Wednesday, September 27, 2006

Vi har guests!

Herregud, vi har sa mycket att gora att jag inte hinner uppdatera. Det ar ju som vanligt hur kul som helst med gaster. Barnen alskar att leka med Tova bagge tva :-) Perfekt for oss vuxna som gillar vuxenlek mera. Vi umgas och myser och har det huuur bra som helst. Exakt hur bra tankte jag att de sjalva far beratta om, speciellt med tanke pa att det for en gangs skull kan bli lite hojd i sprakbehandlingen och inte mitt vanliga missbruk.
Tills dess maste jag ju bara beratta att vi saklart firade 36-aringen med besked! Borjade dagen med paket (4!), sang och blabarsbagels (rakmackorna blir inte de samma nar det inte finns svenska rakor). Sen stack Stefan ivag och jobbade med betoning pa lite och vi tre andra drog till lekplatsen (studiedag pa dagis). Stefan kom hem lagom till lunch och vi akte till Kitsilano och at pa Sophie's cosmic café, ett galet och svarbeskrivet stalle. Trangt mellan de klassiska amerikanska diner-basen med rod skinnkladsel, vaggarna tackta av prylar och tavlor...ballt, men det basta av allt var att de hade toppengod mat! Pa kvallen kom sen lite blandade kompisar och vi bestallde pizza (Domino's), jag hade gjort apple-smulpaj och vaniljsas pa pulver fran Sverige. En supertrevlig dag helt enkelt!
Kan meddela att vadret ar extremt fint och idag ar det dags for en bergstur!
Tjingeling fran Storfamiljen Solfors: Linda, Bjorn, Tova, Fia, Stefan, Malte och Mimi

Thursday, September 21, 2006

Busy life!

Mimi vaknade kl 5 imorse. Hon kom och la sig hos mig. Jag la mig da ytterst, tills jag till slut kasade ner. Gick runt och la mig sked med Stefan, ytterst pa andra sidan. Efter ett tag gav Stefan upp (han lag som kottet i en burgare mellan Malte och mig) och gick och la sig i Maltes sang. Sen vaknar jag med ett ryck kl 8! En helt vanlig morgon i familjen Solfors liv. Fast da blir det i alla fall fart pa oss!!! Aven om jag mitt i allt var tvungen att kolla mail och chatta med min sota kollega i Malme.
Ojojooj. Nu har jag minsann mycket att gora. Tur att jag har oceaner av tid (enligt boken "Tio tankar om tid" som jag standigt aterkommer till ar ju tid det enda vi verkligen har, men ibland kanns det ju inte sa)! Imorse hann jag forst prata med min svager i telefon, trana, springa upp till stan och gora arenden, hemligt, hemligt, och sen smaspringa till dagis for att hamta Mimi. Nu fortsatter det hoga tempot med tusen sma extremt viktiga grejor...

En liten lista over allt som ska handa den narmaste tiden:

*Stoooorhandla, tuuur att detta ar landet for bigpacks (vi ska ju fa gaster till helgen)!
*Stoooorstada hotellet (aven om vara gaster inte ar Tellus mest pedantiska, ar det ju trevligt om de inte utvecklar dammallergi under sin canada-semester).
*Sjunga for Stefan innan han hunnit vakna imorgon (omojligt).
*Fira Stefan med pizza, ol och friends imorgon!
*Aka till svenska skolan lordag morgon.
*Hamta gasterna vid flygplatsen lordag em.
*Inte glomma att dagis ar stangt imorgon.
*Baka applekaka till gasterna imorgon.
*Bara upp madrasser till the guests....

Gotta go!
Kram

Tuesday, September 19, 2006

3 dagar kvar!

