Sunday, December 10, 2006

God jul och gott nytt år!


Nu åker vi hem till Sverige för att fira jul!
Ha en mysig en och ett gott nytt år!
Pussar och kramar från familjen Solfors

Thursday, December 07, 2006

En big time housewife day

Skickade iväg barnen till dagis (gick i pyjamaströja och pådragna jeans) och sen skickade jag iväg maken till Whistler. Sprang ut på stan för att göra 100 ärenden...skynda skynda. Men jisses vad smidigt det går när man är alldels själv...strulade till det lite sen hade jag upptäckte att jag visst glömt mitt kort i en affär, märkte jag när jag skulle betala i en annan. Shit! Då var jag redan lite sen till dagis. Bara att rusa tillbaka i mina egna fotspår, tills jag hittade mitt lilla gröna! Perfekt! Hade då hunnit ringa till dagis med andan i halsen för att säga att jag nog blev lite sen. Hrm. Tyckte jag gjorde ett geni-drag när jag slängde ner alla påsarna i en stor papperspåse och älgade iväg mot dagis. Toppen, ända tills den stora tappade handtagen och allt åkte ut på gatan...dessvärre också de ägg som jag köpt för att griljera skinkan med (upptäckte att senapen jag köpt måste ha fallit ur, för den kom inte med hem)!! Bara att lägga in ett litet ägg jag lyckades rädda i en plastpåse och sen ta alla hundra påsarna i ena handen igen och rusa! Sen jäkt jäkt hem för att slå in paket och göra julkort till dagispersonalen...fix fix. Så härligt när man faktiskt har tid att vara kreativ! När jag var på väg ut genom dörren för ett besök på kemtvätten ringde dagis och sa att Malte var sjuk. Snyft. Sprang dit för att hämta hem honom, tuuur att paketen var klara. Sista dagisdagen idag! Stackars Malte hade hög feber och var allmänt hängig. Nu sitter bägge framför Dora och lär vara kvar i soffan ett tag till.

Nope, nu ska jag griljera skinkan! Håll tummarna!
Kram

Tuesday, December 05, 2006

Julskinka mm

Idag var jag äntligen på gymet en lång stund på morgonen! Superskönt. Fick skämmas lite när jag råkade slå till min Ipodsladd så att hela Ipoden flög iväg...för att hämta den testade jag att rulla av bandet genom att åka bakåt. Inte helt safe att göra så, jag kraschlandade lite. Tur för mig att det bara var en kinesisk tant och två tjejer i min egen ålder som var helt inne i sina pass.
När jag hämtat Mimi åkte vi sen en tur till North Van för att köpa en svensk julskinka hos en snäll svensk gubbe. Efter att jag kört och letat järnet efter hus nr 740 och inte hittat det trots att gatan tog slut - insåg jag att det inte var husnumret utan att jag antecknat att det skulle stå en vit Volvo 740 utanför huset som kännetecken...visade sig att jag passerat huset två gånger...haha. Ja, sen ska jag tillaga denna gris-klump till Sweas julfest på fredag! Ska försöka leverera den i ätligt skick...det var ett tag sen jag gjorde en julskinka från scratch (heja färdigkokt!)...hrm. Men Stefan och jag får väl slå våra kloka huvuden ihop. Det är ju då en "femtonpundare" som julskinkemannen sa. Dvs 6 kg = minst 6 timmar i ugnen...när ska man då sätta in den? Om man sätter in den på morgonen måste man ju hålla sig hemma hela dagen = tråkigt, och om man sätter in den på kvällen får man gå upp mitt i natten för att ta ut den ur ugnen = jobbigt! Svåra problem man har att brottas med! Sist jag griljerade en skinka tyckte jag att geggan man ska ha på blev för lös och gled av, jag borde ha köpt en prov-skinka inser jag nu. Å andra sidan ska jag inte gå på Sweas julfest. Jag slipper det med andra ord såväl skämmas som äta av den, alltid någon tröst.
På hemvägen körde vi genom knarkarkvarteren och då låste jag dörren sen en galning ville störa sig och tvätta rutorna (i och för sig snällt, men han såg helt livsfarlig ut). Han blev arg och slog sin skrapa i rutan, tur att jag fick grönt just då. I alla fall, när vi kom hem hoppade jag glatt ur bilen och slog igen dörren. När jag skulle ta ut Mimi märkte jag att dörrarna var låsta och min nyckel satt kvar i låset. Knivigt. Först försökte jag få henne att lära sig hur man öppnar spännet till bilstolen, sen kom jag på att det inte är så smart att lära henne det. Då fick jag genom rutan förklara att jag skulle springa upp och hämta pappas bilnycklar i lägenheten. Glöm inte Mimi, hörde jag henne ropa och sen illvrål!!! Hon hack-grät när jag kom ner igen. Fy va hissen gick långsamt! Usch vilken hemsk mamma!
Ja, sen har vi lekt med Linda och Amund och jag har hela eftermiddagen fått vakta vårt nydekorerade pepparkakshus från inbrottstjuvar. Taket har inte riktigt lika många godisdekorationer som igår om man säger så. Små stolar har burits och små händer varit framme, det vackra godistaket har numera sina tomma fläckar...men snart åker vi ju hem så det är väl inte hela världen.
Idag läste jag i Elle att Dalai Lama är positiv till plastkirurgi för att "our appearance is the main medium through which we make contact with people, you need to see people to make a connection". That's it liksom. Nu är t.o.m Dalai Lama fast i botoxträsket. Hur ska det gå för mänskligheten???
Gonatt!

