osannolika av de alla: "tvehågsen" (Stefan känner sig, eh, kluven?).

Malte och Tova har visat sig leva i nån slags ständig terrorbalans. Båda barnen är väldigt söta på bild. Tillsammans är de något helt annat. Som värst blev det kanske när de båda gick och tog en ekorre från varandra. Och det kanske inte vore så konstigt, om det inte vore för att den lilla söta korren de facto inte existerade! De bråkade helt sonika om en bit luft. Stefan, den rättrådige, löste krisen med att under tio minuters tid springa omkring i ett ruffigt parkeringshus och plocka luftekorrar till, i tur och ordning; Tova, Malte och Mimi. Och, avslutningsvis, Linda. Fall i fall.

Time to go nu. Kl 16.05 lyfter vi. Nu väntar en sista sipp på Starbucks och en prommis till stan. Tio dygn har rusat iväg.
Men tack vare oss kommer familjen här åtminstone att få outstanding service från pizzastället framöver. Tänk vad, hrm, 60 dollar i dricks kan göra...

Allt gott. Vi ses snart, Sverige.

Kram Björn, Linda o Tova