Tuesday, August 29, 2006

Lita pa oss!

Idag fick vi vara rostkort. Of course ska vi rosta. Vi har dock bara rostratt i riksdagsvalet, men det far val racka. Har redan tidigare fatt en massa information angaende valet, som nar konsulat och ambassader ar oppna etc. Endast ETT parti har dock bemodat sig med att skicka oss stackars utlandssvenskar lite information...gissa vilket: jo, moderaterna. Vi ska hursomhelst masa oss till konsulatet vilken dag som helst och fixa det hela. Vi gor var plikt saklart :-)
Ciao

Desperate Housewives here we come!

Joda. Prick klockan 10 stod barnen och jag utanfor Best Buy. Ville vara sakra pa att fa ett riktigt krispigt ex av Desperate Housewives sasong 2...! Kan meddela att vi aven kom over Friends sasong 9 (superrea), Dora the animal adventure och en hemlis till Stefan :-)
Pa vagen till bilen handlade vi lite toapapper, glodlampor och matt-emergency-skum-tvatt (det hade t ex behovts igar nar Mimi bajsade och torkade sig sjalv och sen satte sig pa vita heltackningsmattan (shit vad den har fatt utsta mycket) med halva gumpen full av bajs...blaaaa).
For den som vi kolla in var weekend-getaway, kolla www.abovethebeach.com - dar befinner vi oss hela helgen och firar 10 ar sen vi forlovade oss och ja, vad vi mer ska gora det far jag nog aterkomma till...Vid lunchtid pa fredag ar det vi som satter oss i bilen, ca 4-5 timmar bort ligger det, pa vagen mot Calgary.
Idag ska vi antligen leka hemma hos Amund. De har haft besok nagra veckor, men nu antligen aker de hem (hihi). Tills dess blir det nog innelek. Idag ar det mulet for forsta gangen sen vi kom hit, fast det ar fortfarande shorts och flipflopvader (jag fick precis en flashback till en bok jag hade nar jag var liten, dar man kladde sig for olika vader...ett vader var: gevar-vader! Hrm.) Pratade med Stina igar som hade premiar-burit stovlar, det drojer nog har. Fast jag langtar faktiskt ocksa till sisadar 15-20 grader och lite svalare luft.
Formiddagskram fran Van

Sunday, August 27, 2006

Darling weekend


Gissa om vi haft en skon helg! Startade i fredags kvall med goood sushi och la oss ganska tidigt (hann med nagra avsnitt Seinfeld forst). Igar morse gick vi upp tidigt och akte upp i bergen. Sea-to-Sky highway mellan Vancouver och Whistler ar sa extremt vacker (rostad till en av varldens tio vackraste bilvagar), men i lordags var det anda sadar ovanligt och magiskt fint. Isbla himmel utan ett enda moln, det dar fantastiska grona vattnet och sa de grona bergen med lite sno langst upp! Stefan var arg pa mig for att jag massor av ganger under bilfarden skrek till (han trodde typ att han var pa vag att kora over nagot levande) bara for att det var sa oebeskrivligt fint. I Whistler traffade Stefan nagon bygggubbe och barnen och jag lullade runt i byn. Jag drack min forsta Starbuckslatte sedan vi kom tillbaka! Inte illa att det hann ga tre veckor for denna premiar. Det var superhett, massor av folk och Stefan var inte riktigt frisk. Darfor at vi lunch, kopte lordagsgodis och akte sedan hemat framat eftermiddagen. En valdigt skon dag! Pa kvallen var vi bjudna till Sofia och John, men vi fick istallet ta en lugn hemmakvall med vatten och Alvedon for Stefan...
Idag hade vi sen bokat bord pa andra sidan vattnet, finaly skulle vi fa ga pa jazzbrunch! Tjohoo. Tog bilen, inte baten. Kom pa att vi aldrig kort bil till Granville island, och det ar minsann inte lika latt att ta sig dit som man kan tro. Ja, vi fick vart bord i skuggan med utsikt over stan och berg (var balkong kunde man se hur latt som helst, tvatten hangde ju ute). Buffen, tja, den kunde fa vilken manniska som helst att dregla. Typ, english muffins med pocherade agg och lax, sushi, agg, korvar, bacon, ceasar sallad, fem andra sallader, frukt, musslor, hashbrowns, pannkakor, Belgian waffles, och sen...TART/DESSERTBUFFE! Amen ursakta mig...Man fick svar beslutsangest hur man skulle lagga upp det hela for att inte bli matt for fort (helst aldrig). Barn at gratis och jag kan meddela att Malte at ca 8 skivor bacon....och hans mor plockade at sig pinsamt mycket sushi redan i forsta omgangen. Men annars skotte vi oss ganska bra. Mimi rakade sabba nagon liten girlang som dekorerade ett av traden pa uteserveringen, annars lungt. Bandet som spelade var val helt OK. Fast Castell Collection hade ju gjort omedelbar succe om de hade tagit over scen. Efter jazzen fick vi tyvarr svanga inom Safeway for att handla mat, upplagget blev Fia handlade och resten av familjen lekte i bilen (las barnen lekte i baksatet och Stefan spelade golf i mobilen hans nya sysselsattning som upptar MYCKET stor del av hans lediga tid...). Nu har vi lurat i Mimi KYCLKING (Chicken nuggets utan agg hittade jag idag!), hon trodde det var fiskpinnar...haha. Snart ska vi breaka nyheten for henne, skadegladje ar ju vad det ar.
Nu vantar en helt vanlig vecka. Endast en futtig vecka kvar tills dagisstart :-)
Sondagskram!