Livet flyter pa! Hemmafrulivet ar minsann en hojdare. Efter en veckas regn och minsann en viss kanning av host, kom solen och den bla himlen tillbaka idag. Jag passar pa att trana och gora tusen sma saker hemma. Haromdagen strok jag alla barnens klader och rensade ur garderoberna. Mimi har faktiskt blivit lite for stor for klader i size 74...Naturligtvis hade jag tvn pa i sann hemmafruanda. Var tvungen att spetsa oronen da Oprah gick igenom lite av livets viktigheter. Var faktiskt aven tvungen att a-n-t-e-c-k-n-a lite av vad som sades (vilka tillsatser som man inte vill ska finnas i mat). Hrm. Nar jag berattade det for Helena nar vi pratade idag, horde hon genast allvarliga varningsklockor vid detta beteende och radde mig att snabbt skriva in mig pa universitetet eller nagot annat meningsfullt. Haha.

Sma vancouver-guldkorn som solklart forgyller vardagen:
1. Korde forbi "drive-through-bank" haromdagen!
2. Blev omkord av en bil som var stripad for en cateringfirma med affarstiderna "8ish til 5ish"
3. Det lilla fiket Tartine som jag gar forbi varje dag till dagis - urgoda soppor, mackor, muffins..."wrappade" i fiiiiint svartvit-rutigt papper.
4. Inte manga meter till narmaste Starbucks!
5. Solnedgangen i Stilla havet som inte gar att trottna pa nagonsin (alls aldrig som Malte sager).

Kramar en masse

PS. Gissa om vi raknar dagarna tills Linda/Bjorn/Tova landar pa lordag!!!!!!!!

Sunday, September 17, 2006

Valsondag!

Faktiskt ar vi nog ganska nojda av att vakna nar det nastan ar over...aven om det ar spannande med val kanns det som att det racker att vara med pa upploppet! Igarkvall nar vi satt och drack gin&tonic och klockan borjade bli tidig morgon i Sverige, satt vi och pratade lite huruvida Reinfeldt hade atit frulle eller om Persson tagit pa sig sin giganto-kostym annu. Hur mycket man an vill ha regimskifte i Sverige ar det nog bara att inse att vi ar domda till socialdemokratiskt styre til the bitter end. Fast fyra ars ombyte kan ju alltid pigga upp :-)
Igar var det terminspremiar for svenska skolan. Barnen vaknade supertidigt och ville genast aka till froken Kee...da var klockan typ knappt halv sju. Men de vet vad de vill de har barnen, och kanner pa sig vad som ar kul, for jisses vad de alskar svenska skolan! Det ar som barnkalas med samma barn - varje lordagsmorgon! Sen akte vi hemat till en lite dagen-efter trott pappa. Akte hela familjen till Stanley park och lag pa en filt i solen. Hade lite torftig fika med oss (guldfiskkex, bananer och vatten), barnen lekte och alla njot. I parken var det en liten festival "Earth dance". Har aldrig sett sa manga hippies pa ett och samma stalle. De dansade till livemusik - for freden - med DEN inlevelsen. Det blev lite newyork-kansla att vara i en park med nagra galna hippies i vild dans, sol, hostlov som foll och lite lagom lordagsstamning sadar. Magiskt. En kille hade dreadlocks ner till rumpan, bautastora solglasogon, inget pa overkroppen mer an ett stort halsband med peacetecken och ljusbla supervida byxor sydda i gosedjurstyg! Vi som normalt tycker att vi i alla fall ar lite halv-coola fick snabbt inse att i det sallskapet ar vi kristdemokratiskt aptrista och korrekt stereotypa. Maste man namna att haschroken lag som ett perfekt cumulusmoln precis over dansgolvet?
Nu ska vi ut!
Ciao

Thursday, September 14, 2006

Skon torsdag!

