Wednesday, March 28, 2007

Lite ledsen mamma!

Well, nu har regnet slutat och solen tittar fram typ hela tiden. Då är stan så grymt vacker och alla är glada och...våren är här! Ljuvligt. Jag har minsann slutat med strumpor och kör solbrillor på.

Igår åkte barnen och jag till allergidoktorn för att testa Mimi. Hon var supertuff och sträckte fram armen som han genast prickade och skrev en massa på. Sen stick i varje prick men inte en tår från tuffa Mimsan! Dessvärre visade det sig att hon fortfarande är mycket allergisk mot ägg, testet gav ordentligt utslag. Hon var t.o.m allergisk mot gulan, vilket är lite ovanligt. Så inga muffins eller tårtor här inte :-( Måste erkänna att man såklart hade hoppats, även om man inte ska göra det alltför mycket. Tur i oturen testade hon negativt för jordnöt, vilket är en mycket värre allergi att ha enligt farbror doktorn. Så, nu väntar blodprov på sjukhuset och om det också går bra ska hon testäta M&M's hos doktorn snart...skönt. Hoppas alltså nu lite på det.

Malte har kommit med på tenniskurs! Tjohoo, de ringde nyss! Efter enträget detektivarbete har jag lyckats fixa in ett av barnen på EN attraktiv aktivitet, kryss i taket. Det är ju helt otroligt vad alla är omsigochkringsig när det gäller sina kottar och deras fritidssysselsättningar. Man blir helt apstressad! Fast nej, vi känner oss lugna med det. Det är väl roligare att börja på något när man själv i alla fall kan uttala vad aktiviteten heter!?

Har helt TOKFASTNAT i spicy tuna sashimi, ojojoj vilken dundersuccé! Vi är helt golvade och vill äta detta 3ggr/dag. På fredag är det dags igen! Hyrfilmen blev till kompriomissen allan, dvs vi tog bägges förstahandsval. Alla glada&nöjda. Efter 18 år har man i alla fall lärt sig att den bästa kompromissen är när alla vinner ;-) win-win funkar alltid. Och livet blir sååå mycket lättare. Men man måste sitta uppe lite längre och kolla på tv bara.

Solong

Sunday, March 25, 2007

Regnrekord!

Måste tjata lite till om regnet. Hörde på radion igår att det nu räknas dagar för ett eventuellt rekordförsök...21 av 24 regndagar i mars. Känns ju lite hopplöst, men rekord är ju alltid en morot. Sen hade vi norrmännen här i gårkväll och de berättade att man räknar på rekord även hemma i Bergen. Efter 80 dagar hade Linda tappat räkningen och intresset. Alltså kan man slå fast att det i alla fall är bättre att befinna sig i Vancan än i västra Norge. Alltid något! MEN, idag skiner faktiskt solen och himlen är blågrå. Det blir garanterat ett besök utomhus idag! Jippi.

Sen är det dagis och jobb och vardagsliv som gäller hela veckan lång. Tror att vi alla är lite halv-sugna på det faktiskt. Stefan har varit i kontakt med A-dam som utlovat fler Örnen-avsnitt, lugnet har därmed lagt sig lite på Beach Crescent. Det är sann kärlek mellan expats, det. Ikväll blir det hyrfilm: Stefan vill se Casino Royale för 4e gången medan jag röstar på the Holiday.

IMORGON är vi sedan bjudna av svenske konsuln (Stefan är en VIP-person här i Vancouver som får kuvert med guldemblem i brevlådan lite då&då, själv jobbar jag på en förskjutning av "Stefan Solfors med gäst" till "Stefan och Sofia Solfors" - men än har det inte slagit igenom) till en mottagning för att fira 50-årsjubileét av Rom-fördraget. Så det blir till att mingla på Vancouver museum imorgon kväll, med representanter från de andra EU-länderna. Måste nog googla lite om Rom-fördraget först så att man är lite påläst om man skulle hamna i en diskussion med tyske konsuln eller nåt. Fia: Hrm, kol&stålunionen, hur tyckte du att den gick? Nä, jag måste helt enkelt bara prata med Stefan eller välja ämnen i min comfort zone. Kunde det mesta om EU och dess bildande när vi pluggade franska på B-nivån och lusläste franska konstitutionen, men det känns som århundraden sen. Minst. Den busiga delen av herr och fru Solfors vill dock helst gå på tuff resto och äta god mat och dricka vin och busa när vi ändå har barnvakt, men vad gör man inte för att främja samarbetet mellan de europeiska länderna? Haha.

Ha en skön vecka gullegrisar ;-)

Wednesday, March 21, 2007

March 21st!