Friday, August 25, 2006

Mamma!

Min smabarnshjarna ar lite stord (naha?). Precis fore brandbilarna vackte mig tyckte jag att jag horde nagon ropa "mamma, mamma, mamma". Forstod efter ett tag att det var en kraka som kraxade...

Soluppgang over stan

Hade glomt hur manga ambulanser och brandbilar som standigt kor over bron har...Vacktes vid 6 och har legat och snurrat runt i sangen sen dess. Kandes ganska OK att smyga mig upp nu 6.45 - hela familjen sover gott - och se varldens vackraste soluppgang over stan. Kan njuta av nagra magiska minuter alldeles for mig sjalv. Ska koka lite the och agna mig at detta.
Igar blev det en tur till IKEA. Valde fel vag dit och da tog det cirka en timme. Valde ratt vag hem och da gick det pa en dryg kvart! Alltid lar man sig nagot! Vi handlade mest mat (inga kraftor an!) och lite annat smagrejs. Stefan gick hem tidigare for han ar fortfarande lite sjuk. Medan han lang-sov pa eftermiddagen hade vi hunnit stada lite hemma, vara hos Miia och Luka och leka lite samt ata kvallsmat. Idag ska han ocksa vila ut hemma (undrar om det ar mojligt i var lilla kaosfamilj?) sa att han orkar med vart fredagsmys, och imorgon ska vi sen dra till Whistler en svang. Pas mal (inte illa alltsa).
Trevlig helg gullungar :-)
Kram

Wednesday, August 23, 2006

Onsdag kvall

Idag var barnen och jag ute tidigt. Akte och kopte brod och kilovis med gronsaker. Var tvungen att gora en ratatouille i storsta grytan. Supergott! Har likt varsta detektiven hittat ett samband. Om Mimi sover pa dagen, kommer hon in till oss pa natten. Om hon inte sover pa dagen, sover hon hela natten i egen sang. Test klart, det stammer.
Stefan ar ute med PEAK, barnen och jag home alone. Jag hade planerat att kora slut pa barnen pa lekplatsen i em sa att de skulle somna tidigt. Hade med massor av leksaker, dukade upp fika i grongraset...tva sekunder senare har Mimi kissat i byxorna och vi maste ga hem och byta! Men blev istallet hembjuden till Miia pa fika och sa loste sig min em i alla fall. Nu har vi badat och atit kvallsmat och kollat pa barnprogram. Mimi somnade visst framfor tv nar jag dukade av.
Har stracklast ett antal bocker nu, sa jag tar en bokfri helg eller nat. Ska fokusera pa tv-mediet istallet. Desperate Housewives sasong 2 slapps pa dvd pa tisdag. Sen far vi kora marathon med 4 avsnitt om dagen fram till sondag....da sasong 3 drar igang! Shit det blir svettigt, men det SKA ga. Sen ar vi ju ifatt! Lovely.
Imorgon blir det IKEA, ska kopa kraftor. En kraftskiva pa ett ar ar ju pa tok for lite...
Kram!