Varfor fattar inte barn att det ar for tidigt att ga upp klockan 6 pa morgonen? Nar de sjalva ar sa trotta att de inte orkar leka ens? Bara sitter som zombier och tittar pa tv...medan foraldrarna ligger i sina sangar och forsoker pressa ut lite mer av natten. Hela familjen var alltsa uppe illtidigt idag. Stefan badade vid 7! Idag ar det faktiskt lite hostlikt ute. Det blev gympaskor och jacka for forsta gangen pa barnen. Innan har det varit sandaler och kortarmat...Malte gillar inte att ha med jackan till dagis, da maste man ju hanga upp den pa galgen och knappa blixtlaset - oj, vad jobbigt!
Barnen trivs superbra pa dagis nu! Malte alskar sina eftermiddagar och har hur kul som helst. Dock ar de bagge valdigt spaka pa eftermiddagarna. Igar somnade Mimi visst 5.30 medan jag lagade mat och de kollade pa barnprogram...hrm. Malte var helt svettig nar han kom hem fran dagis efter att ha jagat Ms Duncan runt lekplatsen i tva timmar pa em :-)
Sjalv maste jag erkanna att mitt nya lyxliv hitills kanns sjukt lyxigt - och det har bara gatt en vecka! Jag avvekar sma projekt hemmavid, samt gar promenader, tranar och har det allmant toppenskont. Langtar tills jag far hamta barnen pa dagis - bara en san sak! Haromdagen var jag forst pa gymet, powerwalkade sen upp till stan. Var tvungen att kopa en liten lunchbag till Malte...han kan ju for farao inte vara det enda barnet pa dagis som inte har en kylvaska med tufft motiv pa till sin lunch! Stackars utlanningen som inte vet hur man gor typ...det vill man ju helst undvika. Nu fick han en med Diego (Doras kusin, haha) och blev stortnojd! Nar jag var pa stan gick jag in pa Peak och lurade med mig Stefan till Starbucks - varsta lyxen!
Na, nu ska jag ga en snabbrunda runt Yaletown innan det ar dags att hamta hem froken Mimi.
I love my life!
Kram

Sunday, September 10, 2006

Sommarsondag!

Shit vilken skon sondag vi har haft :-)
Sov jattelange! Det behovdes efter den utmattande lordagen med 2 x uppkorning! Sen bakade vi supergoda kanelbullar alla fyra. Hade fatt gast pa svenska bageriet nar jag var dar och fikade haromdagen, jisses vilken skilland det blir mot torrjast. Bullarna blev dubbelt sa stora och dubbelt sa goda. Nagot fel ar det pa torrjasten (las mig). Nar bullarna var fardiga at vi lunch, barnen at korvspett, Stefan agguleomelett och jag aggviteomelett - alla glada. Sen akte (harligt att aka lagligt) vi till stranden med fikakorg och en jvla massa strandprylar...Stefan och jag laste varsin bok medan barnen lekte. Fikade pa de gooooda bullarna, drack kaffe och jos och njot! Barnen och jag gick en jattelang runda ut pa sandbankarna, det ar verkligen haftigt. Fast otroligt labbigt att ga pa havsbotten. Botten kanns ju som vat cement. Och alla sma hal som pluppar upp pa botten och later...vad ar det liksom? Vill inte veta! Vi stannade sa lange darute att vi faktiskt fick vara med om nar tidvattnet kom tillbaka. Otroligt coolt att se botten fyllas. Barnen fick mer och mer vatten att bada i. Mimi ar en galen badare! Malte nagot mer forsiktig men de ar ostoppbara nar de val kommer igang! Helt coola foton blev det med barn i havet och berg, enorma skepp och city i bakgrunden. Val hemma tvattade Stefan och Mimi bilen nere i vart garage. Malte och jag badade! Nu sover redan guldklimparna och Stefan och jag ska ta oss an dvdn: Jerry Seinfeld - comedian. Hittade den nar jag var och kopte Desperate Housewives for nagra veckor sen! Kan kanske vara nagot....
Ciao fran Van

Saturday, September 09, 2006

Legal drivers

Tjenis.
Borjade dagen nagot bakis och valdigt nervos. Stefan och jag hade bokat uppkorningstid till i morse. Fick tva aterbudstider i forrgar! Jag ville bara lagga mig under tacket och somna om. Framfor allt ville jag INTE kora runt stan i lordagstrafik i 45 minuter med en person brevid mig som bara letar fel och bara vanta pa att gora nagot major misstag. For att gora en lang historia kort: vi fick bagge samma korlarare och klarade oss bagge!!!!! Sa numera kor vi lagligt i Canada. Kanns extremt skont kan jag meddela. En stor sten som foll...om en vecka kommer vara BC korkort hem i brevladan. Elakt nog var man tvungen att ange bade lang och vikt (I had to lie) - som kommer att sta pa kortet. Bauta-taskigt!
Annars kan jag knappt vanta tills jag far slanga fram mitt nya korkort pa banken eller elsewhere.
Tjingeling :-)

Friday, September 08, 2006

Malte - dagiskungen!