Alla som känner sin Seinfeld vet att det är något speciellt med dagens datum: first day of spring!!! Man minns såklart när George försöker skjuta upp bröllopet med Susan till just denna dag...allt för att få ordning på sin giftas-ångest. Tv-historia.

Mimi's krupp har blivit sämre och sämre vilket idag ledde till läkarbesök. Stackare! Men hon är en tuff kaka som fixar det mesta. Hos doktorn fick vi utskrivet en spännande lösning att dricka som förhoppningsvis ska vidgra luftrör och förhindra fler anfall. Hoppas! Lilltjejen valde också nya Tylenol (Alvedons amerikanska kusin) med smak av vattenmelon och bubbelgum. Hennes kompis Harrison älskar dem och det bådar ju gott för en som just nu vägrar moderns favorit stolpiller. Fick åka till 3 apotek innan vi fann ett som lyckades blanda ihop Mimi's recept! Kändes som vi spenderade halva dagen i bilen, letandes apotek med tillhörande parkering. Inte för att vi hade en miljon andra spännande grejor att göra och regnet öste ner, men ändå.

Igår gjorde jag en fantastisk hemmafruupptäckt! Lyssna noga. Mr Clean Magic Eraser! En fantastisk combo av suddgummi och Scotch-Brite. Alla småbarnsföräldrars dröm kan jag meddela. Våra något sargade caffe-latte-färgade väggar som fått utså det mesta i sabotageväg (barnvagnar, flygande bilar/dockor/mat/kräk, dockvagnar, dammsugare, mm mm) blev som nymålade efter att jag totalt gått bananas med Magic Eraser! Det var faktiskt sann magi som utspelade sig. Det fina med dem är att de kan användas på allt mellan himmel&jord såsom väggar, badrum, kakel, gympaskor, lister, bilen....ALLT! Jag som annars gillar att handla big pack var ultrabesviken när jag insåg att jag endast köpt ett tvåpack. Det behövdes en hel armé av Magic Erasers för att fixa hela huset sparkling. De försvinner nämligen i tomma intet efter ett rejält antal gnuggningar.

Dagens mellanmål. Malte: sex mackor med salami! Mimi: 3 jordgubbar och en isglass.

Glad vår!

Monday, March 19, 2007

Örnen!

Well. Det blev ingen soja-latte till barnens kompis mamma idag. Istället blev det en ny krupp-attack igårkväll med efterföljande vaknatt. Lägg till det att Stefan har haft diarré som kulminerade med en-gång-i-timmen-toabesök hela natten (letade lite flott upp Immodium ur reseapoteket imorse så nu är det stopp), Malte kissade i sängen och en jävulsk massa helikoptrar som cirkulerade utanför vår balkong (lät det som) i natt....Annars mår vi alla strålande ;-)
Helgen var toppen! Förutom ett EVIGT regnande (prognosen i hissen visar på mera nederbörd, tjohoo). l lördags åkte vi till Granville island och testade reston Bridge's. På väg dit fällde Malte en klassiker. Jag letade efter hans gummistövlar och frågade vänligt om han kunde hjälpa till att leta. "Nej det kan jag inte, tror du jag är dum i huvudet eller?" blev det not så vänliga svaret tillbaka. Vi ser det illgula huset från lägenheten och har i snart 2 år undrat hur det vore att äta på detta ställe. Tog alltså tag i det nu. God mat bjöds (nja) det på där, Malte klippte en hel pizza till hela familjens förvåning! Stefan klippte två glas Pinot Gris och ett berg av skaldjur. Ingen förvåning alls. Tja, sen gick vi till Kid's market och barnen lekte lite i labyrinten. Hade hur kul som helst sen bland spelautomaterna. Vi lyckades fejka alla maskiner för barnen utan att lägga i en enda peng. Bara en sån sak. Sen blev det lördagsgodis och hemfärd, fortfarande heavy rain.
Våra kvällar har den senaste tiden ägnats åt en nyupptäckt diamant: danska serien Örnen. För att snacka om expressservice och hyggliga kompisar (Stjärnorna Hjelmstedts, say no more!) så kom den i ett paket i posten häromdagen. Vi är ju inte sena på en dvd-serie och har naturligtvis konsumerat dessa avsnitt i rasande takt. Är lite oroliga för fortsättningen, har nu bara två avsnitt kvar. Mycket oroliga för hur vi ska detoxas från denna drog om nu vår drugdealer visar sig bara vara en teaser?
Well, annars har min ursnälle man ägnat timmar åt att fixa ny blandning av musik i min rosa Ipod mini (only for girls, enligt Borat)! OMG, vilken great musiksmak han har alltså! Visst fick man lite Dylan, mändger med Springsteen, James Taylor, Ulf Lundell, jazz och en massa annat givet. Men också en massa bra överraskningar som gör att jag småler lite då&då på gymet eller på mina promisar. Trots att han närmar sig 37 har han stenkoll på det senaste & bästa. Itunes är helt klart en fullvärdig drog för vissa.