Sunday, August 20, 2006

Sondag i Vancouver


Gardagskvallen var jattetrevlig. Vi akte till vara vanner Jenny och Andrew med barn och fick massa god mat och gott vin och ol och besk och whiskey...Stefan var lite trott i morse faktiskt! Sjalv var jag nojd som korde. Tyvarr har Mimi fortsatt sin ovana att komma in till oss pa natten, sa numera ar det ganska trangt i sangen framat tidig morgon. Jag flyttar oftast ut pa soffan da. Speciellt om jag har nagon spannande bok som fangslar mig aven om klockan bara visar 5.37 (som just nu Stieg Larsson!). Idag borjade vi med lite smaslappande och begav oss sen ut i sommarvadret. Akte baten till Granville island med siktet installt pa jazzbrunch (vi brukar hora den fran var balkong varje sondag, men har sen lange langtat dit live). Joda, det var minsann superlackert, VARLDENS storsta och SMARRIGASTE buffe, bra band och - 45 minuters vantetid pa bord! Attans. Nasta sondag har vi bokat! Kan inte smalta den buffen i forsta taget. Vi fick ga vidare och hittade ett annat stalle som vi ocksa velat prova lange. Da var vi rejalt hungriga och hallde i oss ol medan vi vantade pa mat. Honey lager. Ja, sen var vi med barnen pa vattenlekplatsen en lang stund, gick och klippte dem pa den urgulliga salongen for barn. Man far sitta i karusellstol, titta pa film och fa klubba nar det ar klart(snalla frisoren kom ihag mormor och morfar och undrade hur de madde, de var namligen med sist det begav sig). Barnen var valdigt duktiga och blev valdigt sota i sina mer valfriserade looks. Efter frisorbesoket hade vi varit ute i typ fem timmar, och det kandes som det var dags att dra sig hemat. Tog baten tillbaka och gissa vem som ocksa var med? ELVIS COSTELLO! Vi tyckte faktiskt att det var ganska coolt och sa starstruck har jag inte blivit sen jag stod och handlade i samma kiosk som Roger Moore i Gstaad 1990. Jaja.
Maste ocksa slappa en ododlig kommentar fran Malte. Haromdagen nar jag tvattade barnens har sager Malte: For javelen, mamma, SLUTA! (han tyckte att jag tog schampo i ogonen pa honom). Hoppsan!
Snart borjar en ny vecka och vi firar sommaren med lite vitt.
Kram
PS. Bilden visar Mimi som kissar pa vattenlandet, tagen pa bar garning!

Saturday, August 19, 2006

Smalands-Malte

Hej hopp!
En slo lordagformiddag agnar vi oss at. Dricker kaffe och kollar pa golf och leker med barnen.
I eftermiddag ska vi ivag och grilla hos kompisar - harligt! Blev sa glada av en mail-inbjudan och insag att vi faktiskt har lite kompisar har ocksa. Dagarna har ar hur skona som helst vi njuter av vardagslivet och lugnet. Kom pa att jag verkligen har glomt att beratta att Malte fortfarande pratar sin nypakomna smalands-blekingska som fastnade den sista veckan i Ahus. Antar att det ar stor-kusinerna samt Inez och Alice Castell som paverkat. Han fixar hela dialekten perfekt och vi foraldrar ar helt hapna. Han later verkligen som Emil i Lonneberga! En tjej med sin fikon-skanska och nu detta...fast det loser sig nog finfint sa snart vi flyttar tillbaka till Vellinge igen :-)
Lordagskram fran Vancouver