Sunday, December 03, 2006

Advent!

Barnen och jag myser på första advent! Eller var det förra helgen? Vi väntar med julen tills vi kommer till Sverige i alla fall :-D Fast imorgon ska vi faktiskt baka pepparkakshus med Julian och hans mamma. De ser likadana ut här som hemma, alltid en tröst.
Igår natt ramlade Mimi ur sängen och drog med sig ett vattenglas som stod på nattygsbordet. Hon slog sig, fick ett glas iskallt vatten över sig och fick dessutom glaset i pannan...stackars tjej! På tal om stackars så har det kalla vädret även fått hennes allergi att blomma upp lite, har inte använt kortison sen i somras nästan, men nu får den fram igen.
Vad har mer hänt då? Malte kom hem från dagis i fredags med ett Jurassic Junior diplom. Han hade gjort en tandfossil av en Spinosaurus. Måste skryta lite med honom också. Han kan nu räkna till minst 10 på fem språk! Förutom svenska och engelska, franska och mandarin via dagis och sen spanska som Dora lär honom på tv! Sååå duktig!
Igår hade vi Susanna och Viktor här på playdate hela dagen. Barnen hade hur kul som helst medan vi vuxna tjattrade...var ute en lång stund också. Nu är det lite blötsnö kvar, men det är nog bara en tidsfråga.

På förmiddagen surfade jag för första gången in på sr.se för att lyssna på radio. Helt otroligt. I alla fall var det en intervju med Björns kompis Ronnie som jag kom direkt in i :-D Sen var jag tvungen att lyssna hela dagen på sportradio och nattradio och ekot osv. Superkul! Jag blir så trygg i själen av att höra Radio Malmöhus signatur!!!
Snart kommer Stefan hem från Whistler, supernöjd och nu finns en ny butik där! Han är nog mega-trött, men jag räknar med att han orkar fira lite, 3/12 (18 år sen vi träffades) idag. Han ska få en superfin paket när han kommer hem, det är han värd!
Söndagskram

Friday, December 01, 2006

Fredagsmys

Malte kraschade in i ett träd när han åkte pulka med dagis igår. Nu går han som om han har träben och kan inte böja benet alls. "Jag kan bara gå, mamma, inte springa alls" säger han. Stackars liten. Han är verkligen tapper.
Snart ska vi hämta hem honom från dagis och då blir det fredagsmys. Inte det samma när Stefan inte är hemma, men det får ju gå. Det blir popcorn i alla fall. Eftersom inte Malte kan gå, får det nog vara med sushi för mig. Köpte med mig en "sheperd's pie" från bageriet. En canadensisk maträtt. Paj med köttfärs och potatismos på toppen. Jaja, man kan ju alltid testa.
Nu smälter snön i alla fall och det är plusgrader. Det blir nog inte mer pulkaåkning nu. Jag övergick idag från dunjacka till vanlig jacka och från bautavinterkängor till gummiboots. Faktiskt skönt ändå.
Idag åt jag frulle på Starbucks och gick en sväng på stan. Är julklapps-köpar-sugen men väntar på inspiration ;-) Jag har ju tid...
Kram från Van