Solong/F

PS. Angående magsjukan som rått bland den manliga delen av familjen har Malte myntat följande: "när bajset är som ett vattenfall, då är det kissbajs".

Thursday, March 15, 2007

Spring Break!

Nu måste hemmafru-mamman plocka fram alla kreativa krafter som ligger där och pyr under ytan. Dags att fixa 1,5 vecka av seriöst roligt och innehållsrikt dagislov för de små bratsen. Spring break börjar idag och dagis öppnar inte förrän den 26e mars igen (jag gissar att jag vid det laget kommer att vara ganska glad och nöjd att livet går back to normal igen). Men, det ska väl inte vara en omöjlighet? Har redan fixat en hel rad med playdates och annat smarrigt på schemat. En av playdate-mammorna bad mig åka förbi Starbucks före och köpa en "tall soy tazo chai latte" till henne (shit vad man lär sig mycket dagligen, men soyamjölk är ju både laktos-och kolesterolfritt och allmänt nyttigt).
Tja, annars är väl livet ganska mycket som vanligt här i krokarna. Det var faktiskt underbart väder igår! Men det verkar ju som om våren är på G lite varstans. Jag fick ljuvliga vårvibbar när jag gick i solen och lyssnade på Castell collection "Spring is here", värsta bästa tajmingen att den dök upp i min Ipod. Faktum är att jag lite studsar fram i livet nu sen jag lyckats bli av med 15 otroligt oönskade kilon! Shit vad livet är skönt! Jag måste säga att himlen känns lite blåare, barnen snällare och framtiden lite allmänt ljusare för min del. Kaffet är oändligt mycket godare, trots att jag numera bara har ytterst lite mjölk i (har dock kommit på att om man skummar mjölken länge och väl blir det mer och mer....). Har kastat alla gamla byxor och annat trashigt i min garderob. Fortfarande är det dock mottot "om jag tappar några kilon, låt dem ligga" som gäller för mig. Men snart är jag klar och jag längtar sjukt nog efter att få en riktig socker&fett-chock, i alla fall EN gång, haha.....nästan så att man borde sätta sig på första bästa plan till Amsterdam och gå till stora torget och det lilla pannkaksplejset (Sven vet allt!) och beställa in två maxi-pannkakor - en i pizzastyle och en i dessertvarianten med jordgubbar, SMÖR, grädde och glass (detta HAR tyvärr hänt i mitt liv anno sept 2003, fast man måste nog ha varit med för att tro på det, paltkoma blev det ödesdigra resultatet, vaknade upp några timmar senare och undrade vad som hänt liksom).
Nope, nu ska jag dammsuga, om en liten stund kommer Amund och Hugo och härjar runt resten av dagen. Barnen har inte träffat dessa sina favvokompisar på länge så det blir urkul.
Solong

Monday, March 12, 2007

Måndag hela veckan!

Det känns som vi var fast i måndag hela veckan HELA förra veckan. Lite allmänt trist sådär och så lite regn på det! Herregud vad det regnade. Hela tiden. Ösregn! Men idag tittade Vancouver fram i solsken och hela livet vände lite grand. Urskönt! Varmt och skönt och soligt. Bättre kan det knappast bli. Mimi och jag har lekt en lång stund på blåa i em. I vårjackor och med fika i ryggsäcken.
Malte leker med Julian, Stefan hämtar hem honom snart. Idag lyckades jag flörta till mig att slippa betala böter för att returnera sena filmer till dvd-butiken. Hyrde Borat i rena glädjen, fick ju helt plötsligt pengar "över"! Tv'n i hissen lovar mer sol imorgon - häääälit. Själva har vi sommartid nu sen i söndags! Det är tre veckor tidigare än förra året och orsakade lite förvirring bland alla stackare. Hur man kommer ihåg vad man gör med klockan? "Spring is forward, fall is back" lyder ramsan.
Ha en skön vecka!
Kram

Friday, March 09, 2007

Brevlådan full!