Thursday, August 17, 2006

Mulen formiddag

Sov pa soffan i natt. Mimi som alltid brukar sova hela natten i egen sang kom smygande vid 2-tiden. Somnade pa min kudde och sparkade mig hela tiden bort fran min egen plats...Malte lag ju redan pa andra sidan och det var lite halvtrangt. Jag smet alltsa. Tog Maltes tacke och la mig pa soffan. Det ar faktiskt spannande att sova dar, med alla lampor som lyser over stan. Vardagen har sa sakta kommit over oss. Vi tar det lugnt och njuter av att slippa stressa. Annu ar det nastan tre veckor till dagis borjar. Och Malte vagrar an sa lange att prata engelska. Men det loser sig nog. Ska bli valdigt spannande att se vad Mimi tycker om dagis. Idag ska vi nog ringa kompis Emma och se om hon vill leka lite. Det ar faktiskt inte lika varmt som forra sommaren. Det ar tom helt OK att vara inne aven mitt pa dagen. Igar tog vi oss en svang med bilen. Fyllde pa forraden av schampo, balsam, duschtval, konserver, diskmedel, skoljmedel, toalettpapper, tandborstar mm. Vi tog verkligen slut pa allt innan vi akte till Sverige. Barnen overtalade mig att handla lunch pa McDonalds. Jag tjatade mig dock till att vi skulle ata den hemma, for i de kvarteren vi befann oss hanger det en massa lost folk och uteliggare finns i varje horn. Dessa gar hela tiden in pa MCD for att fa mer kaffe och skramla till en burgare. Polisen var dar tva ganger medan vi stod i ko. Alltsa kandes det som en battre losning att ata hemma. Barnen sager bara: titta, dar ligger han och sover! nar de ser en uteliggare. An sa lange har de inte fattat vidden av det.
Idag hoppas vi pa att Stefan ska komma hem tidigt. Maste ata nagot annat an sushi ikvall...
Ciao

Monday, August 14, 2006

Lekplatsen t&r

Efter en slapp sondag ar det nu mandag (brukar bli det) och Stefan har masat sig till jubbet. Hela familjen har fatt min forkylning, sjalv har jag ingen kvar. Malte sov 7-7 i natt, han hade lite att ta igen. Barnen och jag borjade lite segt idag, men nu har vi varit en svang pa lekplatserna, handlat mineralvatten pa Urban Fare, traffat normannen pa strandpromenaden, atit lunch, last IKEA-katalogen (riktigt lyxig reklam i brevladan idag!). Nu sover Mimi i vagnen och Malte vilar pa golvet (OBS, han ville sjalv, jag har forsokt locka med bade sangen och soffan). Allt ar sig likt i Vancouver med andra ord. Lugnt och skont.
tjingeling

Sunday, August 13, 2006

Hemma i Vancouver!