Idag har Malte gatt pa dagis anda till 15.30! Han tyckte det var superkul att ata med de stora barnen, leka lite extra och ga pa upptacksfard till stranden och bygga sandslott. Var jatteledsen nar jag hamtade Mimi, men sen gick allt jattebra! Han ar superduktig och vi ar jattestolta over att han fixade det sa bra. Bara att halla ut, det lar val bli lite tarar i nasta vecka ocksa innan han vant sig...hall tummarna!
Nu byggs det lego for glatta livet, barnen bestaller och Stefan bygger. Snart vantar popcorn! Och Okanagan-vin pa balkongen! Det ar fortfarande ljuvligt sommarvader, sol och bla himmel. Har dock hort rykten om samre vader imorgon...sa det ar bara att passa pa med balkonglivet. Eventuellt blir det en fet barbeque till balkongen ocksa, vill ju inte vara samre an grannarna och har passar det ju perfekt nar man kan grilla aret runt.
Ska genast ga och kolla om vinet ar valkylt....
Gokvall

Lyxlivet

Hej hopp!

Sitter framfor datorn i en tom lagenhet! Alldeles overkligt. Bagge barnen ar pa dagis. Ofattbart att vi har sa stora barn, inga blojor, inga nappflaskor...
Mimi alskar dagis och har inte fallt en enda tar sen hon borjade. Pa morgonen nar man sager att vi ska till dagis gar hon direkt och tar pa sig skorna, aven om klockan bara ar halv sju. Malte maste man fortfarande locka lite, aven om han gillar det nar han val ar dar. Eftersom Mimi inskolas, hamtar jag henne tidigare varje dag. Malte blir da jatteledsen nar han ska stanna kvar lite till. Man vet ju att det gar over, men tycker ju anda synd om honom saklart. Idag ska han forhoppningsvis ga pa eftermiddagen. Ar helt overtygad om att han gillar det nar han val testar. Hall tummarna :-)
Ikvall ar det fredagsmys, popcorn...men nej, inte sushi - raksallad! Ska gora en lyxvariant, bade snygg och urgod - basta combon.

Puss och kram

Monday, September 04, 2006

Varldens basta helg!





Tillbaka i Van igen. Sicken underbar helg vi har haft! Allt flot pa sa bra, massor av upplevelser...Resan dit tog 5 h, vard varenda sekund tack vare alla fantastiska naturupplevelser. Det blev manga foton genom bilrutan! Ungefar halvvags slog vadret om fran knallbla himmel och sol till disigt, mulet och en mycket marklig kvallssol. Det borjade dessutom lukta valdigt konstigt. Till slut insag vi: vi ar nara en skogsbrand! Malte blev for forsta gangen illamaende i bilen, pga lukten forstod vi. Oroliga-honsmamman undrade om vi var pa vag mitt in i branden, om hela bilen och familjen skulle ga upp i lagor liksom...ska vi vanda? Men vi korde pa och narmare Okanagan-dalen, dvs resans mal blev det sol och bla himmel igen, valdigt skont.(fick reda pa senare att den harjat hela sommaren i Washington state i USA, man later det brinna...sista morgonen nar vi skulle ga in i bilen sag vi att det var massa aska pa bilen, hua!). Vart resmal ar valkant har och "alla" sager att det liknar Toscana och ar sa OTROLIGT fint. Sjalv var jag lite skeptisk. Alla nordamerikaner ar lite val oversvallande ibland. Well, I was wrong. Okanagan-dalen ser ut som Provence, medelhavslanderna, vad ni vill. Det ar extremt vackert!!! Vi bara gapade, sa fantastiskt lackert.