I förrgår anlände fyra tjocka kuvert från Sverige! Massor av svenska tidningar som min från-ovan-snälla mamma skickat mig. Varje kuvert var frankerat med 80 kronor!!! (Måste genast göra en mental notis om att vara lika snäll mot mina "barn" när de börjar närma sig 36-årsåldern....). Så gissa om vi frossat i svenskt skvaller och alla nya trender de senaste dagarna. Så kul! Behövdes för att piffa upp livet här. Ösregnet fortsätter. På hisstv'n (en klar hit, man känner sig som att man bor i en skyskrapa i New York eller något annat hippt) såg väderleksrapporten ut såhär: mån-fre 8° och REGN. Depressing. Tur att man har en gullig familj att spendera tiden med och världens, nej, universums snyggaste och coolaste man. Det är ju som om man vunnit på lotto.
Nu väntar lunch med barnen (Malte går ju kort dag på dagis idag, hans favvodag!), sen ska vi åka och handla lite mat och skynda oss hem för att leka INNE. Ikväll blir det popcorn och sushi och hela köret, det är ju för bövelen fredag!!!
Nej, barnen kom inte med på den åtråvärda simskolan. Men jag tror att jag har "halva inne" sen jag pratat länge och väl med en kvinna i personalen där. Det är "very tricky" att komma med, gissa om det triggar mig ännu mer? Nu får jag försöka klura ut någon annan spännande aktivitet åt Malte. Mimi går ju på gympa och lite rättvisa måste det väl ändå vara. Jobbar på det.
Trevlig helg!

Thursday, March 08, 2007

Å så lite regn.....

Mycket spännande idag! Stefan kommer hem från Whistler! Och så när vi skulle gå till dagis upptäckte vi: de har monterat dit en TV i hissen! Superspännande tyckte barnen! Det ösregnade så jag ska bara byta till nya träningsbyxor innan jag "hit the gym". Sen blir det organisering av vårt källarförråd och annat spännande. Tänker inte sätta foten utanför dörren förrän vädret blir bättre....i så fall kanske det blir en kopp kaffe någonstans.
bye

Tuesday, March 06, 2007

15° varmt = vår!!!

Vaknade tidigt imorse och fick iväg mailet till simskolan prick 7.02! Nu får vi hoppas att småttingarna får två åtråvärdaplatser på denna simskola....Aquaventures! Kostar ungefär lika mycket som ett terminskort på Friskis&Svettis för en vuxen, så it better be good.
Stefan var ute och joggade imorse och stack sedan till Whistler för några dagars arbete. Skidorna och två deckare hängde också med, han är optimist om det mesta min man. Ja, när Steffo åkt tog jag mig en promis i det LJUVLIGA VÅRVÄDRET!! Helt sjukt varmt, inte bara i solen. Mjuk varm vårvärme. Lovely. Satt ute i solen och läste min Peter Robinson i 1,5 h. Igår när jag satt inne på Starbucks och läste (med Chet Baker i högtalarna) påminde Stefan mig att ALDRIG ringa honom när jag läser bok och dricker kaffe på Starbucks. Jag får bara ringa om jag gör tråkiga hemmafrugrejor som handla mat, städa eller värre. Ska försöka hålla det löftet.
Nope, nu ska jag snart rusa till dagis för hämtning nr 1. Sen blir det lek med Hugo i eftermiddag.
Solong

Sunday, March 04, 2007

En dag på stranden

Idag åkte vi på utflykt till stranden. Gårdagens aktiviteter var härliga på sitt vis, men saknade den lilla ingrediensen syre som man ibland kan tyckas få lite för lite av under vintern. Alltså drog vi idag UT. Det var ca 10 grader och vår i luften. Fast några regnstänk fick vi nog också på oss vill jag minnas. Barnen grävde i sanden, letade strandfynd och balanserade på alla trädstockar som ligger på stranden. Stefan den optimisten hade med sig sin deckare, men den kunde han fetglömma på familjeutflykten tyckte vi andra. Vi åt varmkorv i termos och massa skurna grönisar och äpplebitar och sen var det dags för kaffe. I vilka muggar kan man undra, speceillt som man glömt att ta med det. Fast jag fick springa upp till caféet och förhandla lite med dem och vips var det fixat.
Nu leker Malte med Julian och vi andra leker här himma. Stefan ska göra sin höjdare-lasagne till kvällsmat och sen blir det bad och tidig nattning för de små. Imorgon är det ju måndag. Själv måste jag göra noggranna förberedelser inför registreringen på simskolan på tisdag....det är en hel vetenskap att få med de stackars småttingarna på simskolan nivå Starfish, men detektiv-mamman är on the case. Måste ringa måndag för att ställa frågor om vilka time slots som finns lediga och sen ringa PRICK klockan 07.00 på tisdag för att registera mig. Måste äta mycket kolhydrater ikväll.
Ciao

Friday, March 02, 2007

Malte le gourmand

Till kvällsmat åt Malte idag: 7 köttbullar, 3 wienerkorvar samt ett berg med makaroner. Till det minimoröttter, gurka och till dessert äpplebitar. Nu sitter de och mular in popcorn medan de kollar på Nicke Nyfiken. Han sover dessutom långa nätter! Allt verkar väl tyda på att han på allvar håller på att växa sig riktigt stor?!

Vi andra i familjen försöker vara lite mer sparsamma med matintaget, ikväll blir det faktiskt inte sushi, utan räksallad!
Nu är ju veckans IDOL slut, så då lär det bli dvd-tajm senare. Sen en låååång skön helg framför oss. Imorgon ska vi faktiskt ha gäster, det är värsta höjdpunkten för oss här. Det var det iofs hemma också, fast där hände det mycket oftare och mer del av "vardagen". Här är det lite annorlunda. Ska testa en Tina-pasta och göra en äpplepaj med vaniljsås. Våra gäster lär gå hem tidigt eftersom deras lille baby Jack bara är någon vecka gammal. Mysigt ändå! Barnen ser mycket fram emot att leka med Harrison, som förhoppningsvis ska börja på deras dagis i höst.
Solong!

Thursday, March 01, 2007

Helt otroligt!

I American Idol som just gick av stapeln framförde alla ett gemensamt nummer: Jeremiah the bullfrog!!!!!! Fatta vilken big coincidence (felstavning känns det som men orkar inte kolla). Helt övernaturligt. För en vecka sen visste vi inte vem det var och nu dyker den upp lite var som helst.
Gonatt

Nu kommer ljuset!

Varenda vår är det likadant. Man blir så glad när det blir ljusare ute på kvällar och mornar! Livet kommer tillbaka. Man upphörs verkligen inte att förvånas. Märkligt eftersom det är likadant varje år. Nu är det ljust kl 7 när vi vaknar och håller sig ljust till en bit efter 18! Lovely. Och vill man kan man få massor av nice solsken på dagarna, det börjar bli vår! Idag var det dock en märklig dag vädermässigt: det såg frostigt ut på marken och vår Molson-termometer visade minusgrader. Sen kom snöflingor lagom till vi skulle gå till dagis....Fast när jag hade slafsat runt i pyjamas halva förmiddagen och var redo för att gå ut, då var det solsken, blå himmel och underbart väder! Illkallt, men krispigt. Jag gick en tur i det fina vädret, solljus är den bästa investeringen som finns för kroppen ju. Satte mig sen på Starbucks och läste ut min deckare. Bara att hugga in på nästa finfina svenska pocket (mamma&pappa hade med sig 10 stycken så där finns att ta av!). Mimi och jag har sen varit på gympa. Jag är en något irriterad mamma där, då min kära dotter inte vill följa frökens instruktion, utan hellre improviserar hejdlöst och uppfinner egna övningar med bollar, rep mm. Hrm.
Maken och jag har fallit handlöst för ännu en säsong av American Idol! Det är ju värsta cliffhangern, som är omöjlig att motstå! Vi blandar upp med lånade Wallander-filmer och lite annat smått och gott. Nya dvd-serien att sätta tänderna i är "Six feet under". I combo med allt detta tv-tittande har vi också helt sonika börjat ta igen de 5 år av bio-celibat som vi nu genomlevt. Det innebär att vi bara denna veckan såg två urbra filmer med Oscars-glans: The Departed och Little miss sunshine! Åååååå den sista är så asbra och otroligt kul och tänkvärd. The Departed utspelar sig i Boston och blev ju årets bästa film på Oscarsgalan - need I say more?
I måndags var Malte med dagis på lunchkonsert på Symphony hall. Stefan hängde med på konserten, som var barnanpassad och dirigenten berättade om de olika instrumenten och kompositörerna. Allt som oftast hör man nu Malte nynna "Bananlåten" (humoristisk dirigent): Banananaaaaa banananaaaa (Beethovens 5:a)! Haha. Han har också börjat ösa ur sig små pekpinnar till oss andra av sorten: "man pratar bara en i taget", "man tuggar upp innan man tar mer mat" & "man måste städa upp en lek innan man börjar på en ny" (han lever inte riktigt upp till alla sina högt ställda mål riktigt än kan jag meddela).
Nope, nu väntar soffmys med maken. Barnen ska kolla på "Lilla spöket Laban" och sen blir det nog läggdags....
Bye bye