Lika bra att beratta lite om var hemresa. Normalt brukar det inte vara sa hemskt mycket att saga. Nu finns allt att saga. Fem minuter innan vi skulle ga pa planet i Kopenhamn kom ett meddelande: detta ar kaptenen som talar, den kapten som skulle kort er till London. Jag sager skulle, for det blir inget med det - bla bla bla. Bara att vanda om och soka svar pa fragan hur vi skulle ta oss hem. Vi borjade var forsta ko pa resan, men inte den sista visade det sig. Vi fick standby biljetter pa New York-karran (SAS tantens uttryck, definitivt inte mitt, ar inte sa cool nar det galler flygplan) som gick pa eftermiddagen, klockan var da 9 pa morgonen. Vi spenderade dagen med att ata treratters, barnen sov, vi lekte, jag forsokte taxfreeshoppa (efter en massa snygga sminkgrejor akt ner i korgen, sprit mm och 20 minuters ko fick jag beskedet att om jag skulle till New york fick de inte salja till mig, "men jag ska inte dit, jag ska hem, jag ska bara mellanlanda...forsokte jag"). Efter kaos och megako vid gaten till NY fick vi till slut reda pa att vi kom med planet. Nar vi stod dar i kon brevid dem som skulle till SEATTLE insag vi ju att man borde lagt nasan i blot och foreslagit att vi kunde akt dit istallet, men men. Nu skulle vi alltsa aka flygplan i 8,5 h, for att komma halvvags hem, det kandes ju sadar! Dessutom visste vi redan att vi missat vara connecting fligts vidare hemat....Nar vi landade i New York blev sen kreditkortet stulet nar man var tvungen att betala for att fa bagagevagnar, kulkul att checka ut vart bagage - det ar inte gjort for att slapa pa nagra langre strackor. Vi fick nu slapa pa det pa ett tag som tog oss till gratisbussarna till Hilton Newark. Dar kunde vi sen lagga oss och sova. Kom fram 23,30 och satte klockan pa 3,30! Slet upp barnen, slapa vaskorna till bussen. Mottes av kaos pa flygplatsen och insag att det skulle bli MYCKET svart att hinna med vart plan! Fick betala massa overvikts-sura-pengar och nej, vi hann inte med planet! Fast forst utloste mitt nya fina armband eller nagot annat pa min kropp larmet vid sakerhetskontrollen. Ett larm som tjot nagot javulskt och fick alla att halla for oronen och tro pa terrorister av nagot slag. Lite senare blev jag igenkand av en tjej som sa: I'm surprised they didn't lock you up! Me too sa Stefan. Hygglo. Nar vi missat planet som skulle tagit oss till Minneapolis och sen vidare till Van fick vi reda pa att vi kunde aka till Detroit istallet och sen pa nagot satt ta oss hem via Seattle. Sure. Vi akte med. Detroit var en fin flygplats tyckte vi. At EXTREMT mycket taco-bell mat klockan 10,30 pa morgonen. Tjatade oss sen pa ett tidigare plan till Seattle och den snalla personalen bokade oss aven vidare till Vancouver. Kandes nastan som hemma. Detroit-Seattle tog 4,5 timme och att landa i Seattle kandes faktiskt toppen. Saaa nara hemma. Nu ar det bara ett flygplan till sa Stefan till Malte. Malte: YES! Barnen var sjukt gulliga och snalla hela resan. Somnade nar de satte sig i planen, kollade snallt pa film eller at. Inte alls sura over att vi behovt checka in deras ryggsackar med alla leksaker. Man skulle nastan kunna ha dem i en monter pa museum som de perfekta barnen....just da. Nu ar de mer normala igen :-)
I Seattle forsokte vi aterigen tjata oss till att komma med ett tidigare plan. Det gick INTE. Ingen vet var era vaskor ar namligen, sa den elaka flygtanten. Naha. Fattades bara det tyckte vi. Tyvarr hade vi ju chekat in allt handbagage och da kom vi pa att dar lag aven var hemnyckel. Fab. Vi fick snallt vanta och passade pa att ata mat. Flog sen propellerplan med ljuvlig utsikt over Seattle och aven Vancouver. Resten sag vi inte mycket av, eftersom hela familjen sov som stockar den lilla halvtimme som flighten tog. Gissa om hela vart bagage stod fint upplagt pa tva vagnar, allt var dar! Bara att ta taxi HEM! Mimi hade somnat redan i Seattle och gick absolut inte att vacka vid varken flygresa, taxiresa eller hemkomst. Bara att lagga i sangen. Vi andra duschade och gick sen och la oss vi med. Mimi vaknade saklart vid 22. Fast sov sen igen till 3 nar hon ville ga upp for gott. Alla jatteglada att vara hemma igen. Barnen leker och leker och vi har redan atit sushi, druckit vin och kollat utsikt. Vancouver ar toppen!
Vi saknar redan alla goa sota manniskor hemma :-)
Kram kram fran oss