Fredag: Kom fram till var lilla by Penticton kl 5. Stannade direkt vid en liqor store for att handla champagne till vart firande. Sen vidare till vart lilla B&B. Det lag med fantastisk utsikt over sjon och bergen och stan. Blev mottagna av agarnas overforfriskade tradgardsmastare...hihi. Nar vi kom in i vart rum, som vi ju sett pa internet (det ar svart att boka pa internet, men det var helt OK, bara lite fult pa utsidan pga ombyggnad), sag vi bara EN ganska liten dubbelsang. Hrm. Tankte att en vuxen fick sova pa den halvlabbiga skinnsoffan. Men, efter att ha undersokt rummet ytterligare och kollat skumt pa ett misstankt stort skap ett tag, oppnade vi skapet och fallde ut sang nr 2. Perfekt! Akte direkt ner pa stan och gick pa resto (Earl's, en kedja som finns i hela BC). Var hungriga och lite sega efter resan, sa det skulle bli mat och sen hem och mysa pa balkongen. Passade hela familjen bra...barnen visade inte direkt sina mest valuppfostrade manners, men det var helt OK. Det ar val det mest forbluffande med var lilla trip: landskapet ser ut som Provence/Toscana och ar sa vackert att man blir stum, men byarna ser ut som vilkte "small-town-america" som helst. Dvs Main street med Burger King, Starbucks, Wendys, Dairy Queen, McDonalds, Taco Bell, Subway...inga fancy restauranger i sikte! Inga snygga hus! Fast, det ar ju sa det ar har. Vill man se snygga gamla hus far man vara i Europa, sa ar det bara.
I alla fall, vi akte hem och drack vin pa balkongen och njot av utsikten. Vid 11 tiden pa kvallen kom agarna hem och bjod pa ett glas vin en trappa upp pa deras balkong. Att bo pa B&B innebar ju ett visst krav pa socialisering med andra medresenarer...men vi gjorde vart jobb och satt och pratade med agarna en stund.

Lordag: Hade bokat frulle till 8.30. Hela familjen hoppade i jacuzzin efter att vi vaknat. Barnen tyckte det var superkul och vi med :-) Vi bubblade jarnet och sen upp till frukosten. Det var dukat valdigt mysigt pa balkongen. Tva andra gaster fran Illinois var ocksa med. Forst fick vi kaffe och jattegod yoggi i tva skikt med musli och farsk frukt. Sen...broccolipudding (!?), rotpytt, massa mer farsk frukt...Inte varldens mest vanliga frukost, men valdigt originellt. Satte oss sen i bilen och akte soderut mot Osoyoos, precis pa gransen till USA. Jag skriver det for sista gangen...men det var sa extremt vackert langs vagen. Vingardar, fruktodlingar och fruktstand kantade vagen. Man verkar odla alla mojliga frukter men storst ar applen, persikor (dessa ar famous i hela BC i alla fall), korsbar...vi stannade och handlade saklart, ett maste. Framme stannade vi pa forsta vingarden for resan: NK'MIP (enda indianagda vingarden, uttalas Inkameep. Provade gott vin, shoppade lite saklart. Gick sen nagra hundra meter till ett indianmuseum, saval ute som inne. Kollade in indianprylar, lyssnade pa hur man uttalar ord pa Okanagan-mal, testade indiantrummor mm. Ute fick man ga in i indianernas talt, kolla pa skallerormar och lasa om indianernas liv. Vi gick ocksa ivag pa en liten trekking-stig, den gick mycket langre an de typ 500 meter som var familj gick. Vi at lunch pa ett valdigt kant hamburgerstalle och akte sen tillbaka norrut. Stannade pa en vingard till, Jackson-Triggs. Handlade har ocksa! Sen korde vi mot annu en liten sot by, Naramata. Hogt belagen med ustikt over Lake Okanagan och byarna pa andra sidan sjon. Stannade pa ett vinery som gjorde vin av frukt...Elephant hill. De hade ett litet ett helt batteri av leksaker, passade oss valdigt bra. Efter alla besok bland en massa flaskor och glas och springande och skrikande barn blev vi glatt overraskade av leksakerna. For att inte saga overlyckliga. Synd bara att vinet smakade skit. Sprang darifran. Synd bara att vi hann komma anda hem till Penticton pa vag in i en mataffar for att handla frulle till barnen (de uppskattade inte broccolipudding alls) innan vi upptackte att jag glomt min handvaska pa stolen pa vingarden...med BAGGE vara planbocker, min mobil...OJ sa jobbigt. Men vaskan var dar, som straff kopte jag en flaska av deras minst ackliga vin, carb apple. Ska ta fram det en sen kvall med halv-till helfulla gaster och MYCKET stark ost. Det blev matshopping sen; yoggi, flingor, brod, korv, brod, ketchup...sen rakade vi visst svanga forbi ett sushistalle och bestalla deras partyplate for 2. Perfekt for var balkong! Sen satt vi dar pa balkongen hela lyckliga familjen, barnen at korv med brod och skalade i lask och vi vuxna at sushi och drack rose fran Jackson-Triggs - Life is good!

Sondag: Barnen at sin frulle och satt sen och sag pa tv medan vi vuxna gick upp och at frulle med ett par fran Tyskland och ett par fran Holland! Denna dag blev det jattegod aggrora med gronsaker i och ost pa, roda tortillachips till, grapejos, kaffe...Sen skrev vi snallt i gastboken och korde norrut mot Kelowna (Okanagans storsta stad). Stannade pa vingarden Sumac ridge, varifran vi kopt mycket vin sen vi kom till Vancouver. Lyckades hitta ett vin som gick att lagra till 20-arsdagen av var forlovning (har varit svart/omojligt att hitta vin att lagra pa vingardarna, mestadels for att de flesta inte gjort kvalitetsvin sa lange att de vet om det funkar att lagra) ;-)
Nasta stop var vingarden Mission Hill. Vi gissar att det ar den storsta och sakerligen den mest kanda vingarden i Okanagan. Den lag hogt upp pa en kulle och sag ut som ett litet kloster. Fantastisk utsikt!!! Valdigt valskott. Provade valdigt gott vin (vi berattade att vi kom fran Sverige och tjejen som serverade oss sa: "jag har familj i Vaxjo", fatta vad sannolikheten ar pa det?) och slog till pa en inte helt billig flaska icewine bland annat...Barnen hittade en valdigt rolig grasbacke som de rullade i tills Mimi slog huvudet i en golvbrunn och skrek sa att alla manniskor pa hela vingarden fros till is och sakerligen krossades en och annan flaska. Vi avlagsnade oss sa snabbt det bara gick. Akte mot Kelowna, korde pa Canadas enda flytande bilbro (Stefan menar att det inte ar mojligt, den var ju asfalterad och asfalten borde spricka...men den verkade hel), 660 meter. Stannade pa en shoppingmall och at pa resto (Milestones, en annan kedja som vi gillar) dar. Sen kom det ofrankomliga...aka den langa vagen hem. Denna gangen akte vi en annan rutt, lite storre vag och nu tog det faktiskt bara 4 timmar innan vi kom hem :-)Superfin natur hela vagen hem, illsnalla barn och Pippi i Soderhavet tills Stefan skrek: "jag vill faktiskt ocksa lyssna pa MINA skivor, om ni vill hora pa Pippi hela tiden far ni kopa en egen bil", da sager Mimi helt lugnt: "men pappa, vi kan inte kora bil".
Varldens basta helg, alltsa. Supernojda!

Antal vinflaskor i bagaget: 16
Antal avsnitt av Desperate Housewives nar vi kom hem: 4

Idag ar det labour day, ledigt alltsa. Imorgon borjar dagis och semestern ar slut.

Kram

Friday, September 01, 2006

1 september 2006

Jaha. Sa var det alltsa 10 ar sen vi forlovade oss :-) Tiden gar ju sjukligt fort! Vi funderade pa att kopa en flaska vin i Okangan (dit vi ska om en liten, liten stund) som kunde lagras i 10 ar. Sa att kunde dricka den om 10 ar....men sen kom jag pa att jag da ar 45 ar och da satte sig mitt frukostthe lite i halsen. Oh my god liksom. Fast vad gor det nar man ar in love?

Nu maste jag satta fart. Packa och roja lite och evt dammsuga lite sa att vi kan njuta av att komma hem pa sondag kvall.
Lovar att beratta allt om var lilla resa da.

Trevlig helg